Author Topic: Makkarat  (Read 38132 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Makkarat
« Reply #80 on: 21. 04. 2010 10:10 »
On niitä paikallisiakin tekijöitÄ

"Jokke Haapasta voisi kutsua paikallisen elintaviketuotannon Pelle Pelottomaksi. Vuosien aikana Joken kotitehtaasta on lähtenyt maalimalle monenmoista: bratwurstia, kauraryynimakkaraa, kalkkunajogurttinakkia, kebablihaa, pitakebapia, kebapia... Muita erikoisuuksia ovat Kyrön Tumma nimellä kulkenut verimakkara ja nyt viimeeksi erinomaisen maukas lämminsävuleike sianlihasta ja punaiseen kuoreen pakattu uutuuslenkki.

Juuri nyt Jokke pohtii Vaasalle nimikkoelintarviketta, sellaista josta tulisi kalakukon, mustamakkaran tai rievän kaltainen symboli Vaasalle. Jokke haastaa kaikki vaasalaiset mukaan keksimään tuotteelle mimen muodon ja sisällön."

http://www.vaasalaisia.info/index.php?/archives/909-Jokke-Pepperoni-Haapanen.html
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Makkarat
« Reply #81 on: 21. 04. 2010 10:10 »
Ihmettelen minä,että tuosta parista makkaratehtaalla käynnistä tehdään  oikein temppelikysymystä.Kyllä on vanhat ukot lapsellisia.Ajat ovat muuttuneet ja makkarat eivät ole muuttuneet. Katselin tv filmin pätkää makkaran teosta eipä mikään ollut muuttunut. Joitakin on linjoja  koneellistettu ei muuta. Siinäpä ne samaa työtä tekevät silloin kuin nytkin.

Oletteko te tomppeleita vain tyhmiä? Mitä ihmettä siinä on  jos olen käynyt kaksi kertaa seuraamassa makkaran valmistusta Itikalla ja Atrialla sekä lihatuotantoon tutustumassa Kauhajoella Maan Liha Oy:ssä.

Onhan teillä olleet täysin samat mahdollisuudet kuin minulla? Miksi ette ole menneet? Minä olen käynyt ja piste. Mitä se teitä liikuttaa? Niin tietysti Kivimäki puolustaa elintarkepuolen työnantajia. Nythän on tullut vastapainoksi pienteurastamoita joiden pitäisi toimia eettisesti ja moraalisesti siten että tuotteet ovat korkealaatuisia.
Kyllä ne ovat hyviä ja tasokkaita tuotteita. Tunnen Joken henkilökohtaisesti. Mutta kyllä hän on saanut isoja vastaan kamppailla.

Muistan senkin kun Osuusteurastamo Itikka Atrian edeltäjä pani Honkajoella toimineen maakunnan lihan väkisin konkurssiin. Uhkasi markkinaosuuksia ja makkaran laatu oli huomattavasti parempaa.
Itikan miehet tuli ja murtautui Maakunnanlihan tiloihin ja panivat uudet lukot oviin. Nyt siellä on teurastamoiden jätteiden käsittelylaitos. Ei ole Atrialle vaaraksi. Sitten nämä keskittymät ovat saaneet sen moraalisen ongelman, että eläimiä kuljetetaan toiselta puolen maata teurastettavaksi Nurmoon.

Viime syksynä luin kauhulla lehdestä kun HK Suomessa ja Ruotsissa ajoivat eläviä sikoja kalttausaltaaseen.
Hirmuista eläinrääkkäystä.

Se on minulla onni, että on  laajanäköala, olen nähnyt eläinten tuotantolinjan päästä päähän. Mutta harva teistä on päässyt näkemään. Olen ollut porsittamassa sikoja, ollut kätilönä kun lehmä tai hevonen on poikinut. Se on antanut minulle elämän rikkautta.

Pentti Suksi

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Makkarat
« Reply #82 on: 21. 04. 2010 11:11 »
Poikani on kuollut. Mitä se merkitsee viisaalle? Poikani on kuollut.

Markus Aurelius
Rooman keisari

eklu

  • Guest
Vs: Makkarat
« Reply #83 on: 21. 04. 2010 11:11 »
Nyt ollaan Rooman keisarissa, mulla meni ny makkaraleipä väärään kurkkuun.

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Makkarat
« Reply #84 on: 21. 04. 2010 11:11 »
Jos keskustelu ei palaaa ruotuun, tämä ketju suljetaan viikoksi.

Eikö arv. keskustelijoita esimerkiksi kiinnosta Joken toivomus saada apua vaasalaisen elintarvikkeen kehittelyssä?
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

jekku

  • Guest
Vs: Makkarat
« Reply #85 on: 21. 04. 2010 11:11 »
Ihmettelen minä,että tuosta parista makkaratehtaalla käynnistä tehdään  oikein temppelikysymystä.Kyllä on vanhat ukot lapsellisia.Ajat ovat muuttuneet ja makkarat eivät ole muuttuneet. Katselin tv filmin pätkää makkaran teosta eipä mikään ollut muuttunut. Joitakin on linjoja  koneellistettu ei muuta. Siinäpä ne samaa työtä tekevät silloin kuin nytkin.


Se on minulla onni, että on  laajanäköala, olen nähnyt eläinten tuotantolinjan päästä päähän. Mutta harva teistä on päässyt näkemään. Olen ollut porsittamassa sikoja, ollut kätilönä kun lehmä tai hevonen on poikinut. Se on antanut minulle elämän rikkautta.

Pentti Suksi

Kyllä se vaan niin on, että ajat ovat muuttuneet ja makkarat ovat muuttuneet vaikket sitä itse tietenkään voi huomata koska et syö niitä.

Vaikka olenkin seurannut vaasalaisia foorumia vasta pienen aikaa olen jo tähän mennessä huomannut sinun olevan asiantuntija lähes aiheessa kuin aiheessa.
Kerrot olevasi taiteentuntija ja omistat kokoelman tauluja olet myös kirjallisuusharrastaja ja kova lukumies muutenkin.
Tiedät ja tunnet historian, talouden ja politiikan.
Olet ulkomaalaisten ystävä ja tunnet köyhyydenkin paremmin kuin oikeat köyhät.

Kaikissa näissä aiheissa juuri sinun kirjoituksesi saavat ihmiset kärkkäästi kommentoimaan ajatuksiasi ja se taas sinut ottamaan itseesi jolloin taas vänkääminen alkaa.
Usein käy niin, ettet välitä vastakommentoijan kirjoituksista mitään vaan vaihdat aihetta lennossa.

Tähän ketjuun sinulla on erittäin vähän annettavaa, sillä huomasit kaiketi tässä keskusteltavan makkaran syömisestä ja makumieltymyksistä eikä valmistamisesta, jollet syö et voi myöskään kommentoida.

Tähän loppuun sitten makkaroista, joihin tänäkin suvena toivottavasti taas tulee kokeilemisen arvoisia uutuuksia.
Itse olen usein työmatkoillani kokeillut juuri näiden pientuottajien erikoisia sesonkituotteita ja todennut ne usein erittäinkin maukkaiksi.

