Ero sivun ”Henrik Nymalm Leif Färdingistä ja Oraansuojelijoista” versioiden välillä

Vaasapedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun
(Ak: Uusi sivu: '''Meilien vaihtoa Henrik Nymalm < > Tapio Parkkari tammikuu 2015 Henrik oli perustamassa Oraansuojelijoita yhdessä Leifin ja Jorma Salojärven ja Jan Kenneth Weckmanin kanssa'''...)
(ei mitään eroa)

Versio 29. tammikuuta 2015 kello 02.05

Meilien vaihtoa Henrik Nymalm < > Tapio Parkkari tammikuu 2015 Henrik oli perustamassa Oraansuojelijoita yhdessä Leifin ja Jorma Salojärven ja Jan Kenneth Weckmanin kanssa

Kiitos kirjeestäsi

Olet koonnut tosin paljon materiaalia Lefasta. Hieno juttu.

Osahan on rankkaa tekstiä kun väitellään asioista kuten mielenterveydestä. Ja hänen itsemurhakirjehän ikävä kyllä selvästi myös kiertää enemmän ja enemmän pahasti kehää, asiat toistuvat ja huomaa miten hän on ikäänkuin "sidottu" mahdottomuuksiin, eli tuohon "olen epäonnistunut"-ajatusmalliin.

Toista oli 70-luvun alkupuolella - mutta jo 1976 vauhti kiristyi kun hän luki Alice Baileyä niin paljon, että en suosittelisi kenelläkään enää - Valkoinen veljeskunta-ajatus ja "Tibetaani" oli hänellä melkein silloin jo jatkuvasti mielessä (sen perusteella mistä hän puhui kun hänet tapasin). Selkeys ja lämmin ilo muuttui silmissä välillä vähän toisenlaiseen vähän ylimenevään intoon.

Mutta, rauha hänen muistolleen - olen häntä aina kunnioittanut, ja pidin hänestä ja meillä oli hyvät ja  innostuneet välit. Minuakin on aina kiinnostanut kirjat, ideahistoria, ajatukset, runot, filosofia, uskonto, myös luonto, kauneus ym 

Kävelimme paljon myös auringonpaisteessa jäällä alkukeväällä.

Viimeksi tapasin hänet Vaassa, jossa opiskelin opettajaksi vuosina 1979-1984. Huomasin että hän oli masentunut ja muuttunut. Tavallinen into oli poissa, tuli sammunut olo. Ja tuo auto-onnettomuus vaikutti häneen psyykkisesti. Taisi käydä meillä kahvilla (vaimonikin opiskeli Vaasassa opettajaksi (1978-82).

Hän puhui myös silloin minulle epäonnistumisestaan, jonka hän koki esoteerisena "mokana". Tutustuin Lefaan Oraan Suojelijoiden tiimoilta. (Äidinkieleni on ruotsi, selitykseksi mikäli tulee paljon kielivirheitä)

Jorma Salojärvi löysi minut yhteisen harrastuksen takia: elämän merkityksen hakeminen... Ja me molemmat olimme tulleet kiinnostuneeksi terveydestä puhtaasta ruuasta, ekoloogisuuetsa yms Professori Rautavaara, Björn Gillberg ...

Minulla oli ystäviä joiden kanssa vietin paljon aikaa kun filosofian (ja kirjallisuustieteen) opiskelu Helsingin Yliopistolla ei enää täysin tyydyttänyt.

Jorma kertoi kasvisravintolaideasta Järvenpäässä, missä oli intialaista ruokaa tarjolla jonkun näyttelyn yhteydessä tms. Kävimme Jorman kanssa Gröna Linjen ravintolassa Tukholmassa ja mietimme miten mennä eteenpäin. Yhdistimme sitten pohjoismaisen terveysruuan (laktovegetarismi, Teo Snellman yms) ja makrobiotiikan - jostain oli löytynyt japanilaisen George Oshawan kirja Makrobiotiikka (suuri elämä), se taisi olla "muodissa".

Jostain Jorma löysi Lefan ja Jan Kennethin (hän oli/ oli ollut Ananda Margassa ja tiesi miten perustaa yhdistyksen). Lefan luona Tapiolassa kokosimme säännöt ja Lefa oli tietysti erityisesti kiinnostunut pykälistä 2 ja 3!

