Vaasa keskustelualue > Vaasan sosiaalipalvelut

Esimerkki terveyspalveluista Vaasassa

(1/15) > >>

merle:
Poikana satutti sormensa keskiviikkoiltana klo.18.00 aikoihin.
Yritin saada akuutti aikaa Mehiläiseen, koska tiedän, että jonotus TK:ssa venyy.

Ilmoittauduimme pääterveysasemalla. Pyysin saada käydä näyttämässä poikani sormea hoitajalle.
N.45 minuutin kuluttua pääsimme hoitajan vastaanotolle joka totesi, että kyllä poikanne sormi on varmaankin murtunut (1), joten laitan teidät odottamaan vuoroa lääkäriin.

Menimme odotushuoneeseen odottamaan vuoroamme lääkäriin, joka kesti n.2h.
Lääkäri katsoi ja koitteli poikani sormea ja totesi, että kyllä sormi on varmaankin murtunut (2), joten lähetän teidät sairaalan päivystyspolille.

Menimme VKS:n päivystyspolille, jossa odottamassa ei ollut ketään muita kuin minä ja poikani.
Huokaisin syvään...varmaan pääsisimme hyvin pian lääkärille. Liian aikaisin huokaisin. Odotimme lähes 3 tuntia.

Kohta odotusaula täyttyi potilaista, joukossa myöskin toinen mahdollinen murtumaepäily-- jalassa ja vähän vanhemmalla lapsella kuin minun lapseni on. Kotikielenään ruotsi....liekö ollut asiaan vaikutusta??

Kaikki muut potilaat pääsivät lääkärille ennen meitä  myös tämä tyttö, jolla oli mahdollisesti murtumaepäily jalassaan.

Minulta" paloi" pinna ja kävinkin ilmoittaumisluukulla kysymässä, että oliko meidät mahdollisesti unohdettu, koska kaikkia muita potilaita oli ennen lääkäriinpääsyä käynyt katsomassa hoitaja, mutta ei meitä.
Sanoin sitten vastaaottoapulaiselle, että odotamme vielä n.10 minuuttia, jonka jälkeen lähdemme kotiin.
N.9 minuutin kuluttua pyysi hoitaja meitä lääkärin huoneeseen, jossa hieman huonosti ja hiljaa Suomea puhuva lääkäri tutki poikani sormen (3). Lääkäri totesi, että kyllä sormi varmaan on murtunut ja minun täytyy lähettää teidät röntgeniin.

Aaargh...kome kertaa toteamus, että kyllä tämä varmaankin on murtuma ja kaksi lääkäriä jo todennut samaa+ yksi hoitaja ENNENKUIN SAA LÄHETTEEN RÖNTGENIIN!!!

Mitä ihmettä tämä tämmöinen terveydenhoito oikein on??

Kun vihdoin olimme päässeet käymään röntgenissä jouduimme takaisin jonottamaan, että milloinkohan lääkärillä on aikaa katsoa tämä kuva. Taas jonotusta, mutta onneksi vain enää 1/2 tuntia, jonka aikana poikani jo ehti nukahtaa.

Lopputulos= yksi murtunut sormi kahdesta eri kohdasta. Sormeen laitettiin lasta ja sideharso.(2minuuttia) Yli kuuden tunnin kokonaisodotuksesta.

Koko sessiioon tarvittiin  yksi hoitaja ja kaksi lääkäriä ja röntgenhoitaja.!! Vau.. kyllä sairaanhoitopiirillä täytyy olla paljon rahaa.

Miksi pääterveysasemalla ei ole päivystävää röntgenhoitajaa, joka voisi ottaa mahdolliset kuvat heti siellä??? Taikka toinen mahdollisuus olisi röntgen automaatti ja vaikka kahden euron kolikolla toimiva ja selkeät ohjeet miten päin se käsi tai jalka siihen koneeseen laitettaisiin, jotta kuva onnistuisi.

Lyhyempi tapa hoitaa kyseiset potilaat olisi:

1. murtumaepäily-->hoitaja ottaa heti röntgenkuvan
2.röntgenkuva olisi jo valmiin kun vihdoin pääsee lääkärille saakka
3.tarvittava toimenpide+lääkitys
4.potilas kotiin tai jatkohoitoon

vaasalainen:
Varmasti turhauttava kokemus.  Tänne lisää kantapään kautta saatuja kokemuksia Vaasan terveydenhuollon palvelujen tasosta.  Toivon kuitenkin, että tapahtumat ovat tosia ja että ne dokumentoidaan mahdaollisimman hyvin.

Pahitteeksi ei olisi sekään jos kirjottajat esiintyisivät omilla nimillään.

CGURU:
- Käytäntö on täysin perinteinen ja vuosia käytetty, eli:

1. Akuutin hoidontarpeen priorisointi, siis tärkeysjärjestys. ( käytännössä uusi tulija voi mennä ohi )

2. Resurssit. ( Hoitohenkilökunta saattaa kiertää osastoilla, tai aikaa liian vähän per.asiakas )

3. Hoitaja ei saa ohittaa lääkäriä hierarkia kaavassa, oli homma sitten tuttu, tai ei.

    Näistä perus syistä johtuen odotus ajat voivat venyä kohtuuttomiksi, niin aikuisella,
    kuin lapsella.