Helsingistä ajaessani poikkean usein Tampereen kauppahallin kautta ja mukaan lähtee ainakin Teivon lihan arinamakkaraa ja tulista nautagrilleriä, jos en jouda Tampereella käymään on aina paikallaan pitää pikatauko Hämeenkyrössä ja Palviportissa.
Ennen Vaasaa voi Juustoportista ottaa mukaan Chef Wotkin's n tuotteita mikäli ei Helsingissä ole siihen mahdollisuutta.
Kaikki nämä valmistavat erinomaisia, usein voimakkaastikin maustettuja makkaroita jotka mielestäni pesevät isojen tuotantolaitosten perusmakkarat mennentullen.

Onneksi isotkin valmistajat tekevät kesäksi sesonki-erinä mielenkiintoisia makuyhdistelmiä.
Niitä on mukava kokeilla sitten pitkin kesää ja toivoa löytävänsä tuotteen mikä maistuu myös toistamiseen.
En tässä pyri mitenkään vähättelemään perusmakkaroita, sillä nuotiomakkarana ne ovat usein ylivoimaisia ja niinkuin Osala sanoikin joka kisoissa on ainakin yksi makkara syötävä, vaikka omat häviäisivätkin.

Tämän hetken suosikkeja ovat bratwurstit ja juustotäytteiset, saa nähdä mitä kesä tuo tullessaan.


rasvattu ajatus

  • Guest
Vs: Makkarat
« Reply #86 on: 21. 04. 2010 11:11 »
Kerrankin on muuten minulla aihetta kehuskella, koska olen tuolla nurmon atrialla käynyt tutustumassa vuosia sitten osana ryhmää. En minä siellä mitään epämääräistä muista nähneeni, tosin muistan vain pääasiassa tehtaan JUMALATTOMAN ison koon. Siis oikeesti valtava. Ja tottakai kaverini kanssa lähes eksyttiin, koska kukas semmoista opasta jaksaa kauaa seurailla. Jostain tupakkahuoneesta sitten onnistuttiin löytämään pihalle. Hyvin hygieniselta ja puhtaalta se touhu silloin näytti. Teurasjätteet Atria on ainakin ennen kuskannut hiukka tehtaalta lapualle päin. paikallisen nuorison mielestä Atria oli hyvä kesätyöpaikka, paitsi sitten jos joutui sinne teurasjätteitä käsittelemään. Joskus ennemmin niillämain haiskahti kuumalla säällä miten lie nykyisin?

edit: ei ne siellä mitään atomeja halkaise etteikö sinne pääsisi katsomaan menoa. vaan tietenkin ryhminä ja ennalta sovitusti. meinaan että kyllä Suksi on hyvinkin voinut paikanpäällä käydä. siitäpä ajatus lähteekö palstan porukka tutustumaan jos kysytään sopiiko? kuka sponssaa bensat? vai viekö kartsan sähköauto sinne asti? siinäpä näky! hehe.
« Last Edit: 21. 04. 2010 11:11 by rasvattu ajatus »

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Makkarat
« Reply #87 on: 21. 04. 2010 11:11 »
En viitsinyt laittaa tätä tuonne Pähkähullut ideat ketjuun.  Jos Seinäjoella on Tangomarkkinat niinmiksi Vaasalla ei voisi olla "Tankomarkkina"  Tanko on tietysti makkaratanko.  

Festivaali tai markkinat olisivat tarkoitettu sekä teollisuudelle että kuluttajille.  Tarjolla olisi makkaroita eripuolilta maailmaa aina teeman mukaisesti.

Siihen Joken ideaan vaasalaisesta elintarvikkeesta pähkähullu idea:  kuka lähtisi kehittelemään tuotetta joka yhdistäisi kalakukon formaatin ja makkaran/makkaramassan.  Tai leipoisi "pullan" jonka sisässä olisi makkara, olematta kuitenkaan hodari?

Kaikkea sitä päähän pälähtääkin.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Makkarat
« Reply #88 on: 21. 04. 2010 12:12 »
Mikään keskustelu ei tahdo millään pysyä ruodussa, mihin Pentti Suksi jyrkkinen mielipiteineen osallistuu. Tunnen kuitenkin alalla olevana velvollisuudekseni korjata pahimpia virheellisiä väitteitä.

Niin tietysti Kivimäki puolustaa elintarkepuolen työnantajia. Nythän on tullut vastapainoksi pienteurastamoita joiden pitäisi toimia eettisesti ja moraalisesti siten että tuotteet ovat korkealaatuisia.
Kyllä ne ovat hyviä ja tasokkaita tuotteita. Tunnen Joken henkilökohtaisesti. Mutta kyllä hän on saanut isoja vastaan kamppailla.

Elintarvikealalla hygienia ja muut vaatimukset ovat kovasti nousseet, erityisesti EU-määräykset ovat vaativia ja ovat aika raskaitakin pienyrittäjille.  Liha-alan keskittyminen on poikinut näitä pienteurastamoita ja lihanjalostuslaitoksia.  Se on tietysti erinomaisen hyvä asia, että alueellista pientuotantoakin viriää.
Nämä jalostuslaitokset ostavat kuitenkin lihansa pääosin näiltä suurilta, joilla teurastustoimintaa on. Toinen vaihtoehto on ulkomainen liha. En tiedä, mistä tämä Jokke tai vaikkapa Maalahden Liha raaka-aineensa hankkivat. Tuossa jo aikaisemmin kirjoitin, ettei näillä pienillä tietenkään voi olla helppoa, jos valistussarjat ovat pieniä ja raaka-ainekin joudutaan ostamaan kilpailijoilta.

Quote
Muistan senkin kun Osuusteurastamo Itikka Atrian edeltäjä pani Honkajoella toimineen maakunnan lihan väkisin konkurssiin. Uhkasi markkinaosuuksia ja makkaran laatu oli huomattavasti parempaa.
Itikan miehet tuli ja murtautui Maakunnanlihan tiloihin ja panivat uudet lukot oviin.   

Ainahan isommat yritykset ovat pienempiä ahdistaneet, ajaneet kannattamattomiksi tai ostaneet pois markkinaosuuden. Näin kävi aikanaan myös Pohjanmaan Lihalle.  Tuosta yllä olevasta saa sen käsityksen, että Itikan miehet olisivat toimineet jotenkin laittomasti, tuskinpa.

Quote
Nyt siellä on teurastamoiden jätteiden käsittelylaitos. Ei ole Atrialle vaaraksi. 

No ei varmasti, kun Atria on toinen Honkajoki oy: n pääomistajista.

Quote
Viime syksynä luin kauhulla lehdestä kun HK Suomessa ja Ruotsissa ajoivat eläviä sikoja kalttausaltaaseen.
Hirmuista eläinrääkkäystä. 

Näissä tapauksissa, on kysymys ollut siitä, ettei eläimen kuolemaa ei ole asianmukaisesti varmistettu ennen kalttausta.  Ei sikoja ole todellakaan ajettu elävänä kalttauslaitteeseen. Näin se juttu saa siivet.
Suomessa on muuten tasan yksi tapaus, mistä on viime vuodelta esitutkintapyyntö vireillä.

