Author Topic: Historiaa 30 vuoden takaa  (Read 868 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6736
  • Gender: Male
    • View Profile
Historiaa 30 vuoden takaa
« on: 27. 03. 2018 15:03 »
.

Saksan kielen taitoa on aina syytä virkistellä (voi toki valita englanninkielisen tekstityksen tuolta asetusten kohdilta)

DDR oli valtio joka perustui kollektiiviselle valheelle - myös ns. Fünf jahre plan - Viisivuotissuunnitelma

Suunnittelukomissio esitti suunnitelmat kombinaateille ja edelleen volks eigene betrieb -yrityksille josta palautui oikeat toteutettavissa olevat luvut komissiolle, komissio palautti edelleen väärät luvut suunnitelmaan ja kaikki oli näin päätetty unrechtstaat epäoikeusvaltio DDR:ssä

Wirtschaft unter Ulbricht Doku deutsch

<a href="http://www.youtube.com/v/_DFpaMRg0VA?version=3&amp;autohide=1&amp;start=615" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/_DFpaMRg0VA?version=3&amp;autohide=1&amp;start=615</a>

https://www.youtube.com/watch?v=_DFpaMRg0VA&feature=youtu.be&t=10m15s

.
« Last Edit: 27. 03. 2018 15:03 by herkkoo »

Vaasalaisia.info - keskustelut

Historiaa 30 vuoden takaa
« on: 27. 03. 2018 15:03 »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6736
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #1 on: 18. 06. 2018 18:06 »
.

Historiaa 30+ vuoden takaa (tarkemmin v.1964) eli Tunturi mopedin esittelyfilmi

Vuonna 1964 valmistuneessa ohjelmassa seurataan mopedin, koko kansan kulkuneuvon, valmistusta Tunturipyörän tehtailla Turussa.

<a href="http://www.youtube.com/v/BVYxKeU9jNs?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/BVYxKeU9jNs?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=BVYxKeU9jNs

"Ohjelma seuraa suomalaisen mopon valmistusta putkesta lopputarkastukseen ja testaukseen.

Vierailemme myös huollonneuvontatilaisuudessa, jossa mopedistit voivat perehtyä moottorin toimintaperiaatteeseen ja valmistaja puolestaan saa käyttäjäkunnan kokemuksista varteenotettavia vihjeitä"

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/07/23/koko-kansan-kulkuneuvo-mopedi

.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6736
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #2 on: 30. 10. 2018 19:07 »
Amerikassa heillä oli T-Ford ja euroopassa meillä oli T(aunus) Ford noh kankea aasinsilta sille että sai ujutettua tähän Ennio Morriconen musakkia (tämä on euronimikkeeltään "Cortina" joka oli teknisesti melko yhtenevä Taunuksen kanssa jostain vuodelta -76 lähtien)

Vähän yllättävä tieto että oli sekä rivimoottori 2.0 että myös saksalaisperuinen V-6 versio 2.0 briteissä muut versiot oli 1.3, 1.6 ja 2.3 V-6

Musiikki : C'era una volta il west (Original motion picture soundtrack)

<a href="http://www.youtube.com/v/JNfSH1Z6dmA?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/JNfSH1Z6dmA?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=JNfSH1Z6dmA

.
« Last Edit: 30. 10. 2018 19:07 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6736
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #3 on: 06. 11. 2018 17:05 »
Twilight zone (Hämärän rajamailla)  ja Mission impossible (Vaarallinen tehtävä) oli katsottuja sarjoja 80-luvulla kumpikin perustui jo 60-luvulla esitettyihin sarjoihin

Myös tuo Outer limits (Äärirajoilla, "älä yritä säätää televisiotasi") oli tehty jo 60-luvulla

The Twilight Zone- Both Original 1959 Intros

<a href="http://www.youtube.com/v/G11AhAIf18A?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/G11AhAIf18A?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=G11AhAIf18A

The Twilight Zone (1985) Intro HD

<a href="http://www.youtube.com/v/2Znqt2b8CKQ?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/2Znqt2b8CKQ?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=2Znqt2b8CKQ

Mission Impossible - 1966 - 1973 - TV Series - CBS

<a href="http://www.youtube.com/v/Bq5q0DHjsTw?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/Bq5q0DHjsTw?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=Bq5q0DHjsTw

