Author Topic: Sairaala-apulaisten ja sairaanhoitajien palkat kuntoon  (Read 47870 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Sairaala-apulaisten ja sairaanhoitajien palkat kuntoon
« Reply #120 on: 25. 09. 2006 19:07 »
Ennenkuin kauhistellaan perinteistä työyhteisö ongelmaa, niin mainittakoon että nykyaikaisten
työhuonekuntien muuttuminen tiimipohjaisiksi, aiheutti ja aiheuttaa edelleen juuri pitempiaikaisissa
työntekijöissä kapinahenkeä, oman itsenäisen työnkuvan muuttuessa jaetummaksi ja avoimemmaksi
muiden työhuonekunnassa työskentelevän suhteen.

Tätä muotoa eivät jotkut työntekijät, eivätkä myöskään sen johtohenkilöt ole koskaan oppineet
sisäistämään, vaan tähän jostain syystä soveltumattomat, lähes luonnonlakien mukaan, tullaan aina
karsimaan jollain tavalla pois.

Tuo yksi tapa, on savustaminen, mikäli yksilö ei opi nk. tiimin kieltä, jonka käsitys joillekin saattaa olla
"nuoleskelu"

Mikään mahti maailmassa ei saa ainakaan minua uskomaan, että savustamisen syy olisi kiireisissä
tiimeissä pelkkä kiusaamisen nautinto, tai vaihtelu sinänsä monipuoliseen rutiiniin,
vaan enemmänkin menneen ajan konservatiivinen itsenäisen työn kaipuu ja siitä kynsin hampain
taistelu, ylivoimaista vastustajaa vastaan.

Syy, miksi tämä perinne jatkuu, tuskin on pelkässä perinteisessä naisten alojen toisilleen
vittumaisessa hierarkiassa, vaan perinteisessä Suomalaisessa tiimityöhön sopeutumattomuudessa,
ehkä sen huonon opetuksen, sekä sisäistämisen suhteen.

Samaa ongelmaa esiintyy härmässä alalla, kuin alalla, aina koululaitoksia myöden,
joskin ihmisen hyvinvointiin tähtäävässä sairaalalaitoksessa, se on enemmän kuin ikävää
ja erityisen ei toivottavaa.

Ps. Palkankorotus ei tällaista ongelmaa ratkaise, vaan pollin alusta asti tiedostettu henkilökunnan
riittävyys, sekä töiden rationaalinen delegointi, ei vain alas, vaan myös ylöspäin.

Offline Ps

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 20
    • View Profile
Re: Sairaala-apulaisten ja sairaanhoitajien palkat kuntoon
« Reply #121 on: 15. 10. 2006 15:03 »
No hohhoijaa...  enpä hetkeen ole vaivautunut enää edes lukemaan näitä juttuja, mutta nyt pienen,pienen veetutuksen vallassa sanasen laitan..  Tämä paljon puhuttu ja nykyaikana muodiksikin tulleesta tiimistä...  toimii varmaan jossain, en epäile, mutta sanonpahan vaan meidän alalta katsottuna, että kiitos tiimin työtä riittää kivasti  :))  kun hoitelet sujuvasti kahta osastoa siinäpä se amattitaito kasvaa... heh... ja hauis samalla sekä käyrä, olipa mikä tahansa.  samalla tässä tyhjässä päässäni kelasin, edelleen, että mites palkkaus sillon meneekään kun kahden ihmisen työt teet,...hmmmm.. pysyykö samana, nouseeko vai peräti laskeeko? Sinä Professional alias gguru alias kuka lie, pliis..vastaa minulle, kun en jymmärrä...ja kun sinä tunnut olevan niin viisas mies. Olen nyt myös tiedustellut asioita (sinun liputtamallasi liiton ihmisiltä) että saako meille lisätä sitä työtä ja vastuuta,( joka kuuluu työnjohdolle, ei meille,) ja vastauksenkin sain, että ei saa!! Kiva!! Ja silti ne työt ovat meillä edelleen ja lisää laitetaan!!  JEES!!  :)))  ja palkkaushan luonnollisesti unohodettiin edes ottaa esille!  Pelkäsinkin että ei vain koroteta... :))) ja sairaslomien tullessa, mehän tietysti itse jäämme toiseen vuoroon jatkamaan, jos ei joku ihana kolleega tule iloisin mielin vapaapäivältään avuksi...  :)))) ja luonnollisesti mehän itse se sijainenkin tulevaisuudessa tullaan hankkimaan... mitäs sairastumme! Oma syy... heh... että, näin tällä haavaa... ja palkasta ei sen enempää...eihän Professional..eihän... enkä muuten vieläkään vaihda alaa..  :))  kysynpähän vain uteliaisuuttani sinun neuvojasi oi suuri tietäjä  :))  mitäs teen suraavaksi?  :)))  jään hakkaamaan päätäni Karjalan mäntyyn edelleen  :)))  Ja pppsss...luonnollisestikkaan työkaverit eivät hevin taakseni asetu julkisesti...mutta takanapäin ...jne...  Kiitän ja niian valmiiksi  :))))  MOIKS!