Atrialla siat tainnutetaan hiilidioksidilla, jonka jälkeen tapahtuu pisto kaulavaltimoon ja veri lasketaan pois. Tämän jälkeen ruho menee kalttauskoneeseen. Tuntuu käsittämättömältä, että sika eläisi tämän prosessin jälkeen. Oli miten oli, on vaikea kuvitella että kyseinen prosessi pystyttäisiin tekemään pienteurastamolla eläimen kannalta paremmin ja inhimillisemmin. Esimerkiksi hiilidioksiditainnutus taitaa olla liian kallis kokonaisuus kotiteurastamoille.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Makkarat
« Reply #89 on: 21. 04. 2010 12:12 »
Koska kaikki olemme makkaran ystäviä, en malta olla mainitsematta kahdesta hyvästä makkaran kaverista nimittäin sinapista.
Joskus jossain messuilla ensimmäisen kerran maistoin Ruoveden Herkku Oy:n valmistamaa sinappia, ja kun sielläpäin Suomea tulee kesällä vierailtua niin olenkin nyt sitten tänne Vaasaan roudannut sinappia aina mukanani. (Toisinaan myös tuoretta mustaamakkaraa, jos on tarjolla.)

Tehtaanmyymälässä Ruoveden Jäminkipohjassa on maistiaisia joka sortista mitä he valmistavat mm. sinapit, majoneesit ja valkosipulikynnet ym..

Ruoveden Herkun valmistamista sinapeista osa on pärjännyt jopa jonkinlaisissa sinappikilpailuissa. Jollei muisti pahasti petä, niin ainakin konjakkisinappi ja yrttisinappi ovat olleet tuomariston mieleen. Isäntä vannoo pontikkasinapin nimeen, kun on tulisemman ystävä.

Ovat siirtäneet myös liiketoimintaansa internettiin, että jos nyt mielenkiinto heräsi, niin kerralla tietysti kannattaa tilata isompi satsi, vaikka sitten muitakin tuotteita, jottei postikulun osuus ole kovin korkea suhteessa tilaukseen. Tai jos joku on kiinnostunut niin voin tilata kimpassakin, eikun YV:tä tulemaan.

Toisesta olenkin jo joskus aiemmin maininnut, niin se on se Felixin valmistama sinappi, jota saattaa löytää Baltialaiselta ruokabasaarilta Miratalolla.

Ai että tässä ihan keskustellessa tuli nälkä...

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Makkarat
« Reply #90 on: 21. 04. 2010 12:12 »
edit: ei ne siellä mitään atomeja halkaise etteikö sinne pääsisi katsomaan menoa. vaan tietenkin ryhminä ja ennalta sovitusti. meinaan että kyllä Suksi on hyvinkin voinut paikanpäällä käydä. siitäpä ajatus lähteekö palstan porukka tutustumaan jos kysytään sopiiko? kuka sponssaa bensat? vai viekö kartsan sähköauto sinne asti? siinäpä näky! hehe. 

:-) Joo minä lupaan toimia järjestäjänä Atrian vierailulle, jos porukka saadaan forumilta kokoon. Ei kai se nyt bensoista jää kiinni. Mun kyytiin mahtuu muutama.

Eiköhän se onnistu, kunhan alalle on ensin saatu työehdoista sovittua.  Juuri nyt makkaraa ei tehdä, kun ovat lakossa loppuviikon ja maanantaina uhkaa uusi tällä kertaa työnantajan työsulku. Saattaapi käydä niinkin, että Atrian makkara käy tässä vähiin kaupan hyllyissä.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Makkarat
« Reply #91 on: 21. 04. 2010 12:12 »
Historiaa niin kuin se on:

Ei maakunnan Liha olisi mennyt konkurssiin millään, se oli kannattava yritys. Tuotteet olivat hyviä ja kilpailukykyisiä. Maakunnan Lihan tragedia  alkoi kun se valtasi markkinaosuuksia Osuusteurastamo Itikalta ja Satakunnan Lihalta.
Maakunnan  Lihalla sattui olemaan laina väärässä pankissa ja sananvalta osuusteurastamoilla oli Säästöpankissa.
Osuusteurastamot painosti Säästöpankkia irtisanomaan laina heti, koska lainassa ehto lainanantaja voi irtisanoa lainan heti. Niinpä kävi, että yöllä osuusteurastamon miehet murtautui tiloihin ja vaihtoivat lukot  ja kaikki työntekijät oli irtisanottiin. Olin itse paikalla seuraamassa, tunteet kävi kuumana ja poliisin piti olla rauhoittamassa tilannetta. Lainoppineet selvittivät, että tilanne oli täysin laillinen koska Säästöpankilla
oli oikeus irtisanoa laina.
Sitten tuli huutokauppa meklarina oli varatuomari Kimmo Asp Kankaanpäästä.  Oli turha huutaa mitään
koska meklari hyväksyi vain  Itikan huudot ja muut hylkäsi vaikka tarjoukset olivat korkeampia..

Se oli eräs makkarapuolen tarinan loppu. Ja sen jälkeen yritettiin tehdä makkaroita, mutta ei onnistunut.
Atrialla oli aina rahaa. Jokkekin yritti kovasti, mutta oli kivinen tie. Näillä säännöksillä on hätyytty kaikki kilpailijat pois markkinoilla. Tässä sitä makkaran historiaa. Pann aan niin korkeat hygienia vaatimukset, ettei pienyrittäjä pysty niitä täyttämään.

Kuten edellä kerroin olen ollut tuotantoketjun molemmissa päissä. Tämän viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana on syntynyt pienteurastamoita ja makkaran tekijöitä. Pitää tukea pienyrittäjiä ja samalla että tarjonta pikkuisen monipuolistuisi. Jotakin täytyy sanoa, että on menty kuin pahimpaan pula-aikaan on vain tarjolla
HK:n ja Atrian tuotteita. Valinnan varat häipyneet. Ei ole paikallisia tuotteita kaupan tiskillä. Tähän on tultu. Kävin Kauhavan K-marketissa, en löytänyt mitään paikallista. Pidän tilannetta melko surkeana.
Ostaisin näitä Joken tuotteita, ei ole. Ei ole Maalahden savustamaon tuotteita. Mieluiten  ostan oikeaa harmaa suolattua kinkkua jossa on edes savulihan tuoksua.

Sekin alkaa omituista, että tuotteita löytyy Helsingin kauppahallista. Sundomin silakkaa saa Helsingistä, mutta harvoin saa Vaasasta.

Pentti Suksi

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Makkarat
« Reply #92 on: 21. 04. 2010 15:03 »
Jorma Kivimäki kirjoitti:
"Joo minä lupaan toimia järjestäjänä Atrian vierailulle, jos porukka saadaan forumilta kokoon. Ei kai se nyt bensoista jää kiinni. Mun kyytiin mahtuu muutama."

