Author Topic: Historiaa 30 vuoden takaa  (Read 718 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6723
  • Gender: Male
    • View Profile
Historiaa 30 vuoden takaa
« on: 27. 03. 2018 15:03 »
.

Saksan kielen taitoa on aina syytä virkistellä (voi toki valita englanninkielisen tekstityksen tuolta asetusten kohdilta)

DDR oli valtio joka perustui kollektiiviselle valheelle - myös ns. Fünf jahre plan - Viisivuotissuunnitelma

Suunnittelukomissio esitti suunnitelmat kombinaateille ja edelleen volks eigene betrieb -yrityksille josta palautui oikeat toteutettavissa olevat luvut komissiolle, komissio palautti edelleen väärät luvut suunnitelmaan ja kaikki oli näin päätetty unrechtstaat epäoikeusvaltio DDR:ssä

Wirtschaft unter Ulbricht Doku deutsch

<a href="http://www.youtube.com/v/_DFpaMRg0VA?version=3&amp;autohide=1&amp;start=615" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/_DFpaMRg0VA?version=3&amp;autohide=1&amp;start=615</a>

https://www.youtube.com/watch?v=_DFpaMRg0VA&feature=youtu.be&t=10m15s

.
« Last Edit: 27. 03. 2018 15:03 by herkkoo »

Vaasalaisia.info - keskustelut

Historiaa 30 vuoden takaa
« on: 27. 03. 2018 15:03 »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6723
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #1 on: 18. 06. 2018 18:06 »
.

Historiaa 30+ vuoden takaa (tarkemmin v.1964) eli Tunturi mopedin esittelyfilmi

Vuonna 1964 valmistuneessa ohjelmassa seurataan mopedin, koko kansan kulkuneuvon, valmistusta Tunturipyörän tehtailla Turussa.

<a href="http://www.youtube.com/v/BVYxKeU9jNs?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/BVYxKeU9jNs?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=BVYxKeU9jNs

"Ohjelma seuraa suomalaisen mopon valmistusta putkesta lopputarkastukseen ja testaukseen.

Vierailemme myös huollonneuvontatilaisuudessa, jossa mopedistit voivat perehtyä moottorin toimintaperiaatteeseen ja valmistaja puolestaan saa käyttäjäkunnan kokemuksista varteenotettavia vihjeitä"

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/07/23/koko-kansan-kulkuneuvo-mopedi

.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6723
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #2 on: 30. 10. 2018 19:07 »
Amerikassa heillä oli T-Ford ja euroopassa meillä oli T(aunus) Ford noh kankea aasinsilta sille että sai ujutettua tähän Ennio Morriconen musakkia (tämä on euronimikkeeltään "Cortina" joka oli teknisesti melko yhtenevä Taunuksen kanssa jostain vuodelta -76 lähtien)

Vähän yllättävä tieto että oli sekä rivimoottori 2.0 että myös saksalaisperuinen V-6 versio 2.0 briteissä muut versiot oli 1.3, 1.6 ja 2.3 V-6

Musiikki : C'era una volta il west (Original motion picture soundtrack)

<a href="http://www.youtube.com/v/JNfSH1Z6dmA?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/JNfSH1Z6dmA?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=JNfSH1Z6dmA

.
« Last Edit: 30. 10. 2018 19:07 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6723
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #3 on: 06. 11. 2018 17:05 »
Twilight zone (Hämärän rajamailla)  ja Mission impossible (Vaarallinen tehtävä) oli katsottuja sarjoja 80-luvulla kumpikin perustui jo 60-luvulla esitettyihin sarjoihin

Myös tuo Outer limits (Äärirajoilla, "älä yritä säätää televisiotasi") oli tehty jo 60-luvulla

The Twilight Zone- Both Original 1959 Intros

<a href="http://www.youtube.com/v/G11AhAIf18A?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/G11AhAIf18A?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=G11AhAIf18A

The Twilight Zone (1985) Intro HD

<a href="http://www.youtube.com/v/2Znqt2b8CKQ?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/2Znqt2b8CKQ?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=2Znqt2b8CKQ

Mission Impossible - 1966 - 1973 - TV Series - CBS

<a href="http://www.youtube.com/v/Bq5q0DHjsTw?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/Bq5q0DHjsTw?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=Bq5q0DHjsTw

Mission Impossible TV 1989 - Opening Stereo HQ

<a href="http://www.youtube.com/v/najnclm0F50?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/najnclm0F50?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=najnclm0F50

The Outer Limits - 1963 Seasons - Intro - HD

<a href="http://www.youtube.com/v/FCcdr4O-3gE?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/FCcdr4O-3gE?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=FCcdr4O-3gE

The Outer Limits (1995) Intro

<a href="http://www.youtube.com/v/8dzxGlcErUo?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/8dzxGlcErUo?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=8dzxGlcErUo


« Last Edit: 06. 11. 2018 18:06 by herkkoo »

Vaasalaisia.info - keskustelut

Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #3 on: 06. 11. 2018 17:05 »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6723
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #4 on: 20. 11. 2018 15:03 »
Kansandemokraattisessa Saksassa siviiliajoneuvot ei olleet luonnollisestikaan prioriteetin kärjessä vaan esim. nämä monet itäsaksalaiset maataloustekniikat jotka oli kohtuullisen edistyksellisiä aikanaan toisin kuin ne siviilien trabantit ja wartburgit

Fortshcritt = Edistys suom.