Hänen vaimonsa oli kotona ja Lefa myös luki joitakin runojaan. Ne olivat tosi kauniita. Kuten hänen vaimonsakin. Heidän suhde oli silloin vielä hyvä. Lefalla oli silloin vielä jalat enemmän maassa ja "tanssi" ainoastaan runojensa kautta tai niiden tekemisessä varmasti (!) - idealismia ja unelmia oli hänellä myös paljon. 

Vaikka tuntui vähän "kuumeiseltä"

Minäkin kävin muuten Leväahon "esitelmissä" missä Juha Olavinenkin oli - individuaalianarkismi oli heidän linjansa. Oraan Suojelijat pystytettiin ja Lefa oli jonkin verran teehuoneella ja auttoi missä häntä kiinnosti.

Sanoisin että hyvä mies sitten innostui liikaa. Muistan hänet miehenä joka kävin pitkin askelin ja unohti rakkausrunot ja tähtäsi taivaisiin ja uskoi voivansa "puhdistaa" hengellisen ilmapiirin jonkinlaisen energian avulla joka tuli Valkoisten veljeskunnan avulla vastaanottavien mielten kautta tietoisuuteen ja sen kautta liviten ympärille. Jotenkin näin.

Lassekin (Johansson)  kyllä intoi Baileystä ja taisi syttyä siihen - ei varmaan ennen ollot ollut niin tietoinen teosofiasta.

Meillä OS:ssä oli kotitekoisia seminaareja ja kävimme joogamassa jossain välillä ja savusaunassa ja vietimme välillä boheemielämää. Olin Olle Mallanderiin tutustunut jo vähän aikaisemmin Cheap Thrills galleriassa. Hänet ja Juhan tapasin ihan äskettäin juuri ennen joulua. Jormaan otin yhteyttä uudelleen 90-luvulla ja sitten kans 2000- luvun puolella. Kävin Urantiaklubillakin hänen kanssa myös ainakin kerran. Hänen kuollessa olin ollut välillä häneen yhteydessä monet kerrat -  kävimme esimerkiski uimassa, tai kävelemässä yms - ja soitin sinäkin viikkona joka jäi hänen viimeiseksi monta kertaa, mutta hän ei vastannut (oli jo kuollut).

Autossani soi CD:stä taivaallinen rukous- ja ylistysmusiikki joka muttui juuri silloin "sattumalta" enkeltenkieliksi (karismaattinen levy Terry McAlmon) kun lähdin ajaamaan hänen ovelleen Espossa.

Soitin hänen pojalleen joka sitten pääsi sisään. Ovella kun ei kukaan avannut. Sukulaisellehan avataan ovi. Hän oli puhunut kuolemasta jo monta kuukautta ennen.

Hänen todistus mulle oli. "Ennen Krishnamurti oli minun Herranoi, nyt Jeesus on Herrani ja Krishnamurti minun veljeni. (J Krishnamurti lanseerattiin Messiaana teosofisessa liikkeessä 20-luvulla. Protestina Antroposofinen liike irtaantui siitä)

Monet pitivit Krishnamurtina kuitenkin todellisena guruna ainakin - "Neti- neti filosofia - ei tämä ei tätä oli hänen oppinsa. Jorma luki aina kristillisen työväenliikkeen hartauskirjaa - tunnettu settlementliikkeen nimi - en nyt muista sitä nimeä Ja Urantiakirja sitten kiinnosti myös - varsinkin Jeesuksen elämä.

Hänellä oli monta hyvää vuotta, mutta nyt oli tullut alamäki, yksinäisyys eron jälkeen, isän löytäminen Ruotsissa (salannut missä oli asunut, ei ollut ollut yhteydessä poikaansa), sitten tuli syöpä jms.

Näitä asioita on ollut liian paljon

Täytyy olla voimakas tahto ja työ joka antaa merkitystä - "tuonpuoleiset" ei saa tulla pääasiaksi. Me elämme täällä. Jorman, Lefan ja muiden ansiokkaat teot kuitenkin ovat olemassa ja pysyvät. He olivat herkkiä artisteja ja idealisteja. Myös helposti haavoittuvia ja elämänsä varrella kolhuja saaneita - kuten me kaikki enemmän tai vähemmän. Jos on enemmän asiaa ota tpoki yhteyttä uudelleen Siunausta sinun työlle

Tapio Parkkari Nymalmille 26. 01. 2015

Kiitos hienosta viestistäsi.