    Käytännössä saattaa kylkiluumurtuma potilaskin saada odottaa lähes tyhjässä odotustilassa
    sairaalan polilla useita tunteja, koska ylläolevat syyt sitä edellyttävät.

    Joku röntgen automaatti, tai vaikka ensihoitajan suorittama röntgaus, tai mahd. diagnosoinnin
    selittää jo maalaisjärjellä perustein: että röntgenhoito on spesiaalihommaa, johon ei
    perushoitsulla ole asiaa sekaantua muutoin, kuin oveen koputtamalla.

    Lisäksi mahd. aiemmin röntgaaminen on kartoitettava, mahd. liikasäteilyn saamisen estämiseksi
    ja varsinkin lapsella.

    Vaikka odotus ongelma onkin ikävää tässä julkisen rahoituksen häviämisen kehitysnäkymässä,
    resurssi puutteineen ja ongelma on koko lailla kansallinen, niin ehkä olemme vielä kuitenkin
    onnellisia siitä, että odottamiseen ei vielä tässä gategoriassa ole kuoltu.

    Hyvä puoli tässä asiassa on se, että pikkuhiljaa kansalaiset alkavat valveutua todella tärkeistäkin
    asioista, sekä epäkohdista, tämän jatkuvan kulutusjuhlan, sekä nk. kehityksen nimeen
    rakentamisen, että muiden bisnesbuumien holistisesta ajatusmallista.

    Millä tämän epäkohdan sitten parannamme, tai jopa poistamme ?
    Siitä on käyty keskustelua kunta ja valtiotasolla jo vuosia ja käsijarru on jo löytymässä.
    Kuka siitä vetää, tahi ratkaisun tekee, riippuu taas konnareista, jotka päätöksiä tekevät,
    eikä niinkään matkustajien kokemuksia tilastoimalla.

Arti:
Ottamatta kantaa suoraan tapaukseen.

Lääkäreiden ajan jakautuminen kahtia yksityis- ja julkisille vastaanotoilleen on ongelma. Pitäisi päättää kummalla toimitaan. Julkiset vastaanotot voitaisiin osakeyhtiöittää ja niiden rahoitus siirtää kelakorvauksiin, joihin kuntakin osallistuisi tai sitten vain valtio rahoittaisi kelakorvaukset täysin ja kunta alentaisi kunnallisveroja terveysmenojen verran ja valtio vastaavasti korottaisi.

Niiskutti:
Mullaki olis tässä mahtava esimerkki.

Lähipiiriin kuuluva vanhempi naishenkilö kävi vuosi sitten tekonivelleikkauksessa, jonne hän pääsi suht mutkattomasti Lääkärikeskus Mehiläisen kautta. Leikkauksen jälkeen alkoi toisen jalan reittä särkemään, ja sitä rasvattiin jos jonkinnäköisellä Hirudoidilla ja Mobilatilla ja jopa Virosta haettiin vastaavia salvoja.

Tässä kesällä alkoi jalka turvota polven alapuolelta, nilkasta ja pohkeesta. Henkilö huolestui, ja lähti käymään päivystyksessä pääterveysasemalla. Lääkäri, joka hänet otti vastaan katsoi jalkaa ja sanoi että "joo, tukisukat"... Sitten hän vastasi puhelimeen joka soi, ja sanoi että näkemiin.

Jalka ei parantunut, vaan alkoi oikein kunnolla kipuilemaan, ja loppuviimein muuttui ihan kivikovaksi pohkeesta. Henkilö lähti sairaalaan, jossa häneltä otettiin verikoe, jonka tulos oli: ei tulehdusta, voi lähteä kotiin.
Sama toistui, ja seuraavalla kerralla sairaalassa sanottiin että "ei tulehdusta, jos tuo vaivaa, voit mennä terveyskeskukseen." Henkilö oli hieman turhautunut, kun oli siellä jo 'tuloksetta' käynyt.

No, sitten täytyi soittaa ja varata lääkäriltä aikaa. Ajanvaraushenkilö sanoi että olet jo käynyt lääkärillä tästä vaivasta, että tukisukkia vaan pitäisi käyttää. Henkilö intti puhelimeen, että haluaa lääkärille tutkittavaksi. Aika annettiin kuulemma vähän "pitkin hampain."

Lääkäri otti asian hoitaakseen, ja määräsi verikokeisiin. Verikokeissa ei vieläkään näkynyt tulehdusta, mutta joku muu arvo vissiin heitti niin, että seuraavaksi otettiin joku ultraääni, tms. tutkimus, jossa selvisi, että päälaskimot ovat ok, mutta pienemmissä suonissa on hyytymiä. Lähete keskussairaalaan.

Ko. henkilö kulkee kipujensa vuoksi vain ja ainoastaan taksilla, jossei sitten meikäläiset pääse kuskaamaan. Että nyt on vihdoin päästy edes siihen pisteeseen, että on mahdollista päästä kivuista eroon, on reissattu 5 edestakaista matkaa taksilla, soiteltu puheluita ja syöty särkylääkkeitä kouratolkulla.Lisäksi kaksi päivystysmaksua, ja vuodeksi terveyskeskusmaksu. Samalla rahalla, mutta vähemmällä vaivalla olisi jo käynyt Mehiläisessä.

Tätä on vissiin nykyajan sairaanhoito...

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version