Author Topic: Historiaa 30 vuoden takaa  (Read 1947 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6776
  • Gender: Male
    • View Profile
Historiaa 30 vuoden takaa
« on: 27. 03. 2018 15:03 »
.

Saksan kielen taitoa on aina syytä virkistellä (voi toki valita englanninkielisen tekstityksen tuolta asetusten kohdilta)

DDR oli valtio joka perustui kollektiiviselle valheelle - myös ns. Fünf jahre plan - Viisivuotissuunnitelma

Suunnittelukomissio esitti suunnitelmat kombinaateille ja edelleen volks eigene betrieb -yrityksille josta palautui oikeat toteutettavissa olevat luvut komissiolle, komissio palautti edelleen väärät luvut suunnitelmaan ja kaikki oli näin päätetty unrechtstaat epäoikeusvaltio DDR:ssä

Wirtschaft unter Ulbricht Doku deutsch

<a href="http://www.youtube.com/v/_DFpaMRg0VA?version=3&amp;autohide=1&amp;start=615" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/_DFpaMRg0VA?version=3&amp;autohide=1&amp;start=615</a>

https://www.youtube.com/watch?v=_DFpaMRg0VA&feature=youtu.be&t=10m15s

.
« Last Edit: 27. 03. 2018 15:03 by herkkoo »

Vaasalaisia.info - keskustelut

Historiaa 30 vuoden takaa
« on: 27. 03. 2018 15:03 »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6776
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #1 on: 18. 06. 2018 18:06 »
.

Historiaa 30+ vuoden takaa (tarkemmin v.1964) eli Tunturi mopedin esittelyfilmi

Vuonna 1964 valmistuneessa ohjelmassa seurataan mopedin, koko kansan kulkuneuvon, valmistusta Tunturipyörän tehtailla Turussa.

<a href="http://www.youtube.com/v/BVYxKeU9jNs?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/BVYxKeU9jNs?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=BVYxKeU9jNs

"Ohjelma seuraa suomalaisen mopon valmistusta putkesta lopputarkastukseen ja testaukseen.

Vierailemme myös huollonneuvontatilaisuudessa, jossa mopedistit voivat perehtyä moottorin toimintaperiaatteeseen ja valmistaja puolestaan saa käyttäjäkunnan kokemuksista varteenotettavia vihjeitä"

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/07/23/koko-kansan-kulkuneuvo-mopedi

.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6776
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #2 on: 30. 10. 2018 19:07 »
Amerikassa heillä oli T-Ford ja euroopassa meillä oli T(aunus) Ford noh kankea aasinsilta sille että sai ujutettua tähän Ennio Morriconen musakkia (tämä on euronimikkeeltään "Cortina" joka oli teknisesti melko yhtenevä Taunuksen kanssa jostain vuodelta -76 lähtien)

Vähän yllättävä tieto että oli sekä rivimoottori 2.0 että myös saksalaisperuinen V-6 versio 2.0 briteissä muut versiot oli 1.3, 1.6 ja 2.3 V-6

Musiikki : C'era una volta il west (Original motion picture soundtrack)

<a href="http://www.youtube.com/v/JNfSH1Z6dmA?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/JNfSH1Z6dmA?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=JNfSH1Z6dmA

.
« Last Edit: 30. 10. 2018 19:07 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6776
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #3 on: 06. 11. 2018 17:05 »
Twilight zone (Hämärän rajamailla)  ja Mission impossible (Vaarallinen tehtävä) oli katsottuja sarjoja 80-luvulla kumpikin perustui jo 60-luvulla esitettyihin sarjoihin

Myös tuo Outer limits (Äärirajoilla, "älä yritä säätää televisiotasi") oli tehty jo 60-luvulla

The Twilight Zone- Both Original 1959 Intros

<a href="http://www.youtube.com/v/G11AhAIf18A?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/G11AhAIf18A?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=G11AhAIf18A

The Twilight Zone (1985) Intro HD

<a href="http://www.youtube.com/v/2Znqt2b8CKQ?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/2Znqt2b8CKQ?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=2Znqt2b8CKQ

Mission Impossible - 1966 - 1973 - TV Series - CBS

<a href="http://www.youtube.com/v/Bq5q0DHjsTw?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/Bq5q0DHjsTw?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=Bq5q0DHjsTw

Mission Impossible TV 1989 - Opening Stereo HQ

<a href="http://www.youtube.com/v/najnclm0F50?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/najnclm0F50?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=najnclm0F50

The Outer Limits - 1963 Seasons - Intro - HD

<a href="http://www.youtube.com/v/FCcdr4O-3gE?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/FCcdr4O-3gE?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=FCcdr4O-3gE

The Outer Limits (1995) Intro

<a href="http://www.youtube.com/v/8dzxGlcErUo?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/8dzxGlcErUo?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=8dzxGlcErUo


« Last Edit: 06. 11. 2018 18:06 by herkkoo »

Vaasalaisia.info - keskustelut

Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #3 on: 06. 11. 2018 17:05 »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6776
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #4 on: 20. 11. 2018 15:03 »
Kansandemokraattisessa Saksassa siviiliajoneuvot ei olleet luonnollisestikaan prioriteetin kärjessä vaan esim. nämä monet itäsaksalaiset maataloustekniikat jotka oli kohtuullisen edistyksellisiä aikanaan toisin kuin ne siviilien trabantit ja wartburgit

Fortshcritt = Edistys suom.