Viestisi herätti useita kysymyksiä ja lisää tulee kun luen viestisi vielä useita kertoja. Voidaanko siis kirjoittaa, että Oraansuojelijoiden ohjelma kirjoitettiin Leifin ja Riitan Tapiolan kerrostalon olohuoneessa ja keittiön pöydän ääressä? Ketka olivat paikalla?

Minua kiehtoo kovassti Lefan perustarinan lisäksi 1970-alun nuorten henkisyyttä etsineiden intellektuellinen kirjava kiinnostus kaikkeen buddhalaisuudesta teosofian kautta Ananda Margaan.

Esimerkiksi Heidi Hautalan tausta on Ananda Margassa. Mille kohtaa tällä akselilla Pekka Haavisto sijoittuu?

Kirjoitan jonkin verran Valkloisesta Veljeskunnasta vielä julkaisemattomassa artikkelissa.

Minua on alkanut kiinnostaa taustatarina yhä enemmän eli aikakauden ”hanki” ja se, että se tuntuu liittyvän myös Vihreän puolueen tautahenkilöiden historiaan.

Edelleen kaipaan myös kaikenlaista ”nippelitietoa” Lefasta.

Tässä nyt aluksi ja lisää tullee.

Henrik Nymalm vastaa Tapio Parkkarille 26. 01. 2015

1) Suurin piirtein näin. Muistan tarkasti olohuoneen,  joku istui lattialla, Leif, tai Jan Kenneth tai molemmat. Riitta oli ja meni, joimme varmaan teetä tai kahvia.

Tekstin muotoilu ei varmuudella siellä saatu ihan täysin valmiiksi.

Paljon puhuimme sananmuodoista, jotka sitten löytyvät pykälistä jotka puhuvat psykososiaalisissa vaikeuksissa elävistä joita halusimme auttaa eri tavoin ja yksi lähtökohta oli terveellinen luonnonmukainen ruoka ja elämäntavat ja lisäksi myös itsetuotetut raaka-aineet. Ajatuksia ketkä voisi aloittaa oli, mutta heidän elämä sortui pitkälti alkoholisoitumiseen... myöhemmin toinen iso joukko muuttivat Kiskoon asumaan, tuskin siellä viljelty paljon. Biodynaamikko Pax oli tuttu 70-luvun alussa, Samsara toimitti jotain... Pykälien laatijina me: Jorma, Jan Kenneth, Lefa sekä minä.

2) En itse ollut Abanda Margassa, mutta Heidi oli, Jan Kenneth kertoi että sen johtaja oli vankilassa Intiassa poliittisista syistä. Helsingissä silloin oli ollut Uttam Sood Tarkka-ampujankadulla joka tarjosi joogaa ja möi matkoja Intiaan. Nuori guru, oliko nimi Sai Baba?? kävi Suomessa. Kävin kerran, ilmassa oli hurmosta, sitten tuli Western Buddhist Order Lontoosta, siellä kävi joitakin meistä, minäkin monta kertaa. Oli myös japanilaista kamppailua, ja joogakursseja

Paavalinhuvilassa Töölöössä/Meilahdessa, sekä antroposofian Steinerluennot ja heidän oma kirkko yhteisö, missä soitettiin kanteletta. ..Meille tuli sieltä sitten joukko kiinnostuneita, jotka olivat olleet Jorma Elovaaran "pudjussa", Elonpyörä, astrologiaa, ufoja... mutta en minä 3) Vihreä liike syntyi myöhemmin, mutta yhteistä hengellistä taustaa on, Heidi oli kiinnostunut joogasta ja buddhalaisuudesta, mutta selvästi myös tieteestä ja opiskelusta, vaikuttamisesta, hän tunsi kaikki yrtit ja ekologian. Pekka Haavisto on nuorempi, enkä tunne häntä. 

Hei Henkka 26. 01. 2015 Jatkan sinun kiusaamistasi.