Ilmoittaudun mukaan jos lupaat että saa makkaranpätkän maistiaisia
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Makkarat
« Reply #93 on: 21. 04. 2010 16:04 »
Jorma Kivimäki kirjoitti:
"Joo minä lupaan toimia järjestäjänä Atrian vierailulle, jos porukka saadaan forumilta kokoon. Ei kai se nyt bensoista jää kiinni. Mun kyytiin mahtuu muutama."

Ilmoittaudun mukaan jos lupaat että saa makkaranpätkän maistiaisia


On siellä tapana tuotepaketti mukaan antaa, ellei valtuuskunta ole niin suuri että alkavat nuukailemaan. Poiketaan paluumatkalla Hyllykallion Prismaan, jos ilman jäädään.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Makkarat
« Reply #94 on: 21. 04. 2010 16:04 »
Kas ihmettä, että nyt pääsee vierailulle ja minun käyntini mahdottoman takana? Ei ollut mitenkään mahdollista. Olen jo käynyt, ettei tarvitse ottaa kyytille. Sallikaa minun nauraa teidän tyhmille puheille!!!

Kävin tuossa kaupassa ja katselin makkaroiden tuoteselostuksia halvimmassa makkarassa oli lihapitoisuus 2,5 %, sitten oli kamaraa eli siannahkaa, silavaa eli läskiä ja muita lihatuotteita. Eli muut lihatuotteet
ovat teurasjätteitä, kuten sydäntä, munuaista keuhkoa jne. Sitten oli makkaraa jonka lihapitoisuus oli 78 prosenttia. Sitä jo uskaltaa maistaa. Älkää aliarvioiko vaimoni tietoja, hän on ollut kokkina ja tuntee lihat
ja mistä kohtaa ruhoa mikäkin liha otetaan. Hyvän ruuan perusedellykset oikeat lihat ja tuoreus
ja se on liharuuan alku.

Sanokaapa nyt kun olette niin jumalottoman viisaita. Minne joutuu  I- luokan  liha joka ensiluokkaista lihaa halvempaa, minne joutuu II luokan liha, siinä on  hinta ero ja halvin III luokan liha. Tuottajielle maksetaan tämän mukaan. Harva  vasikka tai sika pääsee I+ luokkaan joka on kalleinta. Minä kirjoitan  tuottajan näkökulmasta. Minne joutuu hevosen tai emakon liha joka on halvinta. Saisko kaupasta kun rahaa vähän, sitä kolmennen luokan lihaa? Kysykää kun menette Atrialle, minne joutuu sekunda liha? Ei ne kaikki minkin ruuaksi mene, osa menee. Missä on se hautausmaa jonne loppusijoitetaan syötäväksi kelpaamaton liha. Koirien ja kissojen ruuaksi ei kelpaa kuin I luokan liha. Tuskinpa saatte kovin helpostikaan vastauksia.
kaikki on taatusti ensiluokkaista. Tämä teurastamojen luokitus on mystinen, suorastaan paranormaalia touhua. Kun menette Atrialle, niin kysykää mihin karsinaan menee toisen ja kolmannen luokan siat tapettaviksi.

Makkarat, leikkeleet ja lihapullat, siihen on hyvä piilottaa näitä toisarvoisia lihoja. Kerrotaanko teille koko totuus?
Tuskin.

Pentti Suksi

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Makkarat
« Reply #95 on: 21. 04. 2010 18:06 »
Otetaanpa tämän hauskuuden lopuksi vaimoni reseptikirjasta Makkararesepti.

3 kg perunoita
1 kg luutonta lihaa (kylkeä tai rintaa)
2-3 sipulia
suolaa
murskattua maustepippuria suoli (saa tilaamalla)
Keittämiseen suolavettä
Paistamiseen voita tai muuta rasvaa

Keitä puolet perunoista kuorineen suolalla maustetussa vedessä, jäähdytä kuori perunat ja raasta.

- Keitä puhdistetut lihat kypsiksi suolatussa vedessä ja hienonna se kahteen kertaan lyhamyllyssä

Raasta loput perunat ja sipuli raakoina

-yhdistä kaikki ainekset ja lisää tarpeen mukaan vettä, että saat paksun puuron. Mausta täyte hyvin.

- Täytä puhtaat ja huuhdotut suolet puolilleen täytteellä ja sulje pätkät narulla lenkeiksi

- Suolaa makkarat  kevyesti karkealla suolalla, jos et kypsennä heti.

Keitä makkaroita suolatussa vedessas 10-20 minuuttia ja pistele niitä välillä haarukalla

- Kypsennä makkarat lopullisesti uunipannulla voissa.


Ja nyt tamkuulla tiedät ettei ole teurasjätteistäö tehty, se oikeaa makkaraa. Nautinnollisia makuhetkiä.

Siihen voit tehdä upeat marinadiliemet.


Pentti Suksi

jekku

  • Guest
Vs: Makkarat
« Reply #96 on: 21. 04. 2010 18:06 »
Tuottajalle ei makseta paahtokyljestä erikseen, ei maksasta, ei munuaisista puhumattakaan muista herkkuosista.


Eli muut lihatuotteetovat teurasjätteitä, kuten sydäntä, munuaista keuhkoa jne. Sitten oli makkaraa jonka lihapitoisuus oli 78 prosenttia. Sitä jo uskaltaa maistaa. Älkää aliarvioiko vaimoni tietoja, hän on ollut kokkina ja tuntee lihat.

Olet sinä vaan ihme sälli, välillä sinun asiat on niin päälaellaan, että laittaa epäilemään jo vaikka mitä.
Päättäisit jo mikä on herkkua ja mikä jätettä.

Kas ihmettä, että nyt pääsee vierailulle ja minun käyntini mahdottoman takana? Ei ollut mitenkään mahdollista. Olen jo käynyt, ettei tarvitse ottaa kyytille. Sallikaa minun nauraa teidän tyhmille puheille!!!

Kannattaisi kyllä pyytää mukaanpääsyä, onhan edellisestä kerrasta jo nelisenkymmentä vuotta.
Itsehän aina mainostat,että pitää ottaa tietoa vastaan ja tälläkin alalla on tapahtunut kovasti muutoksia.

Ja pyydäppä vaimosi liittymään kirjoittajiin ettei sinun tarvitse jakaa toisen käden tietoa, sillä kun on tapana muuttua matkalla.

Sitäpaitsi ei makkaroiden makua mitata lihaprosenteilla, makkaran maustaminen on melkoisen tarkkaa puuhaa ja se käy läpi kuluttajan ja tehtaan oman laajan makutestin ennenkuin pääsee tuotantoon.

AD

  • Guest
Vs: Makkarat
« Reply #97 on: 21. 04. 2010 18:06 »
Tämä kannattaa kaikkien makkarasta kiinnostuneiden katsoa.

http://www.youtube.com/watch?v=nnD6JbjFips

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Makkarat
« Reply #98 on: 21. 04. 2010 18:06 »
Kas ihmettä, että nyt pääsee vierailulle ja minun käyntini mahdottoman takana? Ei ollut mitenkään mahdollista. Olen jo käynyt, ettei tarvitse ottaa kyytille. Sallikaa minun nauraa teidän tyhmille puheille!!!

