Näköjään GR-Linen rahoitusta ja vakuuksien poistoa vastustaneet henkilöt, eivät ole itse laivaliikennettä vastaan. Hyvä! Siitä olin hetken huolissani. Muistakaa kaikki, että laivaliikenne on Vaasan alueen kasvulle imagollisesti hyvin tärkeä asia.
Keskustelussa pitää kuitenkin olla mukana avointa pohdintaa siitä, millä eväillä laivalinjaa voidaan täällä kannattavasti pyörittää. Mikäli toiminta ei onnistu kannattavasti, sitä ei ehkä kannattaisi tukea. Onnistuuko laivaliikenne Merenkurkussa tällä nykyisellä toimijalla ja näillä nykyisillä eväillä ollenkaan? Tämä asia on pakko nostaa pöydälle. Tämä kun kuitenkin on se KAIKKEIN TÄRKEIN ASIA. Muuten RG-Linen toimintaa pyörittääkin käytännössä Vaasan kaupunki, eikä laivayhtiö itse.
Olen myös vakuuttunut, ettei laivayhtiö saa nykyisellä toiminnallaan toimintaansa kannattavaksi. Sillä RG-Line ei ole kiinnostunut itse matkustajista:
- Aikataulut eivät ole sopivia esim lauantaishoppailuun Uumajassa. Ei pääse lähtemään aamulla ja tulemaan samana iltana takaisin. (On aika vaikeaa, kun laiva ei liiku lauantaisin ollenkaan!!) Myöskään Uumajasta ei pääse samalla tavalla Vaasaan shoppailemaan. Ravintolat tekevät tuloksestaan suurimman osan perjantaina ja lauantaina. Siksi ihmettelen kun RG-Line ei liiku lauantaina ollenkaan. Perjantaina aamulla klo 9.00 pitäisi lähteä Uumajaan ja takaisin pääsisi kätevästi samana iltana. Miksi tätä samaa mahdollisuutta ei ole lauantaina? (Laiva voisi myös lähteä Vaasasta jo tuntia aikaisemmin.) Uumajasta pitää lähteä Vaasaan perjantaina klo 18.00 ja takaisin pääsisi vasta sunnuntaina. Huh hah hei!! Järjetöntä. Laittakaa nyt ihmeessä laiva kulkemaan molemmista päistä (vaikka vuoroviikoin) lauantaisin ja illalla takaisin. Nykyiset aikataulut:
http://www.rgline.com/fi/default.aspx- Laivalla on liian vähän toimintaa. Olisiko mitään mahdollisuutta saada sinne niin paljon erilaisia aktiviteettejä, että tuo muutaman tunnin laivamatka olisi matkustajan kannalta elämys ja siten hetki laivalla jäisikin liian lyhyeksi… Kaikkea ei ehtisikään kokea ja kokeilla matkan aikana, jolloin jäisi tunne, että pian on tultava uudelleen. (Aloittaisin ensimmäiseksi sellaisesta vanhanajan kunnon pippuripiffistä. Tarjoiltuna suoraan valurautapannusta, jossa runsaan kastikkeen aidot pitkään muhineet viherpippurit antaisivat laivamatkalle hienon alun.) Mahdollisuudet eivät yllättäen olekaan rajalliset, vaan nimenomaan rajattomat. Mielikuvitusta, kekseliäisyyttä ja jo olemassaolevia ideoita käyttämällä saadaan ihmisten viihtyvyyttä nostettua paljonkin. Nykyinen liikenteen harjoittaja ei ole tästä kiinnostunut. Hänen liikeideansa ei saa olla näin työläs. Eikä hän siksi tee mitään matkustajien viihtyvyyden parantamiseksi. (Kunnon viherpippurikastikekin pitää muhia tunteja. Siksiköhän sellaista ei enää laivoilta saa?) Mielestäni ei tarvita muuta kuin erilaisia tavallisia aktiviteettejä, joita vaihdetaan 2-3 kuukauden välein.
- Lipunhinnat tarkistettava. Laivaliikenteen harjoittajan on valitettavasti hyväksyttävä se fakta, että matkustajiksi ei kannata haalia sellaisia ihmisiä, jotka tarvitsevat laivaa matkustaakseen Merenkurkun yli. Se massa kun ei riitä. Matkustajat pitäisi houkutella laivaan, käyttääkseen siellä laivalla rahaa. Aivan kuten ennenkin tehtiin ja Helsinki/Turku-Tukholma, sekä Helsinki-Tallinna välillä tehdään tänäkin päivänä. Muuten ei saada tätä matkustaja-laivalinjaa millään kannattavaksi. Tuo päivä merellä hinta (edestakaisin 60,- erkkiä) on hyvä, mutta se pitää onnistua lauantainakin. Hinnat:
http://www.rgline.com/fi/prices.aspx- Nyt toiminta ilmeisesti pyörii rahtiliikenteen ympärillä? Uskon rahdinkuljettajien sopeutuvan uusiin aikatauluihin, mikäli heille olisi edullisinta/järkevintä kuljettaa rahtia juuri tällä välillä. Laivako ei pienuutensa vuoksi oikein sovellu rahtiliikenteeseen? (Oho, positiivinen ongelma!) Tämä laivako ei oikein sovellu matkustajaliikenteeseen? (Laivatyypin en usko olevan asian suurimpia ongelmia.) Silloin laiva täytyy myydä. Mikäli sitä ei saa myytyä, minä kehoittaisin omistajaa miettimään vaikka koko yhtiön myymistä… vaikka Vaasan kaupungille. Ja niin hän nyt myös näyttää tekevän...
Tottakai yrittäjällä pitää olla jonkinlaiset, mielellään asianmukaiset vakuudet rahoittajille. (Sillä ei ole suoran tuen kanssa mitään tekemistä.) Luonnollisesti yrittäjä myös ajaa toiminnan helposti alas, mikäli se olisi mietityistä toimenpiteistä järkevintä. Moni ei käytä kaikkea osaamistaan tai energiaansa asiaan, josta laskutikulla katsottuna olisi järkevintä luopua. Siksikin yrittäjän on vakuudet annettava.
Nuo tavaramaksut heti perintään. RG-Linellä ei näytä olevan tarkoitustakaan maksaa niitä. Vaikka olenkin laivaliikenteen jatkumisen kannalla, niin määrättyjä realiteettejä täytyy kunnioittaa. Laivayhtiön pyrkimykset vakuuksien poistamiseen myös vaikuttavat selkeästi siltä, että koko yhtiön toiminta aiotaan ajaa alas.
Summa summarum: Mielestäni keskustelussa ja päätöksenteossa, olisi nyt kaikkein tärkeintä ensimmäiseksi selvittää koko LIIKENTEEN TOIMINTAEDELLYTYKSET. Onko niitä oikeasti olemassakaan? Mitä laivayhtiö nyt tuottaa ja mitä se tuottaa huomenna? Mitä visioita heillä on määrän ja kannattavuuden kasvulle? Ovatko suunnitelmat ja laskelmat realistisia?