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Sairaala-apulaisten ja sairaanhoitajien palkat kuntoon
« Reply #122 on: 15. 10. 2006 16:04 »
Teikäläisellä ei näköjään kuitenkaan ole oma elämä hallinnassa, joten eiköhän alan vaihto olisi
paras ratkaisu.

Vaikka olisit ikäsi ollut alalla ja hoitaisit, tai kuvittelisit hoitavasi  koko skenaarion kellarista
aa seiskaan saakka, niin toivon kuitenkin, että en koskaan joutuisi tuollaisen asenteen omaavan
"alan" ammattilaisen hoidon alle.

Voisi herätä aamulla tuijotukseen, sekä kysymykseen: Arvaa, kuka sinut tappoi ?

Tässä kuussa olen ollut osallisena yli 50 työntekijän paikalliseen huomattavaan palkankorotukseen,
joskin joudumme myös "tiivistämään" tiimiä, sekä kiristelemään edelleen hampaita,
kuten myös aiemmat 30 vuotta.

Masokismi ei silti houkuta, teikäläisten itkijäeukkojen tapaan, joten suosittelen edelleen alanvaihtoa
tiimityöhön sopeutumattomille yhteisöille.

Pitkäänkin samalla alalla olevan huoli vastaavien töiden olemattomuuden vuoksi, kuin myös mahd.
ikärasismin pelkohan on turhaa.
Sillä ammatti ihminenhän on kuitenkin aina "alaspäin" yhteensopiva, vähän tietotekniikan tapaan.

Työn iloa, tai vedä känni, mikä parhaiten mielialaan sopii. :-)  ( Sori vain yksi hymiö, eli se netiketti)

Offline Ps

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 20
    • View Profile
!
« Reply #123 on: 15. 10. 2006 16:04 »
Kiitos vastauksestasi!! Joka ei sano minulle yhtään mitään.... ja omaelämäni on oikein hyvin hanskassa :) että älä siitä murhetta kanna! Ja mitä äsken kirjoitin, niin kirjoitin sen niiden ihmisten puolesta jotka tekevät, kellarista A9:iin asti. Joten en edes loukkaannu mitä minusta sanoit  :)  sori, minussa on sen verran vielä ns. munaa etten tee enempää, kuin palkkani myöten antaa. Ja onhan minulla tämä omakin elämä, se parempi sellainen. Loukkasin sinua näköjään, kun liiton ihmisistä puhuin negatiiviseen sävyyn pyydän Anteeksi syvästi!! Mutta näin se liitto meillä toimii. Ja et vastannut kuitenkaan kysymykseeni, että mihin suuntaan se palkka menee tehdessäsi kahden ihmisen työn ....  Ja itkijäeukko...hmmmm... saitkos minusta nyt sellaisen kuvan?  Saat mielikuvasi pitää....mutta mutta .... heh..  Enkä myöskään ketään tappamaan ala....  päinvastoin!!  Enää en sinua kiusaa, osuin näköjään herkkään kohtaan.... ja tervetuloa meidän tiimiin!! menen nyt mieluummin vitamiinipurkille ja ulos, kuin kännäämään...ja tähän ei tarvitse vastata :)  Äläkä pelkää.... en minä sinua tule koskaan hoitamaan, kun minulla ei siihen ole koulutustakaan  Aurinkoista jatkoa ja vähän hymyä huuleen, ei tämä elämä nyt niiin vakavaa ole... Halaa!! ..auts.....  (kaksi hymiötä)..

