Näitä asioita esittäisin kuntaan tai valtioon muuttamista suunnittelevana yrittäjänä, tai yrityksen suunnittelijana, edustajalle ja samalla tiedustelisin julkisen hallinnon valmiuksia asiassa.
Ohessa on sekaisin faktaa nykylainsäädännöstä ja omaa ajatteluani siitä miten asioiden pitäisi olla. Oletan, että lukija kykenee erottamaan ne toisistaan.
Oikeusministeriö hallinnoi vaaleja ja äänestyksiä Suomessa.
Oikeusministeriö hallinnoi lähitulevaisuuden sähköisiä kunnallisia ja valtakunnallisia äänestyksiä ja on vastuussa niiden sujumisesta ja teknisestä toiminnasta ja tuloksen luotettavuudesta.
http://www.om.fiJos Kunnissa järjestetään kunnallisvaalit, joissa äänestetään ehdokkaita valtuustoon niin ylimpänä vaaliviranomaisena toimii oikeusministeriö, jossa vaaliasiat käsittelee vaalien vastuualue.
Jos kunnassa järjestetään kunnallinen kansanäänestys niin sen järjestämisestä päättävät valtuustoon valitut edustajat.
30 §
Kunnallinen kansanäänestys
Valtuusto voi päättää, että kunnalle kuuluvasta asiasta toimitetaan kansanäänestys.
Kansanäänestys on neuvoa-antava.
Kansanäänestys voidaan toimittaa koko kuntaa tai jotakin kunnan osa-aluetta koskevana. Kunnan osa-alueena on tällöin yksi tai useampi kunnallisvaalilaissa tarkoitettu äänestysalue.
Kaikilla äänestysoikeutetuilla on yhtäläinen äänestysoikeus. Äänestys on salainen. Menettelystä kunnallisessa kansanäänestyksessä säädetään erikseen.
Vaalisalaisuus on oikeutettua tavallisten kuntalaisten ja kansalaisten kohdalla, mutta valtuutetulla ja kansanedustajalla ei voi olla vaalisalaisuutta, koska miten muuten asiassa evästänyt äänestäjä voi tarkistaa miten hänen äänestämänsä edustaja äänesti asiassa.
Edustajien vaalisalaisuuden poistaminen oikeasti ja edustajan äänestyspäätösten tarkistamisen tekeminen helpoksi tekee neuvoa-antavista kansanäänestyksistä oikeastaan päätösvaltaisia, koska äänestäjä ei oletettavasti äänestä edustajaa, joka päätösvaltaisesti äänesti päin vastoin kuin äänestäjä neuvoi.
Mielestäni edustajiksi valittujen oman harkintansa mukaan tekemää päätöksentekoa parempi menettely on oikeusministeriön keskitetysti valvoma sähköinen kunnallis- tai kansanäänestys suoraan asiasta niin ettei tarvitse rettelöidä valtuustolle tai eduskunnalle tai puolueelle tai virkamiehelle vaan miljoonalle kansalaiselle tai tuhansille kuntalaisille netin foorumeilla.
Kaikista asioista ei tietenkään tarvitse äänestää. Riittäisi, että äänestetään alennetaanko veroja. Siinä olisi raamia jo tarpeeksi, kun verojen alennus menisi läpi roimalla äänestysprosentilla.
Edustaja- ja virkamieslähtöinen julkisten menojen karsinta on täysi utopia. Siihen tarvitaan talouselämän ja yrittäjien valtaa suhteessa kuntiin ja valtioon. Kuntien ja valtion kilpailuttamista verotuloja kuntaan ja valtioon tuovan yrityksen sijaintipaikkana.
Kiinnittäisin kuntia ja valtioita kilpailuttaessa huomiota julkiseen päätöksentekojärjestelmään. Onko se korruptoitunut pieni sisäpiiri, joka nuoleskelee yrittäjiä toimitiloilla ja tuilla vai perustuuko se sähköisiin kunnallisiin ja valtiollisiin kansanäänestyksiin. Ministerit ja kunnanjohtaja pitää valita suorilla vaaleilla ja kuntalaisten ja kansalaisten on voitava osallistua neuvoa-antavasti valtuuston ja eduskunnan äänestyksiin. Valtuutetuilla ja kansanedustajilla ei pidä olla vaalisalaisuutta suhteessa äänestäjiinsä.
Kunnan asukkaat voivat tehdä kansanäänestysaloitteen.