Fortschritt E 281- C║3x Fortschritt ZT║Agriculture Germanyy

<a href="http://www.youtube.com/v/zyzVAqx69DI?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/zyzVAqx69DI?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=zyzVAqx69DI

➡ Fahrzeuge/Geräte:
• Fortschritt E 281 - C
• Fortschritt ZT 303 - D
• & 2 weitere ZT wo ich die Beschriftung nicht weiß, aber bei bedarf kann ich nachfragen
• 2x HW80

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6776
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #5 on: 12. 08. 2019 22:10 »
Yksi kummallisimmista kaappauksista ei ole selvinnyt vieläkään selvisikö kaappari hengissä

FBI löi hanskat tiskiin: kaikkien aikojen lentokoneryöstö jää mysteeriksi – ”D.B. Cooper” pakeni laskuvarjolla

"Niin sanottu D.B. Cooper -tapaus on ollut ratkaisematta vuodesta 1971. Tuolloin mies kaappasi matkustajakoneen, joka oli matkalla Portlandista Seattleen ja hyppäsi koneesta ryöstösaalis mukanaan.

– Yhden historiamme pisimmän ja työteliäimmän tutkinnan tuloksena, päätti FBI 8. heinäkuuta 2016, että FBI suuntaa jatkossa ”DB Cooper” -tapauksen tutkintaresurssit muihin tarpeisiin, kertoi FBI:n tiedottaja Ayn Dietrich-Williams maanantaina.

FBI laittaa 45 tutkintavuoden aikana kertyneen materiaalin säilöön FBI:n päämajaan Washingtoniin historiantutkijoita odottamaan.

Kaappari hyppäsi kesken lennon

Marraskuun 24. päivänä 1971 Dan Cooper -nimellä lipun ostanut mies nousi Northwest Orient Airlinesin matkustajakoneeseen Oregonin Portlandissa, Yhdysvalloissa. Nousun jälkeen mies sujautti lentoemännälle lapun, jossa luki: ”Salkussani on pommi. Käytän sitä tarvittaessa. Haluan että istut viereeni. Kone on kaapattu”.

Sanojensa vakuudeksi mies raotti salkkuaan, jossa näkyi kahdeksan punaista pötkylää ja johtoja.

Koneen määränpäässä Seattlessa käynnistyi valtava viranomaisoperaatio. Kaapparin 20 dollarin seteleinä vaatimat 200 000 dollaria sekä neljä laskuvarjoa haalittiin kasaan pikavauhtia. Useamman laskuvarjon pyytäminen oli kaapparin oivalluksista ensimmäinen: Hänen uumoiltiin suunnittelevan hyppyä koneesta panttivangin kanssa, eikä varjoja uskallettu sabotoida.



Näillä tuntomerkeillä FBI etsi Dan Cooperia.

Seattlessa kaappari vapautti 36 matkustajaa ja osan henkilökunnasta, mutta koneeseen jäi hänen kanssaan kaksi lentäjää, lentomekaanikko ja lentoemäntä. Koneen tankkaus jumitti hetken teknisen vian takia, jolloin kaappari hermostui. Tämä oli ensimmäinen vihje hänen asiantuntemuksestaan: Mistä hän tiesi, kuinka kauan Boeing 727-100 koneen tankkaamisen piti kestää?

Konetyypin päätyminen kaappauksen kohteeksi oli tuskin sattumaa. 727-100 kykeni lentämään hitaalla matkalentonopeudella sakkaamatta, ja sen moottorit oli sijoiteltu niin, että koneen perästä saattoi hypätä ilman vaaraa joutumisesta liian lähelle suihkuvirtausta. Peräluukun portaat saattoi laskea alas lennon aikana: seikka, jota siviilikoneen lentoemännät eivät edes tienneet.

Kaappari käski pilotit ja lentoemännän ohjaamoon ja koneen lentämään vain 3 000 metrin korkeudessa kohti Renoa. Koneen sisätiloja ei saanut paineistaa. Kesken lennon, metsäerämaan yllä, kurjassa säässä ja pimeässä, kun kaapattua konetta seuranneiden sotilaskoneiden pilotit eivät voineet havaita mitään, Boeingin ohjaamon merkkivalo varoitti auenneesta luukusta, ja koneen perä heilahti aavistuksen ylöspäin.

D.B. Cooper – kuten lehdistö väärinymmärryksen vuoksi alkoi miestä kutsua – oli hypännyt historiaan.



Näin tapahtumat etenevät

Liittovaltion poliisi FBI otti pian kannan, että Cooper ei voinut selvitä hypystä elossa. Ruumista ei laajoista etsinnöistä huolimatta koskaan löytynyt.

Vuonna 1980 tapaus sai uuden käänteen, kun pikkupoika löysi osan Cooperin lunnasrahoista Columbiajoen penkalta. Setelit tunnistettiin, koska lunnasrahat oli aikoinaan ehditty mikrofilmata. Tutkimusten perusteella rahat eivät kuitenkaan olleet maanneet samassa paikassa kaappauksesta lähtien. Oliko Cooper tuonut ne, koska hän oli hoksannut, että juuri nämä setelit voidaan ehkä tunnistaa?



Vuonna 1980 pikkupoika löysi rannalta lunnasrahoja

Kaapparin lentotietämyksen perusteella hänen on epäilty olleen ilmavoimien palveluksessa. Täydellisessä rikoksessa oli kuitenkin yksi särö:

– Kokenut laskuvarjohyppääjä ei olisi ikinä hypännyt sysimustaan yöhön rankkasateessa, noin 300 kilometriä tunnissa puhaltaneessa tuulessa popliinitakissa ja mokkasiineissa. ... Hän ei myöskään huomannut, että varavarjo oli vain harjoituskäyttöön ja se oli neulottu kiinni – minkä kokenut hyppääjä olisi tarkistanut, tapauksesta vastaava FBI-agentti Larry Carr sanoi FBI:n sivuilla vuonna 2006.