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Sairaala-apulaisten ja sairaanhoitajien palkat kuntoon
« Reply #124 on: 15. 10. 2006 17:05 »
Ei meikäläistä kenenkään työ stressit loukkaa mutta ihmetyttää kovasti, enkä ole ainut.

Nimittäin se, että koska ongelma ei ole tiedostettavasti vain paikallinen, niin missä helvetissä
ne noinkin suuren työ yhteisön itse valitsemanne edusmiehet luuraavat, vai onko kenties
edelleen edusmiehenne oma työn antaja.

Eiköhän teillä suorittajaportaana kuitenkin ole valta järjestää asiat ainakin taistelukuntoon,
vai mikä homman on myynyt, henkilökohtaiset palkankorotuksetko ?

Vitamiinien ja anonyymeille kitinän sijaan, voisitte pikkuhiljaa jo aloittaa asianmukaisen,
korostan, ASIANMUKAISEN järjestäytymisen, valitsemalla edusmiehet ryhmästä,
joka tuntee asian omakseen, esim. Sinä itse.

Kaikki lakkoilu, sekä tuottavuuden ja hoidon boikotointihan on tietysti yhteiskunnan isompien
päättäjien mukaan rikolliseksi luokiteltua, mutta "hätävarjelu" kumoaa aina osan syytteistä
yhteiskuntaa vastaan, sekä varsinkin, kun elävä yhteiskunta on käsittääkseni teidän puolella.

Kädettömyys tämän asian kohdalla on todellakin omissa käsissä, joten mietippä vähän
niiden vitamiinien päälle, haluatko olla luuseri, vai taistelija.

Omasta puolestani voin toivottaa vain työn iloa, "iloa" josta osallisena on tullut oltua tovi, jos
toinenkin, eikä aina vain omia napakarvoja nyhtäen, liitossa, jos toisessa.

Offline Ps

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 20
    • View Profile
Re: Sairaala-apulaisten ja sairaanhoitajien palkat kuntoon
« Reply #125 on: 15. 10. 2006 18:06 »
Vastaan tähän sulle vielä. Mä en todellakaan ole luuseri. Mä siellä oon yrittäny jonkilaista ryhmähenkeä ja porukan kasaamista, mutta eipä kukaan tule tueksi, muuten kuin paasaamalla röökipaikalla :) että se siitä. Pienikokoisena ihmisenä en jaksa tuulimyllyä vastaan taistella. Joten jätän tämän aiheen nyt ja pidän luurin vapaapäivinä kiinni!  Teen työni niin hyvin kuin osaan ja jaksan ja hymyilen potilaille aurinkoa heidän päiväänsä :) en tod. itke, sillä se ei kenenkään sairautta paranna! Ja sulle.....  kiitos näistä hetkistä! Sekä hienoa että olet omalla työmaallasi saanut hyvää aikaan!!  ...ja taas hymiöitä.... yst.terv itkijäeukko....  :)

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Sairaala-apulaisten ja sairaanhoitajien palkat kuntoon
« Reply #126 on: 15. 10. 2006 19:07 »
Olen myös osaltani, eli omasta puolestani pahoillani, jos annan itsestäni kielteisen kuvan,
tai sävy näyttäisi moittivan työn suorittajia, mikä ei todellakaan ole tarkoitus.

Olen omissa työyhteisöissäni pyrkinyt aina ja tulen pyrkimään vähempiosaisten etujen turvaamiseen,
tai parantamiseen, suhteessa tasapuoliseen, sekä turvalliseen työntekoon yksilöstä riippumatta.