Kukaan ei käsittääkseni ole väittänyt, ettet ole vieraillut Itikalla. Eri asia on olla niin perusteellisella vierailulla, missä pystyy jopa näkemään mitkä aineet makkaramassaan laitetaan. Puhumattakaan näistä kun sattumalta näit, että ” urakalla  ja housut linkoissa jätkät repi hevosen raatoa.” höpinöistä.

Suksella tuntuu olevan hieman eri termit mitä muilla.

Onko teurastettu hevonen raato ?  Raato on taas hajoamistilassa (mätänemässä) oleva kuollut eläin. Sellaista et taatusti ole nähnyt Itikalla.

Ovatko teurasjätteitä sydän, munuainen, keuhko jne. Eivät tietenkään.
Teurasjätteeksi tavataan sanoa ihmisravinnoksi kelpaamattomia osia. Huomaa sana jäte. Tyypillisesti luut ovat teurasjätteitä. Teurasjätteitä saa Suomen lainsäädännön mukaan pääosin käsitellä vain sitä varten erikseen hyväksytyissä laitoksissa.

Quote
 Kun myy karjaa, ne luokitellaan tuottajille harvoin nyt ensimmäiseen luokkaan, pääasiassa toiseen ja kolmanteen luokkaa. Siinä luokkien välillä on hinta ero. Se koko raato menee sorkkinensa ja sarvinensa samalla hinnalla. Tuottajalle ei makseta paahtokyljestä erikseen, ei maksasta, ei munuaisista puhumattakaan muista herkkuosista. Kaupoissa on makkarat, kaikki einestuotteet vain I luokan lihasta. Missä on toisen ja kolmannen luokan lihat?.


Niin, missä kaupassa olet nähnyt lihaa, missä on merkintä 1 luokka ?
Tuo esittämäsi luokitus tuottajillekin lienee ikivanha, joskaan se ei tuolloinkaan merkinnyt samaa mitä lihalajitelmat kaupan tiskillä.

Tuottajille on jo kauan maksettu eri standardien mukaan. Käsittääkseni kysymys on EU: n yhtenäiskäytännöstä.
Nykyään tuottajille sika luokitellaan kirjaimilla S,E,U ja niin edelleen riippuen lihapitoisuudesta.
http://www.virtuaali.info/popups/aineisto/luokitusohje03.pdf  Lihapitoisuus taas riippuu siitä, kuinka paksulti kylkisilavaa ruhossa on.

Lihanjalostuslaitos leikkaa sian osiin ja lihalajitelmat jaetaan muun muassa rasvapitoisuuden perusteella http://www.lihakeskusliitto.fi/lihalehti/lihatieto/li020708_55-56.pdf Tämä on siis aivan eri asia, mitä tuottajahintaan vaikuttava luokitus.

Kummelille :-)

eklu

  • Guest
Vs: Makkarat
« Reply #99 on: 21. 04. 2010 18:06 »
Oliko mulla huonot opettajat kansakoulussa kun saan Pentin laatumakkaran lihaprosentiksi alle 25%
Kehottaa maistamaan sellaista jossa prosennti 78% ja itse tekee perunasta makkaraa jota en suostuis maistamaan mitenkään, paistinperunat eivät ole makkaraa ja tuolla reseptillä jos kaupallisesti tehtäisiin voisi joutua selittelemään laajemminki miksei makkarassa olekkaan lihaa. Vaikuttaa juuri sotien jälkeiselle pula ajan makkaralle jonka päälle hörpättiin korviketta ja muisteltiin vanhoja aikoja.

Ohjeella ja makkaralla ei ole mitään yhteistä, ei mitään.

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Makkarat
« Reply #100 on: 21. 04. 2010 19:07 »
Olisiko tässä ideaa. Joskus vielä jauhan wilhelmipiffin ja käärin sen pizzataikinarullaan ja vedän napaani mutta en kerro muille.

Makkararullat
http://www.youtube.com/watch?v=mxZf0yr-vH8

Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Makkarat
« Reply #101 on: 21. 04. 2010 20:08 »
Voi hyvät hyssykät. Tämä on sitä oikeaa makkaraa jossa käytetään kuoritun vehnän sijasta terveellisempää
vaihtoehtoa eli perunaa toinen vaihtoehto on ryyni, silloin tulee ryynimakkaraa. Vehnä on hyvin epäterveellistä siitä tulee hiilihydraatteja ja se näkyy painonnousuna ja kakkostyypin diabeteksenä.

 Mitä perunassa on vikaa? Onko täällä täysin seottu? Kirjoitetaan täysin sekopäitä. Kaupunkilaiskersa Kivimäki puhuu omia höpinöitä tai tosiaankaan tiedä juurikaan mitäänM ELÄINTEN TUOTANTOKETJUSTA.
Silloin kun eläin on tapettu ja kuollut, niin raadoksi sitä sanottaan. Ja sitten kun hyvää ruokaa tehdään niin hienosti sanotaan "riiputetaan", todellisuus on se että annetaan bakteerien mädättää lihaa niin tulee herkullisen mureaa. Riiputtamattomaan lihaan ei hampaat pysty,  Se on totuus että on ihminen raadon syöjä. Miettikääs vähän. Siis makkramyllyynkö pannaan eläviä hevosia!!!??? Järki hoi, äly älä jätä.

ja Eklu opettelee itse laskentoa. Pitää toisen kerran kirjoittaa, siis kaupassa katselin makkarapakettia jossa ilmoitettiin lihapitoisuudeksi VAIN  2,5%. Laatumakkarassa lihapitoisuus oli 78 %. Tarkista nyt Eklu lukemasi näyttää sinun humeetisi sassaroivan jo pahasti. 

Ja sitten tämä kaiken tietävä Kivimäki. Olen  käynyt 1960-luvulla Itikalla ja siellä katselin makkaran tekoa, sitten yli kaksikymmentä vuotta myöhemmin Atrialla. En noin kaukaisia vuosilukuja jaksa edes muistaa. Niitä tehdaskäyntejä on minulla todella paljon. Wärtsilässä olen tehdaskierroksella monta monta kertaa. Sitten olen katsonut tänä vuonna TV kuvaa makkaratehtaalta. Ei mikään ollut muuttunut. Koneet ja laitteet on muuttunut, mutta makkaranteko ei ole muuttunut.

Sitä Kivimäki näkee yhtä jos toista, kun silmät päässä Ja korvat höröllä. Niin oli miehillä kiire ettei housuja kerinnyt nostaa, urakalla paiskivat tekivät töitä ja kotona akka kakarat huusi ruokaa. Ei siellä joudettu työaikana netissä roikkumaan niin kuin itse teet.

 Onkos Atrian takana hautausmaa jonne kolmannen luokan elikot haudataan. Kyllä minä tiedän sentään jotakin, ettei minua Kivimäen neuvoa kuin jotakin  vähä-älyistä. Siellä on osa joka menee minkin ruuaksi. Siannahat pannaan makkaraksi, sillä on upea nimikin kamara, fläskiä eli hienosti sanottuna silavaa. Sinne menee kaikkia muutakin. Ei nämä ole ollenkaan estetiikan asioita.