Useita henkilöitä on aikojen kuluessa pidetty D.B. Cooperina, mutta sormenjäljet eivät ole täsmänneet koneesta löytyneisiin. Viimeksi vuonna 2011 oregonilainen Marla Cooper kertoi uskovansa, että hänen edesmennyt setänsä, Korean sodan veteraani Lynn Doyle Cooper oli D.B. Cooper. Setä oli kaappausajankohdan jälkeen palannut kotiin loukkaantuneena, ja hän oli aina ollut hyvin kiinnostunut kanadalaisesta sarjakuvahahmosta Dan Cooperista, jota on muissakin yhteyksissä epäilty kaapparin innoittajaksi.

Katso alta FBI:n englanninkielinen video D.B. Cooperin mysteeristä, ja kuinka tiedemiehet tutkivat tapausta:

Scientists Hunt for D.B. Cooper Clues

<a href="http://www.youtube.com/v/HtKDb0gQ9hQ?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/HtKDb0gQ9hQ?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=HtKDb0gQ9hQ

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000001219005.html


Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6776
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #6 on: 13. 08. 2019 09:09 »
Tästä Lapuan onnettomuudesta on on vähän enemmän kuin 30 vuotta mutta mehän muistamme sen kuin eilisen päivän

Patruunatehtaan räjähdyksen aiheuttanut kone palasi takaisin Lapualle

Pulttipistoolin patruunoiden latauskoneesta lentänyt kipinä aiheutti tuhoisan onnettomuuden huhtikuussa 1976. Onnettomuudessa menehtyi 40 tehtaan työntekijää.



Patruunatehtaan räjähdyksen aiheuttanut kone on ollut esillä Työsuojelumuseossa Tampereella. Nyt se on löytänyt paikkansa Lapuan Patruunamuseosta toisen samanlaisen latauskoneen vierestä.

"Lapuan patruunatehtaan räjähdys tapahtui 13. huhtikuuta 1976 aamulla, kun tehtaalle töihin tullut aamuvuoro oli aloittelemassa työpäiväänsä.

Räjähdys vaati 40 tehtaan työntekijän hengen ja kymmeniä ihmisiä loukkaantui. Onnettomuuden vaikutukset tuntuvat edelleen monessa lapualaissuvussa."

https://yle.fi/uutiset/3-10850783

Räjähdyksen välittymiseen ja laajuuteen vaikuttaneita tekijöitä

"Ruudin syöttö tapahtui ruutiullakolla oleviin suppiloihin josta ruuti valui messinkiputkia myöten alapuolella oleviin latauskoneisiin ja pöytiin. Ruutiputkessa oleva yhtenäinen ruutipatsas mahdollisti räjähdyksen välittymisen ullakolle, jossa ruutiastiat oli sijoitettu lattialle ruumien seinien vierelle. Tämä lisäsi räjähdyksen rakenteisiin kohdistamaa tuhovaikutusta.

Suuret ruutimäärät (noin 680-770 kg) aikaansaivat lataamon lånes täydellisen tuhoutumisen.’ Räjähdysvaarallisen tuotannon yhteydessä tehtiin myös muita toimintoja jotka lisäsivät lataamotilassa olleiden henkilöiden määrää. Lataamo oli yhtenäinen tila eivätkä sen rakenteet lujuudeltaan vastanneet puolustusministeriön päätöksessä sallittuja ruutimääriä ja toimintoja.

Lataamo 1I:5sa työskentelevien henkilöiden määrää ei oltu rajattu mahdollisimman pieneksi, vaan varsinaisessa lataamossa sai olla enintään 90 henkilöä ja purkaamossa 12 henkilöä.

Inhimilliset tekijät ja muita seikkoja, joilla on saattanut olla merkitystä onnettomuuteen

Lapuan patruunatehdas jäi pääosaltaan yleisen räjähdysainelainsäädännön samoin kuin myös Puolustusvoimissa sovellettavien varo- ja varmuusmääräysten välittömän soveltamisen ulkopuolelle. Näin ollen myös turvallisuusmääräysten soveltaminen ja toteuttaminen jäi tulkinnan- varaiseksi.

Turvallisuusohjeet olivat pääosiltaan suullisia. Työteh täviin nähden oli henkilökunnan koulutus ja opastus puuteellista. Työ oli suorituspaikkaista. Huolto-, asennus kehitte1y- ja kokeilutoiminnasta ei ollut tarkkoja ohjeita. Niitä suoritettiin ruutituotantoprosessin aikana samoissa tiloissa kuin muitakin toimintoja. Tehtaan johtaja ja teknillinen johtaja olivat koneinsinöörejä. Johdon asuantuntemus eli painottunut enemmän konepaja- toimintaan kuin ruutin tuntemukseen ja niiden käyttöön liittyviin riskeihin.

Puolustusministeriön 19.6.1974 antama päätös,jolla Lapuan pattuunatehtaan räjähdysvaaralliset tilat mm. Lataamo II oli hyväksytty käyttöön, perustui lähinnä tehtaalla vallinneen käytänön jatkamiseen ja oli ehdoiltaan väljä. Päätös vastasi olennaisilta kohdiltaan mm. ruutien enimmäismäärän osalta (1200 kg ruutiullakolla) räjähdysainetarkastajan vuonna 1967 tekemässä tarkastuskertomuksessa olevaa ohjetta. Ruutimäärät olivat tehtaan maksimituotantoon ja ilmastoinnin tarpeeseen nähden ylimitoitetut.

Henkilö- ja ruutimääriä ei päätöksessä tarkistettu tehtaan silloisen tuotannon mukaiseksi eikä päätöksessä ole huomioitu riittävästi lataamotoiminnassa ja turvallisuustietoudessa tapahtunutta kehitystä. Päätöksessä ei ole puututtu yksityiskohtaisesti koneisiin, niiden rakenteisiin eikä räjähdysvaarallisten tilojen suoja- ja varmuusetäisyyksiin. Päätöksessä ei ole käsitelty eri- ruutilajien erilaisia ominaisuuksia, joilla on merkitystä turvallisen työskentelyn kannalta.

