Töpselistä tuleva kilovatti tuottaa Pohjanmaalla hiilipäästöjä 462g jos sillä lataa sähköauton akut niin silloin jos sillä ajaa kilometrin niin sähköauton käyttövoimavero kuuluisi olla 606.€ eikä 0 niinkuin hallitus esittää.
harvassa on ne autot joiden päästöt ovat sitä luokkaa kilometrille
Entä paljonko hiilipäästöjä tuottaa dieselmakista kilowatin verran otettu polttoainemäärä
jotta voitaisiin verrata? Nyt ei ole mitään mihin verrata. Arvioisin, että tuolla laskutavalla
mittarista otettu polttoainemäärä tuotti jo ennen kuin sitä oli tippaakaan otettu aikalailla
hiilipäästöjä. Sitä kun ei voi tuulella edes tedä.
Tuo vero lienee sillä ajatuksella, että siinä olisi kokonaispäästö ja pystyttäisiin paikalliseen
saasteettomuuteen.
Missä on laskelmasi fossiilisen polttoaineen osalta se vaihe mikä syntyi ennen kuin se päätyy tankkiin
koska laskit sähköautonkin energiaosuuden ennen kuin se päätyi akkuihin. Ilman tätä laskelmaa
kokonaisuus on puutteellinen.
Unohtuiko se vai kasvaako polttoaine nykyään suoraan tankissa? Itse joudun sen ostamaan
bensa-autoon jakeluasemalta jota ennen se on pumpattu maan uumenista ja jalostettu
raakaöljystä joka ensin on
laivattu Nesteen jalostamoon ja sitten se jalostetaan erilaisilla menetelmillä siten, että yksi litra valmista
polttoainetta on kuluttanut vähintäänkin puoli litraa raakaöljyä. Sitten se on erilaisin kemian prosessein
jalostettu mm. dieselöljyksi ja bensiiniksi. Tämä prosessi on tuottanut melkoisen määrän erilaisia
päästöjä eikä se vieläkään ole edes tankissa. Sen jälkeen se toimitetan jakeluverkostoon yleensä
dieselautolla kuljetettuna eikä siinä vielä kaikki. Sinun täytyy ajaa autosi jakeluasemalle tankataksesi
se. Sähköautoa eio tarvitse ajaa minnekään kotipihalta eikä sen sähköä tarvitse maantiekuljettaa
jakeluverkostoon eikä sitä tarvitse erikseen sieltä hakea.