Tuo mitä kerroit Oraansuojelijoiden alkuvaiheesta on mielenkiintoista. Tässä mitä Pekka Haavisto kertoo meilissään: ”- Oraansuojelijoissa tietysti Jan Kenneth Weckman oli yhdistyksen perustamisen jälkeen (syksyllä 74) aika lähellä Lefaa - heidän lisäkseenhän yhdistyksen perustivat Jorma Salojärvi (edesmennyt) sekä Henrik Nymalm.(pappi!)

-Kasviskuvioon tultuani kesällä 75 olikin menossa kova kalabaliikki yhdistyksen sääntöjen muuttamiseksi. Toisel puolel oli Salojärvi, joka puolusti alkuperäisiä, itse tekemiään sääntöjä, joissa terveellisyys ja "biologinen elämäntapa" oli framilla.

-Toisella puolella olivat sitten Jan Kenneth, Lefa sekä Lasse Johansson, jotka ajoivat pitkälti Lefan sorvaamaa, "henkisempää" sääntömuutosta. Useimmille muille hieman kummallistenkin kahakoiden jälkeen säännöt sitten lopulta muutettiinkin.

- Ehdottomasti läheisin tässä piirissä Lefalle oli kuitenkin Lasse Johansson. Heitä yhdisti erityisesti innokkuus "uusteosofi" Alice Baileyn oppeihin. Lassen ja Lefan ystävyys kantoi kompuroinneista huolimatta aivan loppuun saakka.

- Tietysti myös Ollella (J.O.Mallander) on omat muistikuvat. Kun tein pienen esityksen Kasviksen synnystä 40v juhliin selvisi, että Lefa oli myös paikalla kun Elonkorjaajia perustettiin 1970. Saattoipa olla Antero Kare tai Carolus Enckell jonka avustuksella selvisi.

- Lefa kirjoitti Anarkia-julkaisuun (1975) aika hyvän jutun vai oliko parikin (löytyy) ja sitten Auraan tietysti koko läjän (jäljitettävissä)

- Aura-kirjassa (89) on Lefan tyylikäs "ohjelmanjulistus" Oraan Suojelun lähtökohdista. (myös ensimmäisessä Aura-lehdessä 76). Muistaakseni ei kirjoittanut Loimuun. T. Pekka H.

Otetaan nyt rauhallisesti. Kerro mitä tämä tuo mieleesi Tapsa P.

Henrik Nymalm vastaa 26. 01. 2015

1) ”- Oraansuojelijoissa tietysti Jan Kenneth Weckman oli yhdistyksen perustamisen jälkeen (syksyllä 74) aika lähellä Lefaa - heidän lisäkseenhän yhdistyksen perustivat Jorma Salojärvi (edesmennyt) sekä Henrik Nymalm.(pappi!)" Kommentti: Jorma oli idean isä, ehdottomasti minun näkemykseni ja mustini mukaan.

Minä en ollut silloin vielä pappi, opiskelin opettajaksi 1979-84, varmistuin lopullisesti 1986 (töiden aikana Espoossa) kasvatustieteiden maisteriksi (Ped Mag vid ÅA i Vasa) Olin vapaaehtoinen Vaasan Uudessa Katulähetyksessä huumausainekäyttäjien ja alkoholin väärinkäyttäjien parissa ja myös Vaasan ruotsinkielisessä Vasa Missionskyrkanin eri kuvioissa 80-84

Pastorin arvonimen sain 1991, pappisana kuvaa työtehtäviä ajoittain hyvin vuosina 1987-tähän päivään saakka, mutta 10 vuotta (1989-1999) toimin myös osan ajasta kristillisen lehden toimittajana. Vuoden 2009 jälkeen teen myös mentorin hommia (ihminen tavattavissa projekti, Tommy Hellsten/Irene Kristeri-koulutus).

2) -Kasviskuvioon tultuani kesällä 75 olikin menossa kova kalabaliikki yhdistyksen sääntöjen muuttamiseksi. Toisel puolel oli Salojärvi, joka puolusti alkuperäisiä, itse tekemiään sääntöjä, joissa terveellisyys ja "biologinen elämäntapa" oli framilla." Pekka Haavisto on syntynyt keväällä 1958 ja oli silloin siis 17 vuotias. Samanikäisenä Heidi Hautala astui ovesta sisään jo 1972 tai 73 ja kyseli mitä me puuhaamme (revittiin entisen kahvilan seinä ja muuta sellaista)

Tämän Juha Olavinen muistaa (myös)

Minä en muista Pekka Haavistoa ollenkaan, no hän kävi varmaan siellä ja kiinnostui asioista, mutta oliko jo 1975 siellä - saattaa olla että joku tietää tuon ajankohdan selvemmin kun hän itse ??