Tehtaan johtajalta ja teknilliseltä johtajalta on vaadittu räjähdysainelainsäädännän räjähdysaineen ja puoliräjähteen valmistuksessa vastaavalta johtajalta edellyttämä räjähdysaineiden ja puoliräjähteiden säännösten tuntemus. Heidän asemansa räjähdysvaarallisen toiminnan vastuunalaisena johtajana on sen sijaan päätöksessä jäänyt määräämättä.

Manufaeture de Machine du Haut-Rhinin 10.1.1974 tehtaalle saapunutta ilmoitusta IMI:n tehtailla Englannissa sattuneesta onnettomuudesta ja onnettomuuden välttämiseksi annettujen ohjeiden merkitystä ei tehtaalla osattu soveltaa. Kyseessä olleilla tiedoilla olisi saattanut olla merkitystä tuolloin puolustusministeriössä olleen hyväksymispäätöksen ehtojen harkinnassa ainakin ruudin syöttöjärjestelmän ruutiullakolle hyväksyttävän ruutimäärän ja lataamo II:een hyväksyttävän henkilömäärän osalta ja näin ollen vaikuttanut ainakin räjähdyksen tuhovaikutusta pienentävästi. Tiedon välitys mm. tehtaan ja viranomaisten välillä sekä ulkomailta saadun tiedon hyväksikäyttäminen on ollut tässä tapauksessa puutteellista.

Lapuan patruunatehtaalle on voitu tuoda ruuteja, räjähdysaineita tai ampumatarvikkeita ilman että niihin on kohdistettu viranomaisten tarkastusta tai erä- ja nimikekohtaista hyväksymistä. Tehtaan suorittamat, tarkastukset ovat kohdistuneet ensisijassa ampumatarvikkeiden laatuun ja ampumaominaisuuksiin. Ruutien kemiallisia ja fysikaalisia ominaisuuksia ei tehtaalla ole selvitetty. Tehdas ei ollut pyytänyt tai saanut käytettyjen ruutien laatu- tai herkkyysårvoja. Tämä on osaltaan myötävaikuttanut siihen, että detonaatio- taipumuksen omaava Nobel CK-4 ruuti on päässyt tehtaan tuotantoon ilman että sen muita ruutilajeja suurempaan herkkyyteen on osattu kiinnittää huomiota."

https://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/muutonnettomuudet/vanhemmattutkintaselostukset/lfY0QEtNP/1_1976.pdf

https://fi.wikipedia.org/wiki/Lapuan_patruunatehtaan_r%C3%A4j%C3%A4hdys

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6776
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #7 on: 17. 08. 2019 12:12 »
Tsernobyyli kuulostaa aina creepyltä ja varmaan tämä lähettäjä tiesi lähettävänsä miehiä suoraan kuolemaan

Chernobyl emergency Firefighter call ENG SUB

1:26:03 – fire alarm activated  (Tchernobyl, 26.04.1986, 01:23:50 AM)

"Chernobyl Fire brigade call traslated in English. This is the recording call to firefighters that shortly after the accident arrived to try to extinguish the fires."

<a href="http://www.youtube.com/v/rbzUH6M7mVA?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/rbzUH6M7mVA?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=rbzUH6M7mVA


The Chernobyl Disaster: How It Happened

"On April 26, 1986, a routine safety test at the Chernobyl nuclear power plant in Ukraine spiraled out of control."

<a href="http://www.youtube.com/v/f5ptI6Pi3GA?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/f5ptI6Pi3GA?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=f5ptI6Pi3GA

Suurin osa pitää Chernobylia laadukkaana

"Kritiikin ohella venäläismedia – myös valtion kontrolloima – on kehunut vuolaasti Chernobyl-sarjan toteutusta.

Toimittajat ovat olleet vaikuttuneita sarjan visuaalisesta ilmeestä, jossa on pyritty mahdollisimman todenmukaisesti jäljittelemään ajan henkeä. Samoin tavallisten ihmisten nostaminen ydinonnettomuuden sankareiksi on kerännyt paljon kiitosta.

Sarjasta on myös huomattu joukko pikkuvirheitä. Ydinvoimalakaupungissa ei esimerkiksi ollut parvekelaseja, kuten sarjassa näytetään.



HBO:n Chernobyl -sarja kuvattiin Vilnassa Liettuassa.

"Tekijät ovat ottaneet joitakin vapauksia esittäessään tapausten kulkua. Tällaisia faktavirheitä ovat esimerkiksi helikopterin putoaminen onnettomuutta seuraavana päivänä ja hiiliteollisuusministerin kuvaaminen nuorena keltanokkana. Todellisuudessa helikopteritapaturma tapahtui vasta muutamaa kuukautta myöhemmin ja ministeri oli onnettomuushetkellä jo 59-vuotias.

Suuri yleisö Venäjällä tuntuu ottaneen sarjan omakseen. Venäjänkielisen internetin suosituimmassa elokuva- ja televisiosarjatietokannassa KinoPoiskissa (siirryt toiseen palveluun) käyttäjät ovat antaneet Chernobylille korkean, yli 9,1 arvosanan.

Kansainvälisellä IMDb-sivustolla (siirryt toiseen palveluun) Chernobyl on noussut nopeasti kaikkien aikojen parhaimmaksi tv-sarjaksi.

Moskovalainen Aidar Aisin kertoo ahdistuneensa Chernobylista siinä määrin, että halusi viettää yksin aikaa katsottuaan sarjan. Aisin ei tiennyt juurikaan onnettomuuden yksityiskohdista, vaikka hänen isänsä oli yksi raivaustöihin lähetetyistä kansalaisista.