Mission Impossible TV 1989 - Opening Stereo HQ

<a href="http://www.youtube.com/v/najnclm0F50?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/najnclm0F50?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=najnclm0F50

The Outer Limits - 1963 Seasons - Intro - HD

<a href="http://www.youtube.com/v/FCcdr4O-3gE?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/FCcdr4O-3gE?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=FCcdr4O-3gE

The Outer Limits (1995) Intro

<a href="http://www.youtube.com/v/8dzxGlcErUo?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/8dzxGlcErUo?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=8dzxGlcErUo


« Last Edit: 06. 11. 2018 18:06 by herkkoo »

Vaasalaisia.info - keskustelut

Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #3 on: 06. 11. 2018 17:05 »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6736
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #4 on: 20. 11. 2018 15:03 »
Kansandemokraattisessa Saksassa siviiliajoneuvot ei olleet luonnollisestikaan prioriteetin kärjessä vaan esim. nämä monet itäsaksalaiset maataloustekniikat jotka oli kohtuullisen edistyksellisiä aikanaan toisin kuin ne siviilien trabantit ja wartburgit

Fortshcritt = Edistys suom.

Fortschritt E 281- C║3x Fortschritt ZT║Agriculture Germanyy

<a href="http://www.youtube.com/v/zyzVAqx69DI?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/zyzVAqx69DI?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=zyzVAqx69DI

➡ Fahrzeuge/Geräte:
• Fortschritt E 281 - C
• Fortschritt ZT 303 - D
• & 2 weitere ZT wo ich die Beschriftung nicht weiß, aber bei bedarf kann ich nachfragen
• 2x HW80

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6736
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #5 on: 12. 08. 2019 22:10 »
Yksi kummallisimmista kaappauksista ei ole selvinnyt vieläkään selvisikö kaappari hengissä

FBI löi hanskat tiskiin: kaikkien aikojen lentokoneryöstö jää mysteeriksi – ”D.B. Cooper” pakeni laskuvarjolla

"Niin sanottu D.B. Cooper -tapaus on ollut ratkaisematta vuodesta 1971. Tuolloin mies kaappasi matkustajakoneen, joka oli matkalla Portlandista Seattleen ja hyppäsi koneesta ryöstösaalis mukanaan.

– Yhden historiamme pisimmän ja työteliäimmän tutkinnan tuloksena, päätti FBI 8. heinäkuuta 2016, että FBI suuntaa jatkossa ”DB Cooper” -tapauksen tutkintaresurssit muihin tarpeisiin, kertoi FBI:n tiedottaja Ayn Dietrich-Williams maanantaina.

FBI laittaa 45 tutkintavuoden aikana kertyneen materiaalin säilöön FBI:n päämajaan Washingtoniin historiantutkijoita odottamaan.

Kaappari hyppäsi kesken lennon

Marraskuun 24. päivänä 1971 Dan Cooper -nimellä lipun ostanut mies nousi Northwest Orient Airlinesin matkustajakoneeseen Oregonin Portlandissa, Yhdysvalloissa. Nousun jälkeen mies sujautti lentoemännälle lapun, jossa luki: ”Salkussani on pommi. Käytän sitä tarvittaessa. Haluan että istut viereeni. Kone on kaapattu”.

Sanojensa vakuudeksi mies raotti salkkuaan, jossa näkyi kahdeksan punaista pötkylää ja johtoja.

Koneen määränpäässä Seattlessa käynnistyi valtava viranomaisoperaatio. Kaapparin 20 dollarin seteleinä vaatimat 200 000 dollaria sekä neljä laskuvarjoa haalittiin kasaan pikavauhtia. Useamman laskuvarjon pyytäminen oli kaapparin oivalluksista ensimmäinen: Hänen uumoiltiin suunnittelevan hyppyä koneesta panttivangin kanssa, eikä varjoja uskallettu sabotoida.



Näillä tuntomerkeillä FBI etsi Dan Cooperia.

Seattlessa kaappari vapautti 36 matkustajaa ja osan henkilökunnasta, mutta koneeseen jäi hänen kanssaan kaksi lentäjää, lentomekaanikko ja lentoemäntä. Koneen tankkaus jumitti hetken teknisen vian takia, jolloin kaappari hermostui. Tämä oli ensimmäinen vihje hänen asiantuntemuksestaan: Mistä hän tiesi, kuinka kauan Boeing 727-100 koneen tankkaamisen piti kestää?