Jostain syystä kirjoituksistasi paistaa rivien välistä väsymys, lievä epätoivo, sekä toden näköisesti
hyvän kuuntelijan ja myötäeläjän tarve, joka useimmiten työelämässä korvataan kovalla työnteolla,
karkealla huumorilla, tai agressiivisuudella.

Näihin luonnollisiin sivuoireisiin, meillä jokaisella on oma tapamme suhtautua , keksiä niille
vastapainoa, taikka jopa haudata ne jonkin muun konstin avulla.

Käytännössä se ei poista itse ongelmaa, vaan on eräänlaista asperiinia krapulaan,
kunnes seuraava jysäri yllättää.

Tähän Suomen julkista sairaan ja vanhustenhoitoa jäytävään ongelmaan ei ole valtiovallan,
eikä myöskään kunta tasolla mitään radikaalia helpotusta välittömässä näköpiirissä,
eikä muutoksen halukkuudessakaan samoissa piireissä kehumista, joten pallo on todellakin
jäänyt kentälle tekijöiden pelipuolelle, laukausta odottamaan.

Kuka pallon potkaisee, sen päätätte te..Siihen asti: Työn Iloa ja Terveyttä :-)
« Last Edit: 15. 10. 2006 19:07 by Professional »

Offline Risto Jalonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2012
    • View Profile
    • Email
Re: Sairaala-apulaisten ja sairaanhoitajien palkat kuntoon
« Reply #127 on: 30. 10. 2008 23:11 »
Tossa tämän vuoden alussa, kun niin sanottuja korjauksia pienien
palkankorotusten muodossa saatiin, niin koko homma haisi lähinnä
vedätykseltä, kun eivät ollet nuo lisä rovot paljon nomaalia
yleiskorotusta kummoisempia ja taisi verokin syödä enempi lisäosaa
ja sitten tänä vuonna koettu ruokatavaran hinnan huima nousu ynnä
muut kohonneet elinkustannukset ovat syöneet niin sanotun korotuksen
mahdollisen jäännösosuuden jo moneen kertaan.

Joku joka tästä tietää enemmän voisi jatkaa juttua ja siitäkin syystä,
että mielestäni nämä sairaala-apulaisten ja sairaanhoitajien palkka-
asiat, eivät ole sinänsä kohentuneet, pikemminkin päinvastoin.

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Sairaala-apulaisten ja sairaanhoitajien palkat kuntoon
« Reply #128 on: 31. 10. 2008 06:06 »
Tämä sairaaloiden hoitohenkilökunnan palkka-asia on todella suuri este alalle hakeutumiseen. Toinen vielä isompi on alan työnantajien harjoittama pätkä työllistäminen. Määräyskirja voidaan antaa kuukaudeksi, korkeintaa 4 kk.  Suunnittele siinä sitten tulevaisuuttasi.

Erityisesti Vaasan kaupunki on syyllistynyt pätkätyöllistävillä keinotteluun. Tunnen useita tapauksia jossa sairaala-alan henkilöstöä on kiikutettu lähen 20 vuotta löysässä hirressä.

Jopa Kaupunginjohtaja Markku Lumio on julkisesti luvannut poistaa pätkätyö ongelman Vaasasta. Homma jatkuu edelleen ja sitten ihmetellään miksei Vaasan terveystoimeen saada henkilökuntaa riittävästi.  Voin luvata, että tällä politiikalla halukkaiden määrä vain pienenee.

28011955

  • Guest
Re: Sairaala-apulaisten ja sairaanhoitajien palkat kuntoon
« Reply #129 on: 31. 10. 2008 08:08 »
Tuossa Heikin kanssa samaa mieltä !

Vaasan kaupunki on PAHIN hyväksikäyttäjä pätkätöissä, eikä ainoastaan terveys-sektorilla vaan myös sosiaali sektori kärsii kovasti tästä ongelmasta !

Virkoja olisi pkimiten saatava auki ja täytettäväksi....tässähän kärsii molemmat osapuolet automaattisesti !!!!