– Saimme kuulla tässä maailmanlaajuisesta katastrofista tekijöiltä, jotka tulevat toiselta mantereelta. Tämä pistää miettimään, mistä muusta meille ei ole kerrottu tai ei kerrota, Aisin sanoo Ylelle.

Myös moskovalainen Artur Garafi kertoo HBO-sarjan muuttaneen hänen suhtautumistaan traagiseen ydinvoimalaonnettomuuteen. Hän ei esimerkiksi tiennyt, kuinka huonosti Neuvostoliitossa oli valmistauduttu mahdolliseen katastrofiin. Sarja myös konkretisoi koko neuvostojärjestelmän sulkeutuneisuutta.

– Minua hämmästytti tragedian mittasuhteet ja valheiden määrä, Garafi summaa."

https://yle.fi/uutiset/3-10829851

Chernobyl (2019) | Official Trailer | HBO

<a href="http://www.youtube.com/v/s9APLXM9Ei8?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/s9APLXM9Ei8?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=s9APLXM9Ei8

Neuvostoliitto viivytti tiedottamista Tšernobylin räjähdyksestä



"Vappuaattona Suomen ulkoministeriö ilmoitti evakuoivansa kaikki Ukrainassa olevat suomalaiset. Ministeriö perusteli ratkaisua sillä, ettei Neuvostoliitto ollut vieläkään antanut kattavaa tietoa onnettomuudesta, tapahtumien kulusta ja räjähdyksen vaikutuksista."

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/04/22/tsernobylin-ydinvoimalaonnettomuus-suomen-uutisissa

« Last Edit: 17. 08. 2019 13:01 by herkkoo »

Vaasalaisia.info - keskustelut

Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #7 on: 17. 08. 2019 12:12 »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6776
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #8 on: 17. 08. 2019 14:02 »

Täällä näkyy mm. helikopterionnettomuus 18min  paikkeilla

Five important things that are missing from HBO Chernobyl TV show

<a href="http://www.youtube.com/v/1CJoF4Z_-Ro?version=3&amp;autohide=1&amp;start=849" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/1CJoF4Z_-Ro?version=3&amp;autohide=1&amp;start=849</a>

https://youtu.be/1CJoF4Z_-Ro?t=849


Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6776
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #9 on: 27. 09. 2019 20:08 »
Estonian uppoaminen 25 vuotta sitten oli kova opetus meripelastusalalle, onnettomuuden pelastustoimien koordinnoinnissa tuli esille melkoisia ongelmia ja ensimmäiset helikopterit tulivat paikalle vasta klo 3.05 kun uppoaminen oli alkanut 1.22

Yhtenä asioiden kehittymiseen vaikuttavana tekijänä on ehkä voinut olla myös tämä että Estonia lähti myöhässä liikkeelle, jäi aikataulusta edelleen jälkeen ja oli paineita kiriä umpeen aikatauluja

25 vuotta sitten Estonia upposi alle tunnissa myrskyävän Itämeren hyiseen pimeyteen

Kello 19.15: M/S Estonia lähtee Tallinnan satamasta
"Syyskuun 27. päivänä vuonna 1994 Viron lipun alla matkustava risteilyalus M/S Estonia irrottautui Tallinnan satamasta, ja lähti kohti Tukholmaa vartin myöhässä aikataulustaan,"



Pelastustyöntekijä etsii pelastuneita pelastuslautalta

Kello 00.55: Jättiaalto iskeytyy laivaan

"Samanaikaisesti hän kuuli keulasta autorampin läheisyydestä äänen, joka erottui muista myrskyn aiheuttamista äänistä.

Ääni kuulosti siltä kuin kaksi raskasta metallinpalaa iskeytyisi toisiinsa kovalla voimalla. Ääni kesti matruusin mukaan noin puoli sekuntia.

Matruusi ilmoitti asiasta radiopuhelimella komentosillalle, jolloin hänet käskettiin selvittämään, mistä ääni oli peräisin.

Matruusi noudatti käskyä ja jäi tarkkailemaan merkkivaloja, jotka osoittivat visiirin ja autorampin lukitusten toimivuutta. Komentosillalle raportoitiin, että kaikki on kunnossa."

Kello 1.15: Keulavisiiri irtoaa

Kello 1.20: Ihmiset pakenevat uppoavasta laivasta

"Ihmiset juoksivat ahtaita käytäviä edestakaisin etsien yläkansille vieviä portaikkoja törmäillen samalla toisiinsa. Kävelykansi sijaitsi 7. kannella, ja pelastusveneet 8. kannella.

– Häire, häire, laeval on häire, kuului vironkielinen hätäkuulutus. Se tarkoittaa suomeksi "hälytys, hälytys, laivalla on hälytys".

Naispuolisen kuuluttajan ääni kuulosti hyvin hennolta, kuin nainen olisi peloissaan tai loukkaantunut."

Kello 01.22: Ensimmäinen hätäkutsu lähetetään

Kello 01.23: Ihmiset taistelevat henkensä edestä

"Ihmiset muodostivat ketjuja yrittäessään auttaa toisiaan liikkumaan.

Valitettavasti auttamaan jääneet menehtyivät, koska he eivät itse ehtineet ulos ajoissa.

Liikkuminen oli erittäin haastavaa, ja matkustajat joutuivat tukeutumaan kaiteisiin ja vetämään itseään eteenpäin. Jos epäonnistui tai putosi, selviytyminen oli lähes mahdotonta."

Kello 1.29: Radioyhteys hiljenee

Kello 01.35: Estonia alkoi upota

Kello 01.50: Estonia katoaa

"Viimeisenä horisontista pyyhkiytyi laivan keula. Oli kulunut vain 55 minuuttia siitä, kun jättimäinen aalto osui alukseen."

