Author Topic: Automobiileja  (Read 16554 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Automobiileja
« on: 24. 12. 2016 10:10 »
.

Kaikki taunuksen versiot ei olleet takavetoisia rinnalla valmistettiin pitkään myös etuvetoisia v4-taunuksia



"Ford Taunus 15M TS ´67 – Etuvetoinen edelläkävijä

"Vanhoja etuveto-Taunuksia ei näe kovin usein edes alan tapahtumissa.

http://www.klassikot.fi/727/ford-taunus-15m-ts-1967

<a href="http://www.youtube.com/v/SF_I46fdcL8?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/SF_I46fdcL8?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=SF_I46fdcL8

.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #1 on: 25. 12. 2016 23:11 »
.

NSU oli loppuvaiheissa yksi edistyksellimmistä autontuottajista mutta fuusioitiin Volkswagen konserniin Audin kanssa mm. wankel moottorin tuottamien ongelmien takia joita ei saatu ratkaistua

Volkswagen pystyi hyödyntämään NSU:n osaamista myöhemmin mm. VW Golfissa

<a href="http://www.youtube.com/v/Dt3CL8h-Zns?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/Dt3CL8h-Zns?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=Dt3CL8h-Zns

Audi-NSU fuusio

"Elokuun 21. päivänä vuonna 1969 fuusioituivat silloinen NSU Motorenwerke AG ja Volkswagen-konserniin kuulunut Auto Union GmbH, jonka pääkonttori sijaitsi Ingolstadtissa, Audi NSU Auto Union AG:ksi, jonka pääkonttori sijaitsee Neckarsulmissa.

Tuolloin kehitystyön alla ollut NSU K70 -malli nimetään  Volkswagen K70:ksi.  "



Volkswagen K70 (Type 48) on ensimmäinen Volkswagenin etuvetoinen ja vesijäähdytteinen malli.

http://www.autowiki.fi/index.php/NSU

NSU Wankel Spider

<a href="http://www.youtube.com/v/yt7jlvNguGw?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/yt7jlvNguGw?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=yt7jlvNguGw

.
« Last Edit: 26. 12. 2016 00:12 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #2 on: 07. 01. 2017 18:06 »
.

DDR:ssä tehtiin paitsi karheita demokraattisia kansanautoja myös ylellisempiäkin versioita ajoittain

Nämä lienee tehty käsityönä muiden tuotantomallien (Zwickau, Trabant) seassa

Vähän isompia luxusautoja oli tsekkiläinen Tatra ja venäläiset Tsaika ja ZIL


Sachsenring P240

"The Sachsenring P240 was a luxury car built by the VEB Kraftfahrzeugwerk Horch Zwickau in East Germany between 1955 and 1959. The early preproduction models can be identified by the grill, which is divided in two and has vertical bars.

Despite a provision issued by the Comecon limiting production of luxurious cars in Czechoslovakia to no more than 300 per year, Tatra was making more than that. This became an issue in 1957 and 1958, especially considering East Germany was producing the Sachsenring P240 as its own luxurious car.

The Comecon decided that the two countries must reach a deal to decide which country would continue production to supply the other with luxurious vehicles. In 1958 the Ministries of Interior of both countries took part in trials, which the East German Minister of Machinery personally attended. The Tatra 603 won, and subsequently East Germany's higher communist officials began to drive the T603, while lower officials had to drive imports from the USSR (especially Volga)."



https://en.wikipedia.org/wiki/Sachsenring_P240


<a href="http://www.youtube.com/v/98c13o5_OvI?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/98c13o5_OvI?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=98c13o5_OvI

.
« Last Edit: 07. 01. 2017 18:06 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #3 on: 04. 02. 2017 09:09 »
.

Ehkä mielenkiintoisin yksityiskohta (NSU) VW K70:ssä oli tuo kojelaudan muotoilu - kuin 20 vuotta uudemmasta. Ainoastaan suorien mittarilasien peilailu kertoo oikean suunnitteluajankohdan 60-luvun puolivälistä

Tuohon aikaan kojelaudat oli paljon kolhompia ja peltisempiä 60-luvun lopulla ja 70-luvun alussakin

<a href="http://www.youtube.com/v/dZ7Ed2J7CEY?version=3&amp;autohide=1&amp;start=17" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/dZ7Ed2J7CEY?version=3&amp;autohide=1&amp;start=17</a>

https://www.youtube.com/watch?v=dZ7Ed2J7CEY&feature=youtu.be&t=17s

.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #4 on: 04. 03. 2017 19:07 »
.

NSU Prinzissä oli omalaatuinen kiertokanki- nokka-akseliratkaisu jota ei liene ollut missään muualla

"Nokka-akseli on nykyään useimmiten sylinterinkannessa sijaitseva nelitahtisen polttomoottorin osa, joka käyttää venttiilikoneistoa.