Konetyypin päätyminen kaappauksen kohteeksi oli tuskin sattumaa. 727-100 kykeni lentämään hitaalla matkalentonopeudella sakkaamatta, ja sen moottorit oli sijoiteltu niin, että koneen perästä saattoi hypätä ilman vaaraa joutumisesta liian lähelle suihkuvirtausta. Peräluukun portaat saattoi laskea alas lennon aikana: seikka, jota siviilikoneen lentoemännät eivät edes tienneet.

Kaappari käski pilotit ja lentoemännän ohjaamoon ja koneen lentämään vain 3 000 metrin korkeudessa kohti Renoa. Koneen sisätiloja ei saanut paineistaa. Kesken lennon, metsäerämaan yllä, kurjassa säässä ja pimeässä, kun kaapattua konetta seuranneiden sotilaskoneiden pilotit eivät voineet havaita mitään, Boeingin ohjaamon merkkivalo varoitti auenneesta luukusta, ja koneen perä heilahti aavistuksen ylöspäin.

D.B. Cooper – kuten lehdistö väärinymmärryksen vuoksi alkoi miestä kutsua – oli hypännyt historiaan.



Näin tapahtumat etenevät

Liittovaltion poliisi FBI otti pian kannan, että Cooper ei voinut selvitä hypystä elossa. Ruumista ei laajoista etsinnöistä huolimatta koskaan löytynyt.

Vuonna 1980 tapaus sai uuden käänteen, kun pikkupoika löysi osan Cooperin lunnasrahoista Columbiajoen penkalta. Setelit tunnistettiin, koska lunnasrahat oli aikoinaan ehditty mikrofilmata. Tutkimusten perusteella rahat eivät kuitenkaan olleet maanneet samassa paikassa kaappauksesta lähtien. Oliko Cooper tuonut ne, koska hän oli hoksannut, että juuri nämä setelit voidaan ehkä tunnistaa?



Vuonna 1980 pikkupoika löysi rannalta lunnasrahoja

Kaapparin lentotietämyksen perusteella hänen on epäilty olleen ilmavoimien palveluksessa. Täydellisessä rikoksessa oli kuitenkin yksi särö:

– Kokenut laskuvarjohyppääjä ei olisi ikinä hypännyt sysimustaan yöhön rankkasateessa, noin 300 kilometriä tunnissa puhaltaneessa tuulessa popliinitakissa ja mokkasiineissa. ... Hän ei myöskään huomannut, että varavarjo oli vain harjoituskäyttöön ja se oli neulottu kiinni – minkä kokenut hyppääjä olisi tarkistanut, tapauksesta vastaava FBI-agentti Larry Carr sanoi FBI:n sivuilla vuonna 2006.

Useita henkilöitä on aikojen kuluessa pidetty D.B. Cooperina, mutta sormenjäljet eivät ole täsmänneet koneesta löytyneisiin. Viimeksi vuonna 2011 oregonilainen Marla Cooper kertoi uskovansa, että hänen edesmennyt setänsä, Korean sodan veteraani Lynn Doyle Cooper oli D.B. Cooper. Setä oli kaappausajankohdan jälkeen palannut kotiin loukkaantuneena, ja hän oli aina ollut hyvin kiinnostunut kanadalaisesta sarjakuvahahmosta Dan Cooperista, jota on muissakin yhteyksissä epäilty kaapparin innoittajaksi.

Katso alta FBI:n englanninkielinen video D.B. Cooperin mysteeristä, ja kuinka tiedemiehet tutkivat tapausta:

Scientists Hunt for D.B. Cooper Clues

<a href="http://www.youtube.com/v/HtKDb0gQ9hQ?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/HtKDb0gQ9hQ?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=HtKDb0gQ9hQ

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000001219005.html


Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6736
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #6 on: 13. 08. 2019 09:09 »
Tästä Lapuan onnettomuudesta on on vähän enemmän kuin 30 vuotta mutta mehän muistamme sen kuin eilisen päivän

Patruunatehtaan räjähdyksen aiheuttanut kone palasi takaisin Lapualle

Pulttipistoolin patruunoiden latauskoneesta lentänyt kipinä aiheutti tuhoisan onnettomuuden huhtikuussa 1976. Onnettomuudessa menehtyi 40 tehtaan työntekijää.