Kello 02.12: Ensimmäinen auttaja saapuu

"Ensimmäinen auttaja, lähimpänä ollut risteilyalus M/S Mariella, saapui onnettomuuspaikalle auttamattomasti myöhässä. Näky oli lohduton.

Myrsky oli niin voimakas, että vain muutamia ihmisiä saatiin nostettua vedestä ja pelastuslautoista, jotka olivat puolillaan jääkylmää merivettä. Osa lautoista oli kääntynyt ympäri tuulen voimasta. Suurin osa ihmisistä noukittiin helikoptereilla.

Myös muita auttajia saapui paikalle, ja operaatio jatkui läpi yön.

Viimeiset ihmiset pelastettiin noin yhdeksän aikaan aamulla"

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/25-vuotta-sitten-matkustaja-alus-estonia-upposi-alle-tunnissa-myrskyavan-itameren-hyiseen-pimeyteen-nain-eteni-hetki-hetkelta-jarkyttava-tragedia-joka-pysaytti-koko-suomen/7557210#gs.6iqzg4

Helikopterit

Helikopterien toiminta

"Kun ensimmäinen helikopteri, OH-HVG, saapui onnettomuusalueelle klo 03.05, sille ei pystytty antamaan vielä tarkkaa
tilannekuvaa. Miehistöllä oli ennakkokäsitys, että laivasta pelastuneet ovat lautoilla tai meressä. Matkalla onnettomuuspaikalle he olivat suunnitelleet, että veden varassa olevat pyritään pelastamaan ensin ja vasta sen jälkeen ryhdytään pelastamaan ihmisiä pelastuslautoilta ja - veneistä

Kun kaksi seuraavaa helikopteria, Q97 ja Y 65 saapuivat paikalle noin klo 04.00 ne ilmoittautuivat OSC:lle ja saivat
ohjeen keskittyä elossa olevien pelastamiseen ja jättämään selvästi kuolleeksi todetut vielä tässä vaiheessa.
Alusten helikopteritasoille laskeutuminen oli erittäin vaikeaa kansien noustessa ja laskiessa merenkäynnin takia.
Harvat miehistöt olivat saaneet koulutusta laskeutumiseen alukselle huonossa säässä. Vain suomalaiset helikopterit OHHVG ja OH-HVD onnistuivat laskeutumaan aluksille ja veivät niille 36 ihmistä.

Ongelmat helikopterien toiminnassa

Siinä vaiheessa, kun ihmisiä voitiin vielä nostaa merestä elävinä, kolmen Boeing Kawasaki-helikopterin vinssin vaijerit
vaurioituivat ja yhdessä näistä rikkoutui myös vinssikoneisto. Näiden helikopterien piti keskeyttää pelastustoimet useiksi tunneiksi ja yksi niistä siirrettiin kuljetustehtäviin. Pelastetut ja pintapelastajat, jotka vinssien vaurioituessa jouduttiin jättämään valjaiden varaan tai mereen, pelastettiin muiden helikopterien avulla ja yksi pintapelastaja jouduttiin
kuljettamaan riiputuksessa vaijerin päässä laivan kannelle. Nämä tapahtumat vähensivät pelastustoimiin käytettävissä
olleita voimavaroja.

 Näiden vinssien puutteellinen käyttövarmuus oli tiedossa jo ennen onnettomuutta ja se oli raportoitu vastuunalaisille elimille turvallisuusriskinä pintapelastajille. Mihinkään toimenpiteisiin ei oltu valitettavasti ryhdytty.
Neljäs helikopteri, Super Puma, antoi lastuvaroituksen (varoituksen moottorin rikkoutumisen vaarasta) ja se joutui palaamaan tukikohtaansa"

Hätäliikenne

"ESTONIA osoitti hätäkutsunsa läheisyydessä oleville matkustaja-aluksille. Myöskään hätäkutsujen muoto ei täyttänyt
radio-ohjesäännön muotovaatimuksia.
Komissio on todennut huolestuneena, että tällä alueella merihätäsanomat lähetetään nykyisin sangen harvoin oikeassa
muodossa.
Kun ESTONIA kuitenkin aloitti radioliikenteen käyttämällä MAYDAY-hätämerkkiä, komissio toteaa, että sanoman vastaanottaneilla ei ole voinut olla mitään epäilystä siitä, etteikö ESTONIA ollut välittömän avun tarpeessa ja etteikö
aluksella ollut hätä.

Sisäasiainministeriön vahvistaman Meripelastusohjeen mukaan rannikkoradioaseman (toiminnassa oli Helsinki
Radio ja se operoi myös Radio Mariehamnin kanavia) olisi pitänyt huolehtia hätäradioliikenteestä. Tämä järjestely ei
toiminut tarkoitetulla tavalla ja johti komission käsityksen mukaan tiedon kulun viivästymiseen pelastustoimien alkuvaiheissa.
Kyseisessä tapauksessa Helsinki Radio ei kuullut ESTONIAn hätäkutsua.

Helsinki Radio ei liioin vastannut MARIELLAn tai SILJA EUROPAn kutsuihin VHF-kanavalla 16 tai MF-hätätaajudella
2182 kHz. MARIELLA onnistui saamaan yhteyden Helsinki Radioon matkapuhelimella (NMT) klo 01.42 ja ilmoitti ESTONIAn hätäkutsuista. Epäonnistuttuaan yhteydenottoyrityksissään Helsinki Radioon SILJA EUROPA ilmoitti MRCC
Helsingille hätäkutsuista myös noin klo 01.42. Kaksi minuuttia myöhemmin Helsinki Radio otti yhteyttä SILJA EUROPAan VHF-kanavalla 16 ja klo 01.45 se vastasi MRCC Turun kutsuun vaikeuksitta.