Nokka-akselin käyttövoiman välittämiseksi on historian aikana ollut useita tapoja.

Hammaspyörästö; käytetään nykyään isoissa moottoreissa; esimerkiksi Wärtsilä 46

Ketju; aikaisemmin yleinen mutta monet autonvalmistajat luopuivat siitä sen meluisuuden tähden; kuitenkin yleistynyt jälleen 2000-luvulla hyvän toimintavarmuutensa ja huoltovapautensa ansiosta

Jakohihna; yleistyi 1980-luvulla halvan hintansa ja hiljaisuutensa takia, mutta sen suosio on vähentynyt, sillä se on ketjuun verrattuna epäluotettavampi ja on vaihdettava säännöllisesti

- Kiertokanki; harvinainen ratkaisu, joka oli käytössä NSU:n valmistamissa moottoripyörissä ja vanhemmissa Prinz-henkilöautoissa"

https://fi.wikipedia.org/wiki/Nokka-akseli

NSU Ultramax System

Design: Albert Roder (1896 - 1970)



The NSU Ultramax system

 

A distance rod B drive rods
C counterweight D distance ring
E bronze sleeve - connecting piece

Left the camshaft with the rockers

http://www.nsu4.nl/english/e1ultramaxcamshaftsystem.html

<a href="http://www.youtube.com/v/lMeqiJaC88g?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/lMeqiJaC88g?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=lMeqiJaC88g

.
« Last Edit: 04. 03. 2017 19:07 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #5 on: 11. 03. 2017 13:01 »
.

Chevrolet suunnitteli amerikan markkinoille kuplan tappajamalli Chevrolet Corvairin - tosin kopioi siihen myös kuplan huonoimmat ominaisuudet mm. heiluriakseliston joka oli tehokkaassa takamoottoriautossa vaarallinen yhdistelmä ja paljon onnettomuuksia tapahtui auton reagoidessa suurella nopeudella mutkaan ajettaessa yllättävästi kun takapyörä taittui alle

Viimeinen generaatio suunniteltiin kokonaan uudestaan mutta vahinko oli  jo tapahtunut ja myynti lopahti (Ralph Nader kirjoitti kirjan "Unsafe at any speed" )

<a href="http://www.youtube.com/v/7V73rIcCnu4?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/7V73rIcCnu4?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=7V73rIcCnu4

.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #6 on: 21. 12. 2017 15:03 »
.

Trabantin kanssa melko lailla yhteensopivaa teknologiaa käyttänyt länsisaksalainen DKW 1000 oli tuotannossa pitkälle 60-luvulle saakka

Jonkinlainen erikoisuus oli panorama tuulilasi joka oli käytössä lähinnä sen aikaisissa jenkkiautoissa mutta muuten putputtavaa sodanjälkeistä perus kakstahti-teknologiaa (ensimmäiset Saabin mallit olivat myös kaksitahtisia)


<a href="http://www.youtube.com/v/PBXx52nkCm8?version=3&amp;autohide=1&amp;start=1" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/PBXx52nkCm8?version=3&amp;autohide=1&amp;start=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=PBXx52nkCm8

.
« Last Edit: 21. 12. 2017 16:04 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #7 on: 22. 12. 2017 19:07 »
.

Aikansa kansanauto Suomessa (osittain myös siksi että muita ei saanut rahallakaan)

Nuo voimansiirron ulinat ehkä saisi osin vaimennettua mutta sitten katoaisi olennainen osa mossen identiteetistä sen muistaa kaikki kekkosslovakiassa eläneet

<a href="http://www.youtube.com/v/-5_i9RXHRJc?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/-5_i9RXHRJc?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=-5_i9RXHRJc

EDIT : Tässä saman restauroijan Cadillac ja Mosse 60-luvun alusta eihän niissä suurta eroa ole :)

<a href="http://www.youtube.com/v/b8Hu3SWFFTs?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/b8Hu3SWFFTs?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=b8Hu3SWFFTs

Korotettu nelivetomalli oli kaikkein villein inkarnaatio mitään napalukkoja tai maastovaihteita näissä ei luultavasti ollut joten eteneminen ei vastannut oikeita maastureita

<a href="http://www.youtube.com/v/LKaovDFUPJs?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/LKaovDFUPJs?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=LKaovDFUPJs


.
« Last Edit: 22. 12. 2017 19:07 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #8 on: 22. 12. 2017 20:08 »

.

"Tila"-autoja oli jo 50-60 luvuilla tosin ei kutsuttu tila-autoiksi silloin

Sedan-versiosta poiketen nämä oli rakennettu erillisrungon päälle

<a href="http://www.youtube.com/v/ZUHqwZ2-WTg?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/ZUHqwZ2-WTg?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=ZUHqwZ2-WTg

.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #9 on: 23. 12. 2017 07:07 »
.