Kyllä nuo alkuperäiset säännöt olivat yhteiset niinkuin kerroin. Mutta ryhmä radikalisoitui kun taas Jorma piti kiinni terveysaspektista enemmän.

3) -Toisella puolella olivat sitten Jan Kenneth, Lefa sekä Lasse Johansson, jotka ajoivat pitkälti Lefan sorvaamaa, "henkisempää" sääntömuutosta. Useimmille muille hieman kummallistenkin kahakoiden jälkeen säännöt sitten lopulta muutettiinkin. Voin uskoa että näin oli - siihen aikaan irtaannuin toimista siellä - kertomus siitä tai osa siitä asiasta on olemassa ruotsinkielisessä TV-ohjelmassa Himlaliv (Yle)

Lefa ja Bailey

Lefa oli radikalisoitunut, Baileyn vaikutus (jota olin myös itse kyllä lukenut) näkyi varmaan ja Lasse oli kovasti okkultismin alkuhuumassa niin kuin vastakääntynyt usein oli.

Voidaan sanoa että hän täydellisesti omaksui astrologian ja kirjoitti siitä myös kirjoja, he innostivat toisiaan. Jan Kenneth on aika hiljainen kaveri, ja perheellisenä (myös lapsia, ainakin yksi poika), jalat maassa, eikä muistaakseni kovasti ollut aktiivinen itse Kasviksessä niin monta vuotta hänkään.

(Minun pitäisi hänet tavata, ollaan vaan juteltu puhelimessa, siitäkin on vuosia, me kaksi eloonjääneitä). Uskon että Jan Kennethin rooli oli enemmän sovitteleva ja hän edusti alkuperäisenä sihteerinä "järjestystä"

4) - Ehdottomasti läheisin tässä piirissä Lefalle oli kuitenkin Lasse Johansson. Heitä yhdisti erityisesti innokkuus "uusteosofi" Alice Baileyn oppeihin. Lassen ja Lefan ystävyys kantoi kompuroinneista huolimatta aivan loppuun saakka. Näin oli.

5) - Tietysti myös Ollella (J.O.Mallander) on omat muistikuvat. Kun tein pienen esityksen Kasviksen synnystä 40v juhliin selvisi, että Lefa oli myös paikalla kun Elonkorjaajia perustettiin 1970. Saattoipa olla Antero Kare tai Carolus Enckell jonka avustuksella selvisi. Olle kävi syömässä Misokeittoa ja uunilaatikkoa tai riisiöä ja papuja, mutta oli aktiivinen Auralehden kanssa ja taiteen piirissä. Kyllä hän tietysti välillä seurasi itse ravintolan ja aatteen kehitystä

Minä myös liikuin (Ollen kautta ensiksi) Elonkorjaajissa aika ajoin noin puolitoista vuopta, vaikka en koskaan taiteilija ollut, kotitekoinen muusikko vain ja olen julkaissut joitakin runoja eri lehdissä.

6) - Lefa kirjoitti Anarkia-julkaisuun (1975) aika hyvän jutun vai oliko parikin (löytyy) ja sitten Auraan tietysti koko läjän (jäljitettävissä) Varmaan näin, en ole kauheasti lukenut, lehdessä esiintyi vielä vaikeampaa tekstiä kuin Tiedonantajassa(?) tai ruotsinkielinen Ny tid lehdessä varsinkin.

Mitä vaikeampiselkoinen sitä .... En tiedä miksi näin joskus menee? Heidin tekstejä ymmärsi aina. Toiset olivat ehkä tottuneita lukemaan Elonpyörää ja vaikeita esoteereisia tekstejä ruusuristilaista Pekka Ervastia, Steineria ym.

Minä luin enemmän kaunokirjallisuutta ja toki jonkinverran eksistentialistejä ja Krishnamurtia. Swami Vivekanandan eräs lyhyt teos opetti hinduismin syvemmät alkeet todella hyvin minulle.