Komissio ei näe mitään muuta selitystä sille, että Helsinki Radio ei kuullut hätäliikennettä, kuin että hätätaajuuksia
ei päivystetty jatkuvasti. Kun päivystyksessä oli vain yksi henkilö useiden tuntien ajan, on luonnollista, että päivystys
keskeytyy hetkiksi. Tämä oli myös todettu ja hyväksytty Merenkulkuhallituksen ja Telecom Finlandin välisessä hätäradioliikenteen hoitoa koskeneessa sopimuksessa."

https://turvallisuustutkinta.fi/Pelastustoimet.pdf
« Last Edit: 27. 09. 2019 20:08 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6776
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #10 on: 12. 10. 2019 08:08 »
Berliinin muurin murtuminen 9. marraskuuta 1989 nostattaa edelleen poliittista kuumotusta saako esim. DDR:ää kutsua epäoikeusvaltioksi (unrehctstaat) vai ei

Schwesig-Zitat über DDR schlägt hohe Wellen
Nordmagazin - 07.10.2019 19:30 Uhr

Diktatuuri, mutta ei laiton valtio? Pääministeri Manuela Schwesig palautti tunnepitoisen keskustelun huomautuksineen DDR: n SED-hallinnosta.

Schwesig: DDR ei ollut "laiton valtio"


Manuela Schwesig (SPD), Ministerpräsidentin von Mecklenburg-Vorpommern.

Pääministeri Schwesig haluaa "enemmän kunnioitusta Itä-Saksan elämän saavutuksiin".


Mecklenburg-Vorpommernin pääministeri Manuela Schwesig (SPD) ja hänen kollegansa Thüringenissä, Bodo Ramelow (vasemmalla) ovat puhuneet vastustamatta termiä "epäoikeudenmukaisuusvaltio" DDR: ssä. "DDR oli diktatuuri: kaikkea mitä demokratia muodostaa: sananvapaus, lehdistönvapaus, mielenosoitusvapaus, vapaat vaalit, oikeus oppositioon", sanoi Schwesig haastattelussa Funke-mediaryhmän sanomalehdille. Useat DDR: ssä asuneet ihmiset pitävät termiä "epäoikeudenmukaisuutta" halventavana. "Hän toimii ikään kuin koko elämä olisi ollut väärässä, mutta tarvitsemme enemmän kunnioitusta Itä-Saksan elämän saavutuksiin", SPD-poliitikko sanoi. "

https://www.ndr.de/nachrichten/mecklenburg-vorpommern/Schwesig-DDR-war-kein-Unrechtsstaat,schwesig752.html

DDR: n epäoikeudenmukaisuuskeskustelu on kyyninen



Leif-Erik Holm, AfD: n kansallinen edustaja Mecklenburg-Länsi-Pommeri ja AFD: n parlamentaarisen ryhmän varapuheenjohtaja

"AFD: n Saksan liittopäivien parlamentaarisen ryhmän varapuheenjohtaja Leif-Erik Holm selittää nykyiselle DDR: n valtiota koskevalle keskustelulle: "Tätä kyynistä keskustelua ei voida tuskin ylittää hämmennyksessä ja historian unohduksessa. Jokainen, joka edistää DDR: n ihmisten kiistatonta elämän saavutusta, jotta ei tarvitse nimetä SED-hallintoa epäoikeudenmukaisuuden tilaksi, osoittautuu diktatuurista trivialisoituneeksi.

Stasi-valvonta, toisinajattelijoiden häirintä, opposition täydellinen eliminointi, pakkolunastus ja vaalipetokset olivat tietysti vääriä, ja ne on nimettävä sellaisiksi.

Schwesigin ja Ramelowin aloittamassa keskusteluissa DDR: n perustamisen 70. vuosipäivänä on loppujen lopuksi vain yksi tavoite: puhdistaa SED-rikolliset ja heidän maalatut seuraajansa puna-punavihreä koalition valmistelemiseksi myös liittovaltion tasolla. "

https://afdkompakt.de/2019/10/07/ddr-unrechtsstaat-debatte-ist-zynisch/
« Last Edit: 12. 10. 2019 08:08 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6776
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #11 on: 30. 10. 2019 16:04 »
Joskus kopiotekniikka voi pelastaa jopa henkiä tämä pelastusjärjestelmä oli kopioitu amerikkalaisilta ja se pelasti kosmonautit Titovin ja Strelakovin
Vain kaksi sekuntia erotti heidät varmalta kuolemalta

Wikipedia : "Sojuz T-10-1 oli Neuvostoliiton miehitetty avaruuslento Saljut 7-avaruusasemalle. Laukaisu Baikonurista 26. syyskuuta 1983 epäonnistui - kantoraketti räjähti laukaisutelineeseen - miehistö pelastui pelastustornin avulla, joka on ainut onnistunut pelastautuminen tällaisesta tilanteesta [2]. Pelastautumisjärjestelmä kuljetti kiinteäajoaineraketilla ja sitten laskuvarjolla miehistökapselin neljän kilometrin päähän laukaisutornista.
Miehistö

    Vladimir Titov - päällikkö
    Gennadi Strekalov"

See How Two Cosmonauts Narrowly Escaped a Massive Explosion

<a href="http://www.youtube.com/v/Z0ySgUVpF1c?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/Z0ySgUVpF1c?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=Z0ySgUVpF1c

EDIT :

KLRJUNE
4 vuotta sitten
"The Soviet launch escape system was a cpoy of the Maxime Faget design (Faget was a NASA engineer). Years later the cosmonauts would ask to see Faget to thank him for the design that saved their lives. You can find more at Encyclopedia Astronautica and more in Boris Chertok's Rockets and People."