Patruunatehtaan räjähdyksen aiheuttanut kone on ollut esillä Työsuojelumuseossa Tampereella. Nyt se on löytänyt paikkansa Lapuan Patruunamuseosta toisen samanlaisen latauskoneen vierestä.

"Lapuan patruunatehtaan räjähdys tapahtui 13. huhtikuuta 1976 aamulla, kun tehtaalle töihin tullut aamuvuoro oli aloittelemassa työpäiväänsä.

Räjähdys vaati 40 tehtaan työntekijän hengen ja kymmeniä ihmisiä loukkaantui. Onnettomuuden vaikutukset tuntuvat edelleen monessa lapualaissuvussa."

https://yle.fi/uutiset/3-10850783

Räjähdyksen välittymiseen ja laajuuteen vaikuttaneita tekijöitä

"Ruudin syöttö tapahtui ruutiullakolla oleviin suppiloihin josta ruuti valui messinkiputkia myöten alapuolella oleviin latauskoneisiin ja pöytiin. Ruutiputkessa oleva yhtenäinen ruutipatsas mahdollisti räjähdyksen välittymisen ullakolle, jossa ruutiastiat oli sijoitettu lattialle ruumien seinien vierelle. Tämä lisäsi räjähdyksen rakenteisiin kohdistamaa tuhovaikutusta.

Suuret ruutimäärät (noin 680-770 kg) aikaansaivat lataamon lånes täydellisen tuhoutumisen.’ Räjähdysvaarallisen tuotannon yhteydessä tehtiin myös muita toimintoja jotka lisäsivät lataamotilassa olleiden henkilöiden määrää. Lataamo oli yhtenäinen tila eivätkä sen rakenteet lujuudeltaan vastanneet puolustusministeriön päätöksessä sallittuja ruutimääriä ja toimintoja.

Lataamo 1I:5sa työskentelevien henkilöiden määrää ei oltu rajattu mahdollisimman pieneksi, vaan varsinaisessa lataamossa sai olla enintään 90 henkilöä ja purkaamossa 12 henkilöä.

Inhimilliset tekijät ja muita seikkoja, joilla on saattanut olla merkitystä onnettomuuteen

Lapuan patruunatehdas jäi pääosaltaan yleisen räjähdysainelainsäädännön samoin kuin myös Puolustusvoimissa sovellettavien varo- ja varmuusmääräysten välittömän soveltamisen ulkopuolelle. Näin ollen myös turvallisuusmääräysten soveltaminen ja toteuttaminen jäi tulkinnan- varaiseksi.

Turvallisuusohjeet olivat pääosiltaan suullisia. Työteh täviin nähden oli henkilökunnan koulutus ja opastus puuteellista. Työ oli suorituspaikkaista. Huolto-, asennus kehitte1y- ja kokeilutoiminnasta ei ollut tarkkoja ohjeita. Niitä suoritettiin ruutituotantoprosessin aikana samoissa tiloissa kuin muitakin toimintoja. Tehtaan johtaja ja teknillinen johtaja olivat koneinsinöörejä. Johdon asuantuntemus eli painottunut enemmän konepaja- toimintaan kuin ruutin tuntemukseen ja niiden käyttöön liittyviin riskeihin.

Puolustusministeriön 19.6.1974 antama päätös,jolla Lapuan pattuunatehtaan räjähdysvaaralliset tilat mm. Lataamo II oli hyväksytty käyttöön, perustui lähinnä tehtaalla vallinneen käytänön jatkamiseen ja oli ehdoiltaan väljä. Päätös vastasi olennaisilta kohdiltaan mm. ruutien enimmäismäärän osalta (1200 kg ruutiullakolla) räjähdysainetarkastajan vuonna 1967 tekemässä tarkastuskertomuksessa olevaa ohjetta. Ruutimäärät olivat tehtaan maksimituotantoon ja ilmastoinnin tarpeeseen nähden ylimitoitetut.