- Aura-kirjassa (89) on Lefan tyylikäs "ohjelmanjulistus" Oraan Suojelun lähtökohdista. (myös ensimmäisessä Aura-lehdessä 76). Muistaakseni ei kirjoittanut Loimuun.

Lefa osasi kirjoittaa kun oli positiivisessä mielentilassa. Ehkä hänellä oli bipolääritauti (taustassa suvussa??) ei sitä jälkeenpäin voi niiin hyvin tietää, oli manian tapainen välillä, paranoiaa tuli auto-onnettomuuden jälkeen, se onnettomuus oli hänen mielestä merkki että valkoinen veljeskunta oli hylännyt hänet joskus puhutaan meditaatiopsykoosista, sitä esiintyy Terveisin taas Henrik Nymalm

Tapiolta Henkka Nymalmille 28- 01- 2015

Hei, Jatketaan vielä ainakin hetki.  Minulla on tulossa pitkä artikkeli, missä Leifin hyvin tuntenut Ari Holtti kertoo ystävyydestään Lefan kanssa.  Ari kertoo  mm. Tuomaantien Pskedeelisestä Sikuksesta, jonka "näytöksiä" pidettiin Beritin ja Heikin omakotitalossa.  Osallistuitko Sinä niihin.

Ja siitä, että myös Jorma Salovaara osallistui Sirkukseen, mutta parissa vuodessa hänen vaikutuksestaan hasiksen käyttö loppui ja korvautui Lefan kohdalla kasviksilla!!??

Edelleen kiinnostaa kaikki detaljit ja lisäksi toivon Sinusta vaakakuvan (rintakuvan) juttua varten. T.P

Henrik Nymalm kirjoitti Tapio Parkkarille 28.1.2015

Hei. En tunne tuota "Sirkusta". En ainakaan muista sellaista.

1) Huumeista ja hurmoksista jotain yleisesti:

a) Oraansuojelioiden piirissä ei suosittu huumeita millään tavoin julkisesti. (jotkut kuitenkin joskus häipyivät jonnekin - kahville (sitäkään ei hyväksytty!), "sokerille" (munkki), tai oluelle (?) tai polttamaan röökiä tai piippua (missä saattoi olla jotain lisäaineita.) Itse poltin jonkin verran tupakkaa siihen aikaan tai sikareita, mutta en kokeillut huumeita, koska Oshawan kirjan jälkeen terveysihanne valtasi minut melko kokonaan. Kannatin kuitenkin eri "hengellisten" ilmausten etsimistä.

b) Nuorten ja ehkä erityisesti joidenkin artistien ja muusikkojen parissahan on läpi vuosikausien monasti esiitynyt eri huumavien aineiden (väärin)käyttöä. Ja OS ja Kasvishan syntyi "hippieaikana" jolloin esimerkiksi hasis katsottiin olevan "luonnollinen" aine ja melko vaaraton. Kuitenkin myös LSD ja amfetamiinia sekä heroiinia oli silloinkin Suomessa, minkä me kaikki tänään tiedämme.

b) Jerry Rubin on Amerikassa muistaakseni tutkinut hurmosta. Hän totesi että moni entinen huumeenkäyttäjä lopetettuaan tai sen jatkeeksi on suoraan siirtynyt meditaatioon tms. Näistä tulee joillekin samoja "fiiliksiä" ja usein myöskin eräänlaista riippuvuutta, kuin huumenkäytöstä.

Tämä saattaa myös liittyä ihmisiin jotka ovat erityisen addiktiivisiä "luonteeltaan", nykyään puhutaan jo tieteellisestikin erityisherkistä persoonnalisuuksista.

c) Kolmanneksi on tietenkin "psyko-sosiaalisluonteisia" syitä siihen, että jotkut ihmiset erityisesti "kaipaavat" ja etsivät "muuta", kun mitä heillä jo on elämässään. Voi olla monta mieltä miksi näin on. - Onko ympäristö estänyt ihmisen "kutsumuksen" elämässä ja ihminen ajautunut epätoivoon ja väärinkäyttöön? - Vai onko ihminen etsiessään terveyttä ja hyvää elämää joutunut väärällä teille ja eri vaihtoehtoista valinnut väärät tavat toteuttaa jotain kutsua, - tai päinvastoin jopa (alitajuisestikin) lähtenyt pakoon hyvää kutsumusta ja huonojen vaikutusten ohjaamana ilman selkeää minätietoisuuta ja vahvaa tahtoa "laiskistunut", passivoitunut ja sitten harhaillut sumuisessa ja synkenevässä maastossa turmiota kohti (dramaattisesti kuvattuna).