Siinä olen täysin samaa mieltä Kivimäen kanssa että makkarapaketin kyljessä olevalla ohjeella ja makkaralla ei ole keskenään mitään tekemistä.

 No mitä Kivimäki tekee munuaisella ja sydämellä, maksalla ja muilla sisuksilla.

Minä tiedän, niista tehtiin mun lapsuudessa tappaaskeittua ja se oli hyvää. Ne kaikkein pahimmat menee tietysti minkin ruuaksi. Mutta pian nekin vaatii ensiluokkaista lihaa. Kyllä minulla nuo laatuluokat on tiedossa, vaan ei sinulla. Minä olen työskennellyt alkutuotannossa, mutta ei Kivimäki. Ne ovat EU:n myötä luokitus nimet muuttuuneet, ei se periaate ole muuttunut. Nahasta ei makseta mitään, ennenkuin sika pannaan puntariin, se on täysin putsattu. Ei tuottajalle makseta sisäelimistä mitään. Kyllä minä tuon tiennyt aika päivät jo lapsuudesta lähtien nämä laatuluokitukset. Mutta kaupassa myydään I luokan  ja priima lihaa, ei tiskissa ole ole S, E, U lihaa. Niin se on tänä päivänä kuin minun lapsuudessani, samat oli tavoitteet silloin kuin tänä päivänä. Yritän sanoa, että S ja U:n välillä on iso hintaero tuottajalle. Sitä ohut silavaista sikaa piti kasvatta silloin lapsuudessani kuin tänäänkin. Mitä tapahtuu teurastomalla, naks henki pois, ei ole erikseen karsinoita eri laatuluokille

Tuo sama lihakartta on meillä monessa keittokirjassa. Tuttu homma.

Lopettakaa tuo lapsellinen asioiden vääntely ja kääntely. panin tuohon makkarareseptin jolla saa hyvää makkaraa.

Kas kun Kivimäki väitä sitäkin kermakakkureseptiksi.

Ja nyt tämä makkarakeskustelu saa mun puolesta loppua, tämä  tulee aina vaan lapsellisemmaksi.

Pentti Suksi

Umpi Luuta

  • Guest
Vs: Makkarat
« Reply #102 on: 21. 04. 2010 20:08 »

Ja nyt tämä makkarakeskustelu saa mun puolesta loppua, tämä  tulee aina vaan lapsellisemmaksi.

Syödään siis niitä nauravia nakkeja.

eklu

  • Guest
Vs: Makkarat
« Reply #103 on: 21. 04. 2010 20:08 »
Siis juurikin luin oikein tuon 78% jota sanoit laatumakkaraksi ja sitten väitit omaa perunareseptiäsi erittäin hyväksi jossa prosentit jää vartin alle. Kerrot vehnän olevan syy diabetekseen eli olet jopa lääketieteen exPertti, lehmän maito ja peruna on suurin syy Suomalaisten suuriin diabetes määriin. Maissa jossa leipäkin tehdään vain vehnästä on ihmeen tervettä väkeä joten sen myrkyllisyydestä en menisi sanomaan mitään.

Olen varmasti makkaran suurkuluttaja koska syön varmasti yli kilon joka viikko sitä ja sitä luonnonsuoli berliinin makkaraa saa sitten minimanista, kunnon siivu ja viilto sisälle johon juustoa, sinappia päälle ja korppujauhoissa pyöritys. Pitää ehdottomasti paistaa punaisessa voissa, perunoita söin viimeksi juhannusviikolla eli nniitä en katso ollenkaan kelvolliseksi ruuaksi.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Makkarat
« Reply #104 on: 21. 04. 2010 21:09 »
On uskomaton mies tämä Suksi. Kyllä se vähä-älyisempikin olisi tosiaan ymmärtänyt mitä yritin kertoa, nimittäin jos olisi halunnut. Kun taas kysymys on halun puutteesta, ei kaaliin mene yksinkertaisinkaan asia.

Pikkuhiljaa alan uskoa, ettei Suksi ole koskaan nykyisellä Atrialla käynytkään. Atria nimi ei kuitenkaan aivan tavattoman kauan ole ollut käytössä.

Suksi kutsuu väittää etten tunne liha-alan terminologiaa, kun olen ”kaupunkilaiskersa.”  Mitäpä sinä jälleen kerran tiedät minun siteistäni maatalouteen. Et yhtään mitään.Jospa minulle olisi kaiken lisäksi jäänyt jotain korvien väliin lähes neljännesvuosisadan aikana, mitä olen alalla ollut. On siinä muutamia kymmeniä tehdasvierailuitakin tullut liha-alan työpaikkoihin tehtyä.
Jos teillä Kauhajoella joskus historiassa joku puhui raadoista tarkoittaen kuollutta eläintä, oli se kokonaan teidän asianne. Väitän kuitenkin, että lihanjalostuslaitoksella saisit moisen sanan jatkuvasta käytöstä mononkuvan persuksiisi.

Tuottajalle maksetaan siasta vähemmän sen takia, että sialla on paksusti kylkisilavaa. Kun silava lihanleikkuuvaiheessa erotetaan punaisesta lihasta, on tämä punainen liha yhtä arvokasta kuin sen possun, jolla oli sitä maatilan navetassa vähemmän.Amen.

Suksi vääristelee jälleen kerran kiihdyksissään tahallaan sanomisiani. En todellakaan ole samaa mieltä kanssasi,” että makkarapaketin kyljessä olevalla ohjeella ja makkaralla ei ole keskenään mitään tekemistä.”  Näin en ole koskaan sanonut.

Mistähän muuten Suksi saa makkaraa, jossa on vain 2,5 % lihaa. Katsoin tuossa jääkaappiin ja totesin lauantaimakkarassa lihapitoisuudeksi 41 %, lenkkimakkarassa 46 % ja nakeissa 67 %. Kaikki sattuivat olemaan Atrian halvimman pään tuotteita.

eklu

  • Guest
Vs: Makkarat
« Reply #105 on: 21. 04. 2010 21:09 »
Tuli nälkä ja laitoin Wigreenin metwursttia vehnäleivän päälle, tuoteselosteessa lukee 100g tuotetta kohti on käytetty 137g lihaa. Onko prosentit nyt kohdillaan, maku on ja suolaisuus kun alla hampaan verran punasta voita.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Makkarat
« Reply #106 on: 21. 04. 2010 21:09 »
En varmasti ole käynyt, jos tämä nyt rauhoittaisi Kivimäkiä. En ole koskaan Seinäjoella edes käynytkään, sovitaan nyt näin, että rauhoittuisit. En ole nähnyt koskaan Atrian tuotantolaitosta. Se on yks hailee olenko käynyt siellä vai en. Kun sinä saat jonkun ähityksen, niin sitä ähittää kaiken uhallakin ja se on pääasia, että hinnalla hyvänsä saa Suksen kanssa olla erimieltä.. Mua niin perkeleesti kyllästyttää tälläinen änkyttäminen.
Kumpi meistä sikaa ja lehmää kasvattanut. No Kivimäki tietysti.Sinä tietysti olet niitä kaupunkiasunnossa pitänyt , enhän  minä maalaisjunttina erota sikaa lehmästä . Sovitaan nyt että saat yöunen, että luultavasti en ole koskaan elänytkään.

