Tässä taustoja päätökselle kh:ssa. Muistutan, että Ruotsissa ei kunta saa antaa lainaa eikä taata yksityisten lainoja. Olematta mikään Ruotsifani, niin pidä sitä periaatetta hyvänä.
Kunnan laina/takausmahdollisuus avaa ovia kähminnälle ja epätasapuoliselle kohtelulle sekä aiheutta sairaita kilpailutilanteita kuntien välille.
MERENKURKUN LIIKENTEEN JATKUVUUS / RG LINE OY:N JÄLLEENRAHOITUS
Kaupunginhallitus 24.9.2007 428 717/2007
Taloussuunnittelujohtaja Johan Lidsle 06-3251236
LIITTEET:
Vaasan satamajohtajan Holmqvistin kirje 10.9.2007 LIITE 1
Oy Backman-Trummer Ab:n johtaja Björkholmin kirje 10.9.2007 LIITE 2
RG 1-aluksen arviointikirje, Kongstedt shipping 20.9.2007 LIITE 3 (SALAINEN)
RG Line Oy Ab:n tase per 31.12.2006 LIITE 4
RG Line Oy Ab:n tuloslaskelma per 31.12.2006 LIITE 5
Asian taustaa
Kaupungin vastuut
Kaupunki on omavelkaisella takauksella osallistunut RG LINE Oy:n rahoitukseen
1. m/s Casino Expressin hankintaan myönnetyn 840.940€ takauksella
2. m/s RG I hankintalainan takaus 2.700.000€
3. lisätakaus 1.075.000€
Kaupungin takausvastuut yhteensä 4.615.000€
Takauksen vastavakuudet
- takauksen 1 vakuutena on Rabbe Grönblomin omavelkainen takaus 841.000 € se-kä Jälkipanttaus Kotipizzan osakkeisiin 2 milj. kpl pääomaltaan 650.000€: saakka.
- takauksen 2 vakuutena on aluskiinnitykset 8,1 € jossa rahoittajaosapuolilla on yh-täläinen oikeus panttiin
- takaus 3 vakuutena: aluskiinnitys kuten yllä, emoyhtiön yrityskiinnitys sijalla 1 ja 2 määrältään 168.000 € sekä jälkipanttaus yllämainittuihin Kotipizzan osakkeisiin 2 milj. kpl
Yrityksen nykytila
Pitkään myytävänä ollut m/s Casino Express myytiin heinäkuussa 2007. Koska kaup-pahinta alitti tuntuvasti aluksen tasearvon joutui yhtiö realisoimaan tuntuvan tappion joka kulutti yhtiön oman pääoman negatiiviseksi. Yhtiö on tehnyt tapahtuneesta lain-mukaisen ilmoituksen kaupparekisteriin 16.7.2007. Kauppahinnalla saatiin vain osit-tain lyhennettyä aluksen hankintalainoja. Aluksen m/s Casino Expressin myynti oli kuitenkin perusedellytys toiminnan jatkamiselle, aluksen ylläpitokustannukset jotka olivat 310.450 vuonna 2006 poistuvat.
Liikenne toimii aikataulujen mukaan. Alus RG I on ulkopuolisten arviointien mukaan korjausten jälkeen alus on teknisesti hyvin toimiva Vaasa-Uumaja rahti- ja matkusta-jaliikenteeseen ja kokonaistaloudellisesti sopivin. Rahtisopimustilanne on tyydyttävä ja uusia pitkäkestoisia sopimuksia on saatu. (LIITE 1 ja 2)
Yhtiön taloudellinen asema ja samalla liikenne on uhattuna koska maksuvalmiutta ei ole, yhtiön tase on ylläselostetun tappiokirjauksen jälkeen negatiivinen ja merkittävä osa pitkäaikaisten lainojen lyhennyksistä ovat erääntymässä.