Fortschritt E 281- C║3x Fortschritt ZT║Agriculture Germanyy

<a href="http://www.youtube.com/v/zyzVAqx69DI?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/zyzVAqx69DI?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=zyzVAqx69DI

➡ Fahrzeuge/Geräte:
• Fortschritt E 281 - C
• Fortschritt ZT 303 - D
• & 2 weitere ZT wo ich die Beschriftung nicht weiß, aber bei bedarf kann ich nachfragen
• 2x HW80

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6723
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #5 on: 16. 07. 2019 23:11 »
Tästä Lapuan onnettomuudesta on on vähän enemmän kuin 30 vuotta mutta mehän muistamme sen kuin eilisen päivän

Patruunatehtaan räjähdyksen aiheuttanut kone palasi takaisin Lapualle

Pulttipistoolin patruunoiden latauskoneesta lentänyt kipinä aiheutti tuhoisan onnettomuuden huhtikuussa 1976. Onnettomuudessa menehtyi 40 tehtaan työntekijää.



Patruunatehtaan räjähdyksen aiheuttanut kone on ollut esillä Työsuojelumuseossa Tampereella. Nyt se on löytänyt paikkansa Lapuan Patruunamuseosta toisen samanlaisen latauskoneen vierestä.

"Lapuan patruunatehtaan räjähdys tapahtui 13. huhtikuuta 1976 aamulla, kun tehtaalle töihin tullut aamuvuoro oli aloittelemassa työpäiväänsä.

Räjähdys vaati 40 tehtaan työntekijän hengen ja kymmeniä ihmisiä loukkaantui. Onnettomuuden vaikutukset tuntuvat edelleen monessa lapualaissuvussa."

https://yle.fi/uutiset/3-10850783

Onnettomuusraportista 1978:

"Lapualla samana päivänä vallinneesta puhelinhäiriöstä huolimatta hälytys saatiin heti myös Seinäjoen paloasemalle Ylistaron palomestarin autoradiopuhelinhälytyksenä. Hän oli onnettomuushetkellä autossaan muutaman sadan metrin päässä onnettomuuspaikasta. Hän havaitsi auton vavahtavan voimakkaasti ja näki Lapuan patruunatehtaan suunnasta nousevan mustavalkoisen sienimäisen savupatsaan."

Seuraava on edelleen  osa onnettomuusraportista skannattu ja korjailtu pdf dokumentista joka oli kirjoitettu alunperin  kirjoituskoneella joten pieniä virheitä saattaa näkyä siellä täällä : (Sivut 153-156)

Räjähdyksen välittymiseen ja laajuuteen vaikuttaneita tekijöitä

"Ruudin syöttö tapahtui ruutiullakolla oleviin suppiloihin josta ruuti valui messinkiputkia myöten alapuolella oleviin latauskoneisiin ja pöytiin. Ruutiputkessa oleva yhtenäinen ruutipatsas mahdollisti räjähdyksen välittymisen ullakolle, jossa ruutiastiat oli sijoitettu lattialle ruumien seinien vierelle. Tämä lisäsi räjähdyksen rakenteisiin kohdistamaa tuhovaikutusta. Suuret ruutimäärät (”noin 680-770 kg) aikaansaivat lataamon lånes täydellisen tuhoutumisen.

Räjähdysvaarallisen tuotannon yhteydessä tehtiin myös muita toimintoja jotka lisäsivät lataamotilassa olleiden henkilöiden määrää. Lataamo oli yhtenäinen tila eivätkä sen rakenteet lujuudeltaan vastanneet puolustusministeriön päätöksessä sallittuja ruutimääriä ja toimintoja.

Lataamo 1I:5sa työskentelevien henkilöiden määrää ei oltu rajattu mahdollisimman pieneksi, vaan varsinaisessa lataamossa sai olla enintään 90 henkilöä ja purkaamossa 12 henkilöä.

Inhimilliset tekijät ja muita seikkoja, joilla on saattanut olla merkitystä onnettomuuteen

Lapuan patruunatehdas jäi pääosaltaan yleisen räjähdysainelainsäädännön samoin kuin myös Puolustusvoimissa sovellettavien varo- ja varmuusmääräysten välittömän soveltamisen ulkopuolelle. Näin ollen myös turvallisuusmääräysten soveltaminen ja toteuttaminen jäi tulkinnanvaraiseksi.