31 §
Kansanäänestysaloite
Kansanäänestysaloitteen voi tehdä vähintään viisi prosenttia äänioikeutetuista kunnan asukkaista. Valtuuston on viipymättä päätettävä, toimitetaanko aloitteessa tarkoitettu kansanäänestys.
http://www.finlex.fiEdustuksellisen demokratian vaaleista joissa valitaan ehdokkaita säädetään lailla.
Kunnallisia vaaliviranomaisia ovat kuntien (416) keskusvaalilautakunnat, vaalipäivän äänestyksestä vaalipaikoilla huolehtivat vaalilautakunnat (noin 2800), ennakkoäänestyksen toimittamisesta laitoksissa huolehtivat vaalitoimikunnat (noin 500) sekä yleisten ennakkoäänestyspaikkojen (noin 1000) vaalitoimitsijat.
Muita vaaliviranomaisia ovat Väestörekisterikeskus (VRK) ja maistraatit, jotka huolehtivat äänioikeusrekisterin laadinnasta ja äänestysaluejaon ylläpidosta sekä ulkoasiainministeriö, joka huolehtii ennakkoäänestyksen järjestämisestä ulkomailla.
Eduskuntavaalien alueellisia vaaliviranomaisia ovat 15 vaalipiirilautakuntaa, jotka kussakin vaalipiirissä vahvistavat eduskuntavaalien ehdokasasettelun ja laskevat vaalien tuloksen.
Valtiollinen kansanäänestysaloite kansalaisten puolelta ja kunnallinenkin kansanäänestysaloite on varmasti tulevaisuudessa käytettävä väline vaikka hallinto ja puolueet tällä hetkellä ähisevät vaivautuneesti kuntalaisille ja kansalaisille tarjoutuvasta mahdollisuudesta ohittaa virkamiesten päätöksentekopiirit tuomalla murskavoittotulos vaikkapa veronalennusten kannatuksesta valtuuston ja eduskunnan käsiteltäväksi.
Kansalaisten ja kuntalaisten tileille ropsahtavat roimat veronalennukset näkyisivät heti kotimaisten yrittäjien tilauskannoissa.
Edustuksellinen puoluedemokratia on oikeastaan pääsyyllinen työttömyyden ja työvoimapulan ja monien muiden yhtä aikaa vaikuttavien tuhoisien tekijöiden luomiseen ja ylläpitämiseen. Kun tämä asia selviää kuntalaisten ja kansalaisten enemmistölle niin on syytä olettaa, että poliitikkojen ja virkamiesten uskottavuus ja viisaus päätöksentekijöinä ja edustajina romahtaa täysin.
Olisi nyt edes niin, että virkamies tai julkistaustainen ei voi olla edustaja eikä poliitikko kumileimaamassa itselleen verotuloja niin touhu olisi uskottavampaa. Mitä demokratiaa se on, että julkistaustaiset valtaavat valtuuston ja eduskunnan voidakseen kumileimata itselleen 45% bruttokansantuotteesta.
Kaikki olemassaolevat yhtälöt kunnallisesti ja valtakunnallisesti tällä julkisella päätöksentekojärjestelmällä vievät kiihtyvällä vauhdilla kohti tuhoa. Kunnalla ja valtiolla on edessään tilanne, jota voisi verrata meteoriin, joka pyyhkäisi dinosaurukset maapallolta.
Kyse on oikeastaan Suomen säilymisestä itsenäisenä taloudeltaan vakaana valtiona. Ei voida uskoa jakopoliitikkoihin ja julkisia verotuloja hamuaviin virkamiehiin vaan on perustettava sähköinen keskitetty äänestysjärjestelmä, joka tuo valtaan viisaita esityksiä kuntalaisille ja kansalaisille tekevät ajattelevat kuntalaiset ja kansalaiset.
Poliittisia pyrkyreitä ja virkamiehiä ei kiinnosta työttömyys ja suuret yhteiskunnalliset ongelmat, joita kansalaiset ja kuntalaiset kohtaavat arjessaan. Kansalaisten ja kuntalaisten arjen ongelmat ovat tärkeämpiä kuin joku minkä puolueen edustaja istuu milläkin pallilla.
Kansalaiset ja kuntalaiset eivät uhraa hetkeäkään miettiäkseen valtakoneiston valtaamista puolueen edustajilla vaan miettivät arkensa asioita.
Meillä kaikilla yhteistä on, että haluamme elää järjestäytyneessä käytännöllisesti toimivassa yhteiskunnassa, josta on tyhmyydet vähitellen karsittu sitä mukaa, kun ne saadaan käsiteltyä ja äänestettyä ratkaisut.