Offline Risto Jalonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2012
    • View Profile
    • Email
Re: Sairaala-apulaisten ja sairaanhoitajien palkat kuntoon
« Reply #130 on: 03. 11. 2008 16:04 »
Saas katto ny sitte,
jos tuo Vaasan kaupungin lupaus
hoitohenkilökunnan lisäpalkkaamisesta
helpottais pätkätyötuskaakin.

Toivoa ainakin sopii.

Offline Risto Jalonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2012
    • View Profile
    • Email
Re: Sairaala-apulaisten ja sairaanhoitajien palkat kuntoon
« Reply #131 on: 04. 10. 2009 14:02 »
jos muu ei auta, niin auttaiskohan jokku tällaiset sydeemit?

http://www.youtube.com/watch?v=iyHZ_N2Ni0s

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Sairaala-apulaisten ja sairaanhoitajien palkat kuntoon
« Reply #132 on: 05. 10. 2009 12:12 »

  Koska tämän koko pollin alkuperäinen, tai sanotaanko yleismaailmallisempi tarkoitus on
  jäänyt edelleen arvoitukseksi, niin voitaisiinko varovasti kysyä:

  Eihän Yleis Taiteilija Jalosen puoliso, tai joku muu sukulainen satu olemaan Sairaala apulainen
  tahi, Sairaanhoitaja.?

  Väärinkäsityksen välttämiseksi, myös oma puolisoni on ansiotyönsä lisäksi Yleistaiteilija.

  Hänen T Paidassaan lukee nimittäin:   Jokapaikanhöylä.

Offline jali

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 424
    • View Profile
Re: Sairaala-apulaisten ja sairaanhoitajien palkat kuntoon
« Reply #133 on: 05. 02. 2010 09:09 »
Ei ole kohtuuttomilla vaatimuksilla mitään rajaa.Vaaditaan satojen eurojen palkankorotuksia jos sairaanhoitajille tulee reseptien kirjoitusoikeudet.Lakkokin sai aikanaan jo härskejä muotoja kun verrattiin palkkoja esimerkiksi myymälän kassoihin.Vertailussa oli kokopäiväinen kassa,jollaisesta minä en ole kuullutkaan.Taitaa olla harvinainen jos semmoinen löytyy ja vertailu oli kaikkineen mahdollisine lisineen saatiin näyttämään että kassa voi päästä lähes samoihin ansoihin.Sairaanhoitajan palkka oli tietenkin tässä vertailussa riisuttu kaikista lisistä.Todettakoon vielä että sairaanhoitajan työ ei missään nimessä ole vaativaa ammattityötä.Vaativaa ammattityötä ei pysty kesätuuraaja (edes alalle opiskeleva tekemään).Vaativaan ammattityöhön vaaditaan monen vuoden alalla olo ennen kuin sitä pystyy itsenäisesti suoriutumaan.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Sairaala-apulaisten ja sairaanhoitajien palkat kuntoon
« Reply #134 on: 27. 08. 2010 15:03 »
Pelastetaan tämäkin ketju.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Sairaala-apulaisten ja sairaanhoitajien palkat kuntoon
« Reply #135 on: 05. 02. 2011 12:12 »
Mitä siis kuuluu sairaanhoitajien ja apuhoitajien palkkaukseen nyt?
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Henry E klund

  • Guest
Vs: Sairaala-apulaisten ja sairaanhoitajien palkat kuntoon
« Reply #136 on: 24. 02. 2011 16:04 »
Mun sisko oli vuosia Peten painolastina ja nyt kun selässä jotain vikaa niin hoitaa jotain osastoa, sillä palkalla olis entisessä firmassa olleet palvelimet anhaalla aina kun ei oolis ilman kehdannu ees koittaa käyköne. Siittä maksettiin että ne käy aina ja muu oli pelkkää leikkiä. Joskus kunniastakin pitää maksaa ja kun sen hyväksyy ei ole lauantaita tai sunnuntaita, oli vain että ne toimii aina. Uptime aikoina loistimme vuosia, eikä pelkllä rahalla vaan sen tuomalla kunnialla.