https://www.youtube.com/watch?v=UyFF4cpMVag
« Last Edit: 30. 10. 2019 17:05 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6776
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #12 on: 03. 11. 2019 20:08 »
Länsimaiseen lehdistöön tottumaton Günter Schabowski avasi varomattomuuttaan Berliinin muurin - onneksi

Gunter Schabowski: Kuinka yhden ihmisen virhe toi alas Berliinin muurin

"Günter Schabowski sai Itä-Saksan poliittisen edustajan edustajan työpaikan, koska edellinen mies, Erich Honecker, siirrettiin hänen kauhistuttavan julkisuuskuvansa vuoksi. Luonnollisesti tuolloin monet itäsaksalaiset olivat tyytymättömiä Itä-Saksan poliittiseen edustajakuntaan, ja Günter Schabowskin palkkaaminen oli yritys minimoida järjestelmän sortava imago. Schabowskin vuokraus yhdessä rajoitetun vierailun sallimisen kanssa oli jotain oliivipuunhaaraa itäsaksalaisille.

Schabowski ei kuitenkaan ollut uudistaja - hän oli ollut elinikäinen sosialistipuolueen jäsen, eikä ole todisteita siitä, että hän yrittäisi kaataa muurin tai Itä-Saksan hallituksen. Valitettavasti Schabowskille - mutta ei itäsaksalaisille - hänellä ei ollut kokemusta käsitellä länsimaista lehdistöä. Itä-Saksan tiedotustilaisuudet koostuivat laadittujen lausuntojen lukemisesta ja toimittajille kertomuksesta, mitä kirjoittaa.

Se mitä tarkoitin sanoa, oli



Kuva Itä-Saksan hallituksen vuonna 1987 julkaisemasta Gunter Schabowskista. Lähde: Wikimedia Commons

Joten kun Günter Schabowski saapui korokkeelle sen sijaan, että ilmoittaisi, että vierailu sallitaan asianmukaisilla viisumeilla, hän sanoi yksinkertaisesti, että itäsaksalaiset saavat käydä lännessä.

Kun kohtelias toimittaja kysyi, milloin politiikan muutos tapahtuu, Günter Schabowskin olisi pitänyt sanoa seuraavana päivänä, ja pyytänyt myös toimittajia pitämään tiedot kello 4.00 saakka, jotta ihmiset voisivat linjautua viisumeihin säännönmukaisella tavalla. ”Sen sijaan hän viritti sanat, jotka muuttivat historian : "Das tritt nach meiner Kenntnis ... ist das sofort ... unverzüglich." Tai:

Sikäli kuin tiedän, tämä tulee voimaan. . . tämä tapahtuu välittömästi, viipymättä.

Kysyttäessä, sovelletaanko uusia matkasääntöjä Berliinin muuriin, Schabowski kuuli hänen paperityötään ja vastasi, että kyllä, he tekisivät.

Noita kohtalokkaita sanoja lähetettiin kaikkialla Itä-Saksan televisiossa. Muutamassa minuutissa ihmiset alkoivat kaatamalla kohti tarkastuspisteitä, vaatien vartijoiden antavan heidän ylittää. Yrittäessään alun perin pysäyttää ihmisten vuoroveden, salainen poliisi määräsi tarkastuspisteet avaamaan. Heillä ei ollut valintaa, koska jokainen tarkistuspiste sai tuhansien kiihkeiden itäsaksalaisten hukkua. Lopulta ihmiset alkoivat sirotella kappaleita seinältä matkamuistoina."

https://groovyhistory.com/berlin-wall-gunter-schabowski-mistake-1989

The Berlin Wall: A stroke of fate that changed history

<a href="http://www.youtube.com/v/DTBnOoBEJP0?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/DTBnOoBEJP0?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=DTBnOoBEJP0


« Last Edit: 03. 11. 2019 20:08 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6776
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #13 on: 11. 11. 2019 19:07 »
Näitä DDR pakostandardeja on mm. se missä se yksi sotilas pakenee juuri kun muuria ollaan rakentamassa

Tässä uidaan pakoon demokraattisesta republiikistä (huom. Grenztruppen der DDR rajavartijoilla on käsky ampua.)
Esim. liian pitkän köyden hallussapito saatettiin katsoa valmisteluksi Valtakunnanpakoon (Republikflucht.) ja oli siten erittäin rangiastavaa

Swim for your life out of the GDR!

<a href="http://www.youtube.com/v/K7CWajaOx4E?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/K7CWajaOx4E?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=K7CWajaOx4E

Border Troops of the German Democratic Republic

(Saksan Demokraattisen Tasavallan rajajoukot)

 

Grenztruppen der DDR enamel breast badge (Bestenabzeichen) (1986–1990)

Grenztruppen vehicle roundel.

"The Grenztruppen's main role was preventing Republikflucht, the illegal migration from the GDR, and were controversially responsible for many deaths at the Berlin Wall. At least 29 border guards were killed in the line of duty, and many faced criminal charges after German Reunification."

https://en.wikipedia.org/wiki/Border_Troops_of_the_German_Democratic_Republic
« Last Edit: 11. 11. 2019 20:08 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6776
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #14 on: 22. 11. 2019 13:01 »
Kun pengerrykset ja muut tulvanestotoiminnot saatiin lopulta kuntoon ei jättitulvia enää nähty
Kuvissa nähdään myös legendaarinen Munakan mittausasema

Minne katosivat Pohjanmaan tulvat?



Esitellään mm. Munakan mittausasemaa

Haastattelussa Länsi-Suomen ympäristökeskuksen osastopäällikkö Martti Kujanpää, Raili Ujanen, Heikki Kuoppala esittelee Munakan mittausasemaa. (8.5.2007)

https://areena.yle.fi/1-50140780

Vaasalaisia.info - keskustelut

Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #14 on: 22. 11. 2019 13:01 »