Henkilö- ja ruutimääriä ei päätöksessä tarkistettu tehtaan silloisen tuotannon mukaiseksi eikä päätöksessä ole huomioitu riittävästi lataamotoiminnassa ja turvallisuustietoudessa tapahtunutta kehitystä. Päätöksessä ei ole puututtu yksityiskohtaisesti koneisiin, niiden rakenteisiin eikä räjähdysvaarallisten tilojen suoja- ja varmuusetäisyyksiin. Päätöksessä ei ole käsitelty eri- ruutilajien erilaisia ominaisuuksia, joilla on merkitystä turvallisen työskentelyn kannalta.

Tehtaan johtajalta ja teknilliseltä johtajalta on vaadittu räjähdysainelainsäädännän räjähdysaineen ja puoliräjähteen valmistuksessa vastaavalta johtajalta edellyttämä räjähdysaineiden ja puoliräjähteiden säännösten tuntemus. Heidän asemansa räjähdysvaarallisen toiminnan vastuunalaisena johtajana on sen sijaan päätöksessä jäänyt määräämättä.

Manufaeture de Machine du Haut-Rhinin 10.1.1974 tehtaalle saapunutta ilmoitusta IMI:n tehtailla Englannissa sattuneesta onnettomuudesta ja onnettomuuden välttämiseksi annettujen ohjeiden merkitystä ei tehtaalla osattu soveltaa. Kyseessä olleilla tiedoilla olisi saattanut olla merkitystä tuolloin puolustusministeriössä olleen hyväksymispäätöksen ehtojen harkinnassa ainakin ruudin syöttöjärjestelmän ruutiullakolle hyväksyttävän ruutimäärän ja lataamo II:een hyväksyttävän henkilömäärän osalta ja näin ollen vaikuttanut ainakin räjähdyksen tuhovaikutusta pienentävästi. Tiedon välitys mm. tehtaan ja viranomaisten välillä sekä ulkomailta saadun tiedon hyväksikäyttäminen on ollut tässä tapauksessa puutteellista.

Lapuan patruunatehtaalle on voitu tuoda ruuteja, räjähdysaineita tai ampumatarvikkeita ilman että niihin on kohdistettu viranomaisten tarkastusta tai erä- ja nimikekohtaista hyväksymistä. Tehtaan suorittamat, tarkastukset ovat kohdistuneet ensisijassa ampumatarvikkeiden laatuun ja ampumaominaisuuksiin. Ruutien kemiallisia ja fysikaalisia ominaisuuksia ei tehtaalla ole selvitetty. Tehdas ei ollut pyytänyt tai saanut käytettyjen ruutien laatu- tai herkkyysårvoja. Tämä on osaltaan myötävaikuttanut siihen, että detonaatio- taipumuksen omaava Nobel CK-4 ruuti on päässyt tehtaan tuotantoon ilman että sen muita ruutilajeja suurempaan herkkyyteen on osattu kiinnittää huomiota."

https://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/muutonnettomuudet/vanhemmattutkintaselostukset/lfY0QEtNP/1_1976.pdf

https://fi.wikipedia.org/wiki/Lapuan_patruunatehtaan_r%C3%A4j%C3%A4hdys

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6736
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #7 on: 17. 08. 2019 12:12 »
Tsernobyyli kuulostaa aina creepyltä ja varmaan tämä lähettäjä tiesi lähettävänsä miehiä suoraan kuolemaan

Chernobyl emergency Firefighter call ENG SUB

1:26:03 – fire alarm activated  (Tchernobyl, 26.04.1986, 01:23:50 AM)

"Chernobyl Fire brigade call traslated in English. This is the recording call to firefighters that shortly after the accident arrived to try to extinguish the fires."

<a href="http://www.youtube.com/v/rbzUH6M7mVA?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/rbzUH6M7mVA?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=rbzUH6M7mVA


The Chernobyl Disaster: How It Happened

"On April 26, 1986, a routine safety test at the Chernobyl nuclear power plant in Ukraine spiraled out of control."

<a href="http://www.youtube.com/v/f5ptI6Pi3GA?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/f5ptI6Pi3GA?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=f5ptI6Pi3GA

Suurin osa pitää Chernobylia laadukkaana

"Kritiikin ohella venäläismedia – myös valtion kontrolloima – on kehunut vuolaasti Chernobyl-sarjan toteutusta.