2) Tiedän että Jorma ajoittain oli eri aineiden tai alkoholin "kourissa" - vahva halu tai "vietti" puhtauteen kuului kuitenkin hänen idealismiluonteelle ja sitä ihannoidaan myös tietyissa pietistissä piirreissä ja jonkun verran myös okkultisessa tai teosofisessa kirjallisuudessa missä jopa joskus varoitettaan huumeidenkäytösta koska jos hengellisiin katsottuihin harjoituksiin, esimerkiski mietiskelyn liitettään huumeet sattaa seuarus olla vahva psykoosi.

Tätä on Intiassa koettu ja siksi jotkut gurukirjat tästa varoitavat

Kristillisyys kieltää yleisesti kaikki huumeet, paitsi ohjeen mukaiset lääkkeet, sekä varoittaa juopumisesta (UT: Efes 5: muistaakseni jae 17 tai n18), senhän kaikki tietävät. Sananlaskuissa kuitenkin sanotaan että joskus surulliselle kuuluu antaa jotain väkevää!

Eikä kaikki kristityt piirit suinkaan kannata absolutismia alkoholin tai ainakaan viinin suhteen - varsinkaan ei välimeren tienoilla tai ortodoksisuudessa.

Jorma monesti koki tehtäväkseen auttaa ihmisiä pois eri riippuvuuksista.

3) Joskus Lefa puhui "dullasta", muistan että tämä olisi sana jota hän käytti hasiksesta. Hänen käyttö tosiaan saattoi loppua Jorman vaikutuksesta, en ihmettelisi jos näin olisi. Kuten kirjoitin hänellä selvästi joskus meni lujaa - en kysynyt miksi.

Saattaa olla että hän joskus oli jonkun aineen vaikutuksen alla myös jatkossa. Tai sitten vain ne aatteet ja ideat jotka täyttivät hänet vei hänet lujaa mennessään. Hänhän itse myös sanoi saavansa viestejä "kaukaa" (Valkoinen vejeskunta muistaakseni asustaa jollain planeetalla, Baileyn "ilmoittajan" mukaan.)

4) Moni joka oli toiminnassa mukana, lähinnä siis ravintolassa, oli ollut käyttäjä, enkä tiedä kuinka moni sitä jatkoi yksityisesti tai eri paikoissa missä myöskin olivat ja liikkuivat

Ikävä kyllä moni myös sortui siihen pahasti tai ja myös alkoholin väärinkäyttöön uudelleen tai ehkä ensimmäistä kertaa toisten vaiukutuksesta. (Vastuu on kuitenkin jokaisen oma ennenkaikkea).

Jotkut myös kuolivat erilaisissa epämääräisissä yhteyksissä esimerkiksi ulkomailla.

Lähetän jonkun kuvan jota voit vapasti käyttää ja tarvittaessa muotoilla Katson mielelläni läpi mitä minusta kirjoitat tai mitä kirjoitat minun sanoneeni jos sattumalat jokin asia ei istu oikein tai ei kuvaa mitä minä olen tarkoittanut

Parhain terveisn Henrik

Tapio Parkkari Henrik Nymalmille 28. 01. 2015

Terve Olen ollut toimittaja lähes 50 vuotta ja yleinen tapa on, että jutun kohde saa sen lukeakseen. Sinun kohdalla ajattelin, niin että julkaisen meilivaihtomme sellaisenaan, vain graafisesti (typograafisesti) käsiteltynä.  Samalla yritän korjata näppäilyvirheet ja ehkä täysin nollarivit. Näppäilyvirheitä tulee ja jää tekstiin, koska olen jonkinasteinen näkövammainen ja tekstin tihrustaminen on vaikeata.

Tapsa P

Henrik Nymalm vastaa 28. 01. 2015

Kuulostaa hyvältä Henrik