Rahoittajien – Sampo Pankin, Finnveran, Vaasan kaupungin ja RG Linen välillä on käyty neuvotteluja tavoitteena Merenkurkun laivaliikenteen jatkuminen. Päämäärään pyritään vakauttamalla yhtiön tasetilanne lainojen uudelleenjärjestelyllä ja RG-Linen omistajan lisäpanostuksella. Tällä tavoin saadaan myös yhtiön maksuvalmius kestä-vämmälle pohjalle.
Nykyiset rahoittajat tekevät yhdessä RG Linen kanssa uuden € 8,4 miljoonan luotto-järjestelyn, josta Vaasan kaupunki takaa € 3,3 miljoonaa ja Finnvera € 2,1 miljoonaa. Sampopankin riskillä on luottojärjestelyn loppuosa € 3 miljoonaa. Luottojen takaisin-maksuaika on 12 vuotta. Luottojärjestelyn ja sille myönnettävien Vaasan kaupungin ja Finnveran takausten vakuutena toimisivat aluskiinnitykset m/s RG I –alukseen. Sam-popankki saisi alukseen ensisijaiset kiinnitykset (€ 3,180 miljoonaa) kattamaan
€ 3,0 miljoonan luottoriskiä sekä myönnettävää tililuottoa. Vaasan kaupunki sekä Finnvera saisivat yhdessä toissijaiset kiinnitykset alukseen.
Kaikki RG Linen nykyiset luottojärjestelyt maksetaan pois ja niille myönnetyt takauk-set ja muut vakuudet vapautetaan järjestelyn yhteydessä.
Ehdotettu jälleenrahoitus
(Liite 3 Arvio aluksen käyvästä arvosta)
Jälleenrahoituksen ehdot ovat seuraavat:
1. RG Linen emoyhtiö RG International maksaa kokonaan konserniavustusvelkansa
2.460.000 € RG-Linen kassaan.
2. RG Linen taseessa oleva pääomavelka 1.290.000 € RG –Internationalille muute-taan osakepääomaksi.
3. RG Line maksaa erääntyneet saatavansa Vaasan satamalle ja Vaasan kaupungille yhteensä noin 680.000 € samassa yhteydessä.
4. Rabbe Grönblomin omavelkainen takaus ja jälkipanttaus Kotipizzan osakkeisiin päättyy.
5. Sampopankki saa ensisijaisella etuoikeudella aluskiinnityksen 3.138.000 € jonka jälkeen Vaasan Kaupunki ja Finnvera jakavat yhtäläisin etuoikeuksin vastuidensa suhteessa muut aluskiinnitykset.
Jälleenrahoituksen kassavaikutus:
Kassaan maksut Kassasta maksut
Uudet luotot 9.300.000 Vanhat luotot 11.800.000
Pääomalainat 2.800.000 Ostovelat 1.600.000
Konserniavustusvelka 2.460.000
Yhteensä 14.560.000 13.400.000
Kassavalmius (jää kassaan) 1.160.000
Yhtiön tulosennuste
2005 2006 2007 2008 2009 2010
Tuotot
Myyntituotot 9049 9499 9526 10561 11351 11578
Muut liiketoiminnan tuotot 2489 1788 1155 527 533 554
Laivaliikennetuki 250 250 250
Yhteensä 11538 11287 10681 11338 12134 12382
Kulut
Materiaali ja palvelut 2084 1598 1583 1856 2059 2100
Henkilöstökulut 2191 3331 3364 3142 3142 3237
PA- - voiteluöljyt 2035 2367 1873 1911 1949 1988
Väylä ja satamamaksut 741 463 465 474 484 493
Korjaus + kone- ja kalustokulut 2369 1371 1250 1275 1301 1327
Muut kulut 3376 1846 1658 1712 1761 1796
Yhteensä 12796 10976 10193 10370 10696 10941
Käyttökate -1258 311 488 968 1438 1441
Poisto 818 881 1599 583 583 583
Rahoitustulos -2076 -570 -1111 385 855 858
Rahoituskulut 536 606 554 525 515 497
Tulos ennen satunnaisia eriä -2612 -1176 -1665 -140 340 361
Konserniavustus 2150 1140 0 0 0 0
Tilikauden tulos -462 -36 -1665 -140 340 361
Yhteenveto
Järjestelyn edut:
• Laivaliikenteen turvaamiseen osallistuvat kaikki nykyiset rahoittajat ja yhtiön omistaja.