Olen ollut varjo vain ja nähnyt unta navetasta ja paskanhajusta.

Kerro minulle jos pystyt on tasan yhtäpainavia sikoja, muutama pääsee  ensimmäiseen laatuluokkaan ja toiset halvempiin luokkiin. Ei se silavasta näytä olevan kiinni, on tullut sikoja ruokittua ja niitä myytyä. Puolustaisit työläisiä yhtä hanakasta elintarviketeollisuutta. Rahvaan kielessä ihmisestä kuin eläimestä puhutaan raadosta. Ja ihminen elääkseen syö raatoja.

Sulla tilanne, ensin kirjoitat ja sitten että muisti pettää et koskaan kirjoittanut.
Ja sitten puhut vain sioista, miten se naudan, vasikan ja kanan lihaan? Siellä on samat luokitukset.

Ja sitten taas unessa kaupassa katselin makkarapakettia ja sen koostumusta. Taisin nukkua kuolon unta.

Minä en  syö makkaraa, en leikkeleita, en mummon  lihapyöryköitä, koska kysymys on laadusta.
Olen oppinut syömään hyvää ruokaa ja minulla on omasta takaa kokki, jota teillä ei ole.

Kuolon unessa vaeltava

Pentti Suksi

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Makkarat
« Reply #107 on: 21. 04. 2010 21:09 »
Eiköhän ylläpito saa lopettaa tämän joutavanpäiväisen lörpöttelyn.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Makkarat
« Reply #108 on: 21. 04. 2010 21:09 »
Eiköhän ylläpito saa lopettaa tämän joutavanpäiväisen lörpöttelyn.

Hauskaa pyytää ylläpitoa apuun, kun itse ei koskaan pysty lopettamaan vaikka kuinka olisi heikoilla. Varmaan tähänkin tulee jatkoa, itse lähden nukkumaan. Sitä ennen muutama kommentti.

Se on todella mielenkiintoista, ettet halua sanoa mitään konkreettista Atrian käynnistäsi. Pistää aina epäilyttämään, varsinkin kun sitten itse totesit sen tapahtuneen kauan- noin 45 vuotta sitten. Myöhemmin tuli sitten toinenkin käynti, yhtäkkiä jostain tyhjästä. Tuossa kohtaa muuten loistava muistisi tuntuu harvinaista kyllä pätkivän pahasti.

Tokihan minä uskon, että olet ehtinyt sikojakin kasvattaa joskus 45 vuotta sitten. Se ei tee sinusta minkäänlaista asiantuntijaa, mitä tulee kaupan hyllyn jalostettuihin lihatuotteisiin. Se on kirjoituksistasi nähty.

Olen kyllä myös sitä mieltä, ettei raato nimitys ole missään ryhmässä yleinen nimitys teurastetusta eläimestä. Raadonsyöjistäkin tulee mieleen lähinnä shakaalit ja korppikotkat.

Jos olet kerran kirjoittamaasi mieltä, että ”ensin kirjoitat ja sitten että muisti pettää et koskaan kirjoittanut” tosissasi, olisi minulla sinulle hyvä ehdotus. Tee kuten muut ja lainaa suoraa kirjoitustani ja todista missä olen sanonut ”että makkarapaketin kyljessä olevalla ohjeella ja makkaralla ei ole keskenään mitään tekemistä.”

Enpä tiedä, mitä ”perunamakkaraa” olet silmäillyt, jos olet hereillä ollessasi löytänyt lihapitoisuuden 2,5 %.

Harri Niskanen

  • Guest
Vs: Makkarat
« Reply #109 on: 22. 04. 2010 00:12 »
Pitää vissiin kertoa viimeaikaiset makkarakokemukseni. Parhaimmat makkarat saa Miratalon baltialaisesta basaarista. Nämä pötköt ovat n. 200g:n painoisia ja muistuttavat mausteiltaan meetwurstia.
On kolmea lajia: hirven-, villisian- ja naudanlihamakkaraa.
Nautittavia aamulla ruisleivän ja runsaan voin päällä.
Kolme pötköä saa kympillä. Ei ole kallistakaan, kun ajattelee, että lihaprosentti lienee korkein mahdollinen.

jekku

  • Guest
Vs: Makkarat
« Reply #110 on: 22. 04. 2010 04:04 »
Olisiko tässä ideaa. Joskus vielä jauhan wilhelmipiffin ja käärin sen pizzataikinarullaan ja vedän napaani mutta en kerro muille.

Makkararullat
http://www.youtube.com/watch?v=mxZf0yr-vH8



Tätähän voisi kokeilla vaikka sellaisilla pakastepasteijataikinalla, laittaisi vain sisälle kunnolla maustettua makkaratahnaa.

Kuka muuten muistaa, tai on maistanut aikoinaan Fondiksen ulkogrillillä upporasvassa paistettua grillilenkkiä, tuo rapeapintainen käppyrä oli erityisen maistuva baari-illan jälkeen.

Atrian Helapää oli aikoinaan suosikkini, mutta nyt se ei tahdo maistua enää miltään, olisivatkohan muuttaneet reseptiä pliisummaksi, koko kansan suuhun paremmin sopivaksi.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Makkarat
« Reply #111 on: 22. 04. 2010 06:06 »
En ole mikään lenkkimakkaransyöjä muutakuin satunnaisissa grillijuhlissa.  Söin pari nakkia ja tuli mieleen, että helpolla pääsee jos tuon videon makuelämyksen haluaisi kokea niin käärii taikinaan nakin.  Kaiken muun tekee suunnilleen ohjeen mukaan.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Makkarat
« Reply #112 on: 22. 04. 2010 07:07 »
Kari Lajunen on oivaltanut sen, minkä esim. norjalaiset ja tanskalaiset ovat tieneet, Luoja tietää, vaikka kuinka kauan.  Ruoan nimi on Pølse

http://nn.wikipedia.org/wiki/P%C3%B8lse_i_br%C3%B8d

Röd Pölse
http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6d_p%C3%B6lse

Miten syödä pölseä norjalaisittain
http://mylittlenorway.com/2009/07/how-to-eat-polse-norwegian-style/
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

jekku

  • Guest
Vs: Makkarat
« Reply #113 on: 22. 04. 2010 08:08 »
Kari Lajunen on oivaltanut sen, minkä esim. norjalaiset ja tanskalaiset ovat tieneet, Luoja tietää, vaikka kuinka kauan.  Ruoan nimi on Pølse

http://nn.wikipedia.org/wiki/P%C3%B8lse_i_br%C3%B8d

Röd Pölse
http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6d_p%C3%B6lse

Miten syödä pölseä norjalaisittain
http://mylittlenorway.com/2009/07/how-to-eat-polse-norwegian-style/


Tässä tapauksessahan makkara on Pölse ja ainakin kuvien mukaan siinä valmistetaan tavallisia Hot Dog:ja.
Amerikan pojat on vieneet asian vielä pitemmälle ja tuottaneet innovaation nimeltään Corn Dog, tässä siihen resepti.
http://www.dansukker.com/Default.aspx?ID=247&ProductPage=1&ProductID=7936&GroupID=518

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Makkarat
« Reply #114 on: 22. 04. 2010 09:09 »
Tämä- makkaraohje josta irvailette on Wein+Göösin julkaisemasta 8 osaisesta kodin suuri keittiökirjastö
osa 6 kotimaiset perinneruokamme ohje on Hämeestä. Nä-itä makkaroita olen vaimoni valmistamana
syönyt, ellei se taas Kivimäen suuren ja mahtavan nerouden ajatusten kyrönjoen tietämänä vain Pentti Suksen unennäköä.