Toimittajat ovat olleet vaikuttuneita sarjan visuaalisesta ilmeestä, jossa on pyritty mahdollisimman todenmukaisesti jäljittelemään ajan henkeä. Samoin tavallisten ihmisten nostaminen ydinonnettomuuden sankareiksi on kerännyt paljon kiitosta.

Sarjasta on myös huomattu joukko pikkuvirheitä. Ydinvoimalakaupungissa ei esimerkiksi ollut parvekelaseja, kuten sarjassa näytetään.



HBO:n Chernobyl -sarja kuvattiin Vilnassa Liettuassa.

"Tekijät ovat ottaneet joitakin vapauksia esittäessään tapausten kulkua. Tällaisia faktavirheitä ovat esimerkiksi helikopterin putoaminen onnettomuutta seuraavana päivänä ja hiiliteollisuusministerin kuvaaminen nuorena keltanokkana. Todellisuudessa helikopteritapaturma tapahtui vasta muutamaa kuukautta myöhemmin ja ministeri oli onnettomuushetkellä jo 59-vuotias.

Suuri yleisö Venäjällä tuntuu ottaneen sarjan omakseen. Venäjänkielisen internetin suosituimmassa elokuva- ja televisiosarjatietokannassa KinoPoiskissa (siirryt toiseen palveluun) käyttäjät ovat antaneet Chernobylille korkean, yli 9,1 arvosanan.

Kansainvälisellä IMDb-sivustolla (siirryt toiseen palveluun) Chernobyl on noussut nopeasti kaikkien aikojen parhaimmaksi tv-sarjaksi.

Moskovalainen Aidar Aisin kertoo ahdistuneensa Chernobylista siinä määrin, että halusi viettää yksin aikaa katsottuaan sarjan. Aisin ei tiennyt juurikaan onnettomuuden yksityiskohdista, vaikka hänen isänsä oli yksi raivaustöihin lähetetyistä kansalaisista.

– Saimme kuulla tässä maailmanlaajuisesta katastrofista tekijöiltä, jotka tulevat toiselta mantereelta. Tämä pistää miettimään, mistä muusta meille ei ole kerrottu tai ei kerrota, Aisin sanoo Ylelle.

Myös moskovalainen Artur Garafi kertoo HBO-sarjan muuttaneen hänen suhtautumistaan traagiseen ydinvoimalaonnettomuuteen. Hän ei esimerkiksi tiennyt, kuinka huonosti Neuvostoliitossa oli valmistauduttu mahdolliseen katastrofiin. Sarja myös konkretisoi koko neuvostojärjestelmän sulkeutuneisuutta.

– Minua hämmästytti tragedian mittasuhteet ja valheiden määrä, Garafi summaa."

https://yle.fi/uutiset/3-10829851

Chernobyl (2019) | Official Trailer | HBO

<a href="http://www.youtube.com/v/s9APLXM9Ei8?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/s9APLXM9Ei8?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=s9APLXM9Ei8

Neuvostoliitto viivytti tiedottamista Tšernobylin räjähdyksestä



"Vappuaattona Suomen ulkoministeriö ilmoitti evakuoivansa kaikki Ukrainassa olevat suomalaiset. Ministeriö perusteli ratkaisua sillä, ettei Neuvostoliitto ollut vieläkään antanut kattavaa tietoa onnettomuudesta, tapahtumien kulusta ja räjähdyksen vaikutuksista."

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/04/22/tsernobylin-ydinvoimalaonnettomuus-suomen-uutisissa

« Last Edit: 17. 08. 2019 13:01 by herkkoo »

Vaasalaisia.info - keskustelut

Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #7 on: 17. 08. 2019 12:12 »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6736
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #8 on: 17. 08. 2019 14:02 »

Täällä näkyy mm. helikopterionnettomuus 18min  paikkeilla

Five important things that are missing from HBO Chernobyl TV show

<a href="http://www.youtube.com/v/1CJoF4Z_-Ro?version=3&amp;autohide=1&amp;start=849" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/1CJoF4Z_-Ro?version=3&amp;autohide=1&amp;start=849</a>

https://youtu.be/1CJoF4Z_-Ro?t=849


Vaasalaisia.info - keskustelut

Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #8 on: 17. 08. 2019 14:02 »