Onneksi Osalasta se vain tuntuu kaahailulta. Se varmaan johtuu siitä, etteivät autot meillä pysähdy, jos suojatien päässä odottaa tien ylitystä.
Tavallisesti liikenne esimerkiksi Kauppapuistikolla sujuu normaalin keskustaliikenteen tahdissa. Kaahaajat ovat joka tapauksessa poikkeuksia. Heitä riittää, oli rajoitus mikä hyvänsä. Ainoa järkevä keino puuttua heidän ajotapaansa on lisääntynyt valvonta. Ei voi olla niin, että kaikki tavalliset autoilijat laitetaan ajamaan ryömintävaihteella.
Ajan monta kertaa päivässä Kappelinmäentien kahden korkean töyssyn yli. En ole vielä kertaakaan nähnyt kenenkään ajavan niihin jarruttamatta. Oikeastaan Kustaalantien töyssyt ovat lähes yhtä korkeita. Vanhan-Vaasan kadun ja Emännänkadun risteyksessä on Osalan mainitsema pyöreä töyssy, jota oikealla nopeudella ajettaessa tuskin huomaa.
Vastustan töyssyjä pääteillä, kuten Kappelinmäentie. Jo aikaisemmin totesin, että moni jalankulkija on valittanut, kun nyt pitää katu ylittää kerralla koko leveydeltä ja autoja tulee molemmista suunnista. Aikaisemmin koroke jakoi kadun kolmeen osaan ja jalankulkija sai kerrallaan ylittää kadusta vain toisen ajokaistan - välissä kun oli turvallinen koroke. Autoilijakin näki suojatien kohdat hyvin, kun suojatiemerkkejä oli kaksin kappalein molemmin puolin ajorataa.
Epäilemättä moni asia olisi paremmin, jos nopeuksia hiljennettäisiin. Vielä paremmin, jos kokonaan pysähdyttäisiin. Liikenne vaatii kuitenkin sujuakseen jonkinlaisen vauhdin. Minusta Vaasan kokoisessa kaupungissa neljänkympin rajoitus riittää erinomaisesti. Viidenkympin rajoitus pitää olla voimassa pitkillä esikaupunkialueille johtavilla pääteillä. Aikanaan meillä oli 60-kympin nopeusrajoitus ehkä viimeisenä kaupunkina Suomessa. Tuskin me silloinkaan erotuimme onnettomuustilastoissa.
Suomessa on kyllä korjaamisen varaa asenteissa, mitä tulee jalankulkijoiden huomioimiseen. Sitä ei ilmeisesti riittävästi korosteta autokouluopetuksessa. Usein ulkomailla, erityisesti turistikohteissa, huomaa rajun eron meidän vastaavaan verrattuna suhtautumisessa jalankulkijoihin. Erityisesti suojatien päässä odottaviin. Tähän asennekasvatukseen voisi kyllä alkaa panostamaan Suomessa kohtuuttomien nopeusrajoitusten sijasta.