• Vaasan sataman ja RG Line varustamon toimintaedellytykset ja työpaikat tur-vataan. Säännöllisen rahti- ja matkustajaliikenteen tulo kaupungille on noin 700.000€/vuosi.
• Vaasan sataman ja Vaasan kaupungin saatavat turvataan 680.000 €
• Keventää varustamoyhtiön tasetta jolloin rahoituskulut pienenevät noin 150.000 /v pitkäaikaisten lainojen osalta sekä lisäksi tuntuvasti ostovelkojen osalta.
• Aluksen tämänhetkinen arvo arviotodistuksen mukaan 9.250.00 € kattaa kaik-kien pitkäaikaisten luottojen pääomat.
Järjestelyn riskit:
• Liikennetuen tarve on myös tulevina vuosina suuri. Tukipäätökset ovat kerral-laan lyhytaikaisia.
• Pitkäaikaisten lainojen hoito ei ole mahdollista ennustettua heikommalla tulos-tasolla.
• Kaupungin vakuustilanne heikkenee laskennallisesti jonkin verran (nykyiset vastuut 4.500.000 €, järjestelyn jälkeen vastuumäärä 4.700.000 €).
Riskiarvio
Liiketaloudellisen riskin ja kaupungin takausriskin arvioiminen pitkäaikaisten lainojen lyhennysaikana (12 v) ei ole mahdollista. Mahdolliseen takaustappioon varaudutaan kaupungin vahinkorahaston kautta. Vahinkorahaston saldo 31.12.2006 oli 5.674.000 €. Mikäli esitetty pääomalaina 1.400.000 € RG Line varustamolle katetaan vahinkora-hastosta jää rahastoon 4.274.000 €.
Kaupunginjohtaja ML 1
Kaupunginhallitus esittää valtuustolle, että valtuusto:
1. Myöntää RG Linelle 1.400.000 € pääomalainan ilman korkoa ja takaisinmaksu-suunnitelmaa. Lainaa lyhennetään kun yhtiöllä on vapaata jakokelpoista pääomaa.
2. Myöntää lisämäärärahaa tilille 8819 9240 ”annettavat lainat” 1.400.000 €. Lisä-määräraha katetaan tulouttamalla vastaava määrä vahinkorahastosta tilille 9240
3. Myöntää RG Linen 3.300.000 € lainalle omavelkaisen takauksen. Laina-aika on 12 vuotta, josta 3 ensimmäistä vuotta ovat lyhennysvapaita.
4. Päättää periä RG Lineltä takausprovisiota 1,0%/vuosi.
5. Toteaa, että RG Line Oy:n nykyisiin luottojärjestelyihin liittyvien Vaasan kaupun-
gin takausten vakuutena olevat RG Line Oy:n, RG Internationalin ja Rabbe Grön-blomin antamat takaukset ja muut vakuudet vapautetaan.
Päätös Esittelijä muutti päätösesitystä seuraavasti:
Kohta 3: Myöntää RG Linen 3.300.000 € lainalle omavelkaisen takauksen. Laina-aika on 12 vuotta, josta 3 ensimmäistä vuotta ovat lyhennysvapaita. Kaupunki saa vastava-kuudeksi aluskiinnityksen.
Kohta 6: Kaupunki suostuu lainojen lyhennysten siirtoon 30.11.2007 asti.
Kohta7: Kaupunki nimeää RG Linen hallitukseen henkilön, jolla on läsnäolo ja puhe-oikeus kokouksissa.
Muutettu päätösesitys hyväksyttiin.
-----
Täältä löytyy asian liitteet:
http://www1.vaasa.fi/ktwebbin/dbisa.dll/ktwebscr/epjattn.htm?KH+24%2e9%2e2007%2015%3a45%3a00+428+0P.S. Se tunnustus täytyy hallinnon avoimuudesta antaa, että asiakirjojen julkistaminen on kuitenkin aloitettu.