Turvallisuusohjeet olivat pääosiltaan suullisia. Työtehtäviin nähden oli henkilökunnan koulutus ja opastus puuteellista. Työ oli suorituspaikkaista. Huolto-, asennus kehitte1y- ja kokeilutoiminnasta ei ollut tarkkoja ohjeita. Niitä suoritettiin ruutituotantoprosessin aikana samoissa tiloissa kuin muitakin toimintoja. Tehtaan johtaja ja teknillinen johtaja olivat koneinsinöörejä. Johdon asuantuntemus eli painottunut enemmän konepaja- toimintaan kuin ruutin tuntemukseen ja niiden käyttöön liittyviin riskeihin.

Puolustusministeriön 19.6.1974 antama päätös,jolla Lapuan pattuunatehtaan räjähdysvaaralliset tilat mm. Lataamo II oli hyväksytty käyttöön, perustui lähinnä tehtaalla vallinneen käytänön jatkamiseen ja oli ehdoiltaan väljä. Päätös vastasi olennaisilta kohdiltaan mm. ruutien enimmäismäärän osalta (1200 kg ruutiullakolla) räjähdysainetarkastajan vuonna 1967 tekemässä tarkastuskertomuksessa olevaa ohjetta. Ruutimäärät olivat tehtaan maksimituotantoon ja ilmastoinnin tarpeeseen nähden ylimitoitetut.

Henkilö- ja ruutimääriä ei päätöksessä tarkistettu tehtaan silloisen tuotannon mukaiseksi eikä päätöksessä ole huomioitu riittävästi lataamotoiminnassa ja turvallisuustietoudessa tapahtunutta kehitystä. Päätöksessä ei ole puututtu yksityiskohtaisesti koneisiin, niiden rakenteisiin eikä räjähdysvaarallisten tilojen suoja- ja varmuusetäisyyksiin. Päätöksessä ei ole käsitelty eri- ruutilajien erilaisia ominaisuuksia, joilla on merkitystä turvallisen työskentelyn kannalta.

Tehtaan johtajalta ja teknilliseltä johtajalta on vaadittu räjähdysainelainsäädännän räjähdysaineen ja puoliräjähteen valmistuksessa vastaavalta johtajalta edellyttämä räjähdysaineiden ja puoliräjähteiden säännösten tuntemus. Heidän asemansa räjähdysvaarallisen toiminnan vastuunalaisena johtajana on sen sijaan päätöksessä jäänyt määräämättä.

Manufaeture de Machine du Haut-Rhinin 10.1.1974 tehtaalle saapunutta ilmoitusta IMI:n tehtailla Englannissa sattuneesta onnettomuudesta ja onnettomuuden välttämiseksi annettujen ohjeiden merkitystä ei tehtaalla osattu soveltaa. Kyseessä olleilla tiedoilla olisi saattanut olla merkitystä tuolloin puolustusministeriössä olleen hyväksymispäätöksen ehtojen harkinnassa ainakin ruudin syöttöjärjestelmän ruutiullakolle hyväksyttävän ruutimäärän ja lataamo II:een hyväksyttävän henkilömäärän osalta ja näin ollen vaikuttanut ainakin räjähdyksen tuhovaikutusta pienentävästi. Tiedon välitys mm. tehtaan ja viranomaisten välillä sekä ulkomailta saadun tiedon hyväksikäyttäminen on ollut tässä tapauksessa puutteellista.

Lapuan patruunatehtaalle on voitu tuoda ruuteja, räjähdysaineita tai ampumatarvikkeita ilman että niihin on kohdistettu viranomaisten tarkastusta tai erä- ja nimikekohtaista hyväksymistä. Tehtaan suorittamat, tarkastukset ovat kohdistuneet ensisijassa ampumatarvikkeiden laatuun ja ampumaominaisuuksiin. Ruutien kemiallisia ja fysikaalisia ominaisuuksia ei tehtaalla ole selvitetty.

Tehdas ei ollut pyytänyt tai saanut käytettyjen ruutien laatu- tai herkkyysårvoja. Tämä on osaltaan myötävaikuttanut siihen, että detonaatio- taipumuksen omaava Nobel CK-4 ruuti on päässyt tehtaan tuotantoon ilman että sen muita ruutilajeja suurempaan herkkyyteen on osattu kiinnittää huomiota."

https://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/muutonnettomuudet/vanhemmattutkintaselostukset/lfY0QEtNP/1_1976.pdf
« Last Edit: 17. 07. 2019 00:12 by herkkoo »

Vaasalaisia.info - keskustelut

Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #5 on: 16. 07. 2019 23:11 »