 Vielä kerran, että mikä helvetin tilintekovelvollinen minä olen Kivimäelle missä ja koska olen jossakin tehtaassa käynyt. Niitä on niin paljon ei näihin kaikkiin muistikuvat riitä. Siihen kun olen Atrialla käynyt käynyt silloin elettiin 1980-luvun alkutaipaleita ja opastin valtuuskuntaa Lenfintorgin pääjohtaja Viktor Gladkov johdolla ja aiheena oli rajakauppakysymykset. Ensimmäisen käyntini melkein jo olin unohtaa kun kävin maataloustuottajien retkellä Itikassa. Minä en ole itseäni myynyt kuten Kivimäki on lihateollisuuden puolesta puhujaksi. Eiköhän lihateollisuudella ole sivistyneempiä puolesta puhujia.

Nyt tuo Kivimäen lapsellinen jankutus saa riittää, minä todella vihainen ja kurkkuani myöten Kivimäkiä.
En käsitä missä kohtaa minun pitää tilitellä  matkojani hänelle. Minun yksityiselämäni ei kuulu Sinulle.
Olet vaikka kuinka varavaltuutettu. Täällä on hyviä kirjoittajia, mutta sitten häiriköt Kivimäen johdolla.

Pitääkö siitä olla filmikin vielä sulle esittää. Tämä on aiva käsittämätöntä "poliisikuulustelua". Sanon heti että minun käynnit jossain ei uskonkappaleita jota seisaalleen nousten pitää kuunnella.. Tämä suorastaan sairasta lörpöttelyä. Sen tiedät että koskaan  sinun edessä ala nöyristelmään, nöyrä  olen mutta en nöyristelijä. Suoraan katselen ylhäältä alaspäin.

Sanon vielä kerran, en ole makkaran ystävä, koska olen laatutietoinen ja pidän laadusta kiinni.
ja minulla on siihen perusteltu syy. Olen hyvän ruuan ystävä eli kulinaristi. olen hyvin harvinainen näky vaasalaisessa ravintolassa, en viitsi maksaa taivaita ruuasta joka ei ole tasokasta hintaan nähden.
Pitsaa ja hampulaisia en maksustakaan suuhuni laita. Pohja on vettä ja vehnäjauhoja, ripaus suolaa.

 Tämä aivan samaa jankuttamista kun kun kirjoitin täällä pidän klassillisesta musiikista, käyn oopperassa
ja konserteissa.  Ja Kivimäki totta tietysti johti rämyytystykkäämisestä.Minulla on vain makuni ruuan ja musiikin suhteen.

Makunsa kullakin ja meinaan säilyttää oman makuni.Makkaroisasakin.

Täysin  kyllästyneenä, saisi jo lopettaa tuo jatkuva ja systemaattinen kälvääminen minua kohtaan.
Sitten sanotaan, älä vastaa. <Mutta en kyllä nöyristele kenenkään edessä sen vuoksi vastaan

Pentti Suksi

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Makkarat
« Reply #115 on: 22. 04. 2010 10:10 »
Pentti Suksi:
Jos vielä vastaat makkara-asian vierestä, niin bannaan sinut viikoksi. Tässä ketjussa keskustelaan tästä eteenpäin makkarasta, ei Pentti Suksesta.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Makkarat
« Reply #116 on: 22. 04. 2010 10:10 »
Tuo Pølse kuuluu kyllä minun suosikkeihini. Keittäessä vesikin tulee punaiseksi. Suosittelen!
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Makkarat
« Reply #117 on: 22. 04. 2010 10:10 »
Kyllä makkarastakin voi keskustella älykkäästi.  Näen kolme osa-aluetta:

1. Makkaran kulttuurihistoria
2. Makkaran terveydelliset vaikutukset
3. Makkaran valmistus ruoaksi

Jälkimmäinen kiinnostaa minua enniten.  Käytännössä täma tapahtuu linkkien avulla.  Linkkejä analysoidaan, kommentoidaan ja niiden sisältö muutetaan suomalaiseen makuun, valmistusteknologiaan ja raaka-aineisiin sopiviksi.  Tiedä millaisia uusia käyttätapoja vielä löytyykään.

Pölse
Yksi Pölsen käyttötapa on kääriä pitkä nakki (tavallinen nakki. bratwurst, frankfurter jne) valmiin lätyn  eli räiskäleen sisälle.

Jutun clou on siis räiskäletaikina joka voi olla silavalätty tms.  Ei kun kokeilemaan.  Tässähän olisi Niiskutille ja Thorsharmille tai Jekulle loistava paikka aloittaa makkara-aiheisten ruokavideoiden tekeminen.

Matseman voisi kertoa enemmän pölsen käyttötavoista kun tuntuu tietävän asiasta.  Suomalainen tapa valmistaa makkaraa on aivan liian yksipuolinen.
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Makkarat
« Reply #118 on: 22. 04. 2010 11:11 »
No Pølse ei ole oikeastaan mitään ihmeellistä. Kysymyksessä on tanskalaisten suosima pitkä nakki. Se tosin maistuu paljon sellaiselle.

Tanskalaisten nakkikioskiketju Pølsemannen on myös levinnyt Tanskan ulkopuolelle, olen nähnyt Norjassa, Ruotsissa ja pohjois-Saksassa tällaisia vaunuja, joista voi napata ohi mennessä Pølsemakkaraa yms. 



Yksi suosituimmista tavoista on leipä, jossa on pitkän makkaran kokoinen reikä sisällä. Ensin sinappia, ketsuppia  tjms. sisään ja makkara perään, näin:



Myös pekonin kera makkara on tosi suosittua:



Tanskalaiset itse suosivat paljon tätä kaikkein yksinkertaisinta tapaa, siis makkara, pala leipää, vähän sinappia ja ketsuppia.



Tässä on se minun suosima pitkä, leivän, sinapin ja ketsupin kera ja vähän kuivattua sipulia päälle:

Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

eklu

  • Guest
Vs: Makkarat
« Reply #119 on: 22. 04. 2010 11:11 »
Noita leivän sisällä olevia nakkeja (toinen kuva ylhäältä) saa ainakin onkilahden rannassa olevalta huoltamolta, ennen Latvasalon Esso. Tosin eivät ihan pärjää tanskalaiselle esikuvalleen koska leipä pitäisi lämmittää työntämällä se kuumaan tankoon jolloin sisäpinta rapeutuu. Siisti ja helppo syödä, kannattaa kokeilla.