Erillisrungoista tulee heti mieleen Toyota Crown aikanaan Ford 20M ja Opel Recordin / Commodoren kilpailija

Yksi mikä kiinnittää huomiota on tuuletusruutujen puuttuminen etuovista - ei aivan tavallista vuonna 1970



Toyota Crown 1983 S120 chassis

<a href="http://www.youtube.com/v/43a7pBSFWN0?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/43a7pBSFWN0?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=43a7pBSFWN0

.
« Last Edit: 23. 12. 2017 07:07 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #10 on: 22. 03. 2018 19:07 »
.

Vaihtelun vuoksi näitä mälyttömiä amerikanrautoja joissa tosin oli osin edistyksellistäkin teknologiaa mitä muualla tuli käyttöön vasta kymmeniä vuosia myöhemmin

Panorama tuulilasi ja siivekkeet kuvasi avaruusajan alkua

"Amazing Original Rare Unrestored '59 Impala at Wheels In Motion Pottstown - Eastwood"

<a href="http://www.youtube.com/v/DS6zFbB9SpU?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/DS6zFbB9SpU?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=DS6zFbB9SpU

.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #11 on: 20. 06. 2018 21:09 »
.

Yksi kohta mikä näissä Volvo 142-144 1973 ja uudemmissa otti silmään oli nuo takavalorykelmät jotka oli kuin väkisin survottu rälläkällä  tuohon paikalleen kun alkuperäisessä 1967 mallissa oli sirommat pystymalliset takavalot johon tuo muotoilukin oli alunperin tehty

1973 Volvo 144 DL DE LUXE 2.0 Saloon

<a href="http://www.youtube.com/v/mG4aijl0-9I?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/mG4aijl0-9I?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=mG4aijl0-9I

.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #12 on: 22. 06. 2018 17:05 »
.

Rautalanka-hohtimet-vasara ym. viritykset ei jääneetkään mosse-aikakaudelle vaan ne on tekemässä come-bäckin nippusiteiden muodossa ja tehdasasennuksena

Nippuside näytti, että Volkswagen ei oppinut mitään

Kari Pitkänen Aamulehti

"Tämän täytyy olla vitsi, tai ainakin vain puolitotuus. Totta se kuitenkin on. Tekniikan Maailma löysi ongelman VW-konsernin autojen takapenkin turvavyön lukoista, ja valmistaja fiksasi sen muka kuntoon muovisella nippusiteellä.

Itse käytin nippusidettä viimeksi, kun siirtolapuutarhamökin puutarhaletku piti kiinnittää rautaiseen tukivarteensa. Ja kyllä – nippusiteet kelpaavat myös autokäyttöön. Niillä saa pahvisuojuksen kätevästi kiinni maskin ritilään estämään moottoriin puhaltavaa pakkasviimaa.

Maallikkona vain ei ikinä olisi tullut mieleen yrittää korjata turvavyötä nippusiteellä.

Hätajarrutuksessa nippuside katkesi

Tekniikan Maailma teki ansiokasta työtä keväällä, kun se omissa väistötesteissä löysi selvän turvallisuusongelman Seat Ibizan, Volkswagen Polon ja Seat Aronan takapenkeiltä.

Kun penkeillä istui kolme ihmistä ja auto joutui väistöliikkeeseen, turvavöiden lukot painuivat vastakkain ja vasemman reunapaikan lukko aukesi.

Valmistaja tunnusti puutteen ja kutsui yli 400 000 autoa korjauksiin ympäri maailmaa. Suomessa ongelma koskee 3 000 autoa.

TM testasi korjatun Aronan uudelleen. Lukkojen kiinnitysvyöt oli liitetty yhteen nippusiteellä maahantuojan korjaamolla. Saksan että Espanjan tyyppihyväksyntäviranomaiset ovat hyväksyneet korjausmenetelmän.

Turvavyö pysyi kiinni väistökokeen uusinnassa viidellä matkustajalla. Kun mukaan tuli hätäjarrutus vain 50 kilometrin tuntinopeudesta, nippuside katkesi. Sen jälkeen väistökokeessa kävi kuten aikaisemmin, eli yksi takaturvavyö aukesi omia aikojaan.

Tapaus ei lisää Volkkarin luotettavuutta

Turvavöiden vetolujuus, lukot, soljet, istuimet ja kaikki muutkin ajoneuvon passiiviseen turvallisuuteen liittyvät varusteet ovat tarkasti säänneltyjä ja määriteltyjä. Ainakin niiden pitäisi olla.

Volkkarilla ikävä ja yllättävä ongelma lienee yritetty lakaista maton alle nopeasti vähimmän vaivan periaatteella ja minimaalisilla kuluilla. Viranomaiset taas ovat luottaneet valmistajan vakuutteluihin ratkaisun toimivuudesta ilman omia testejä."

https://www.aamulehti.fi/uutiset/nippuside-naytti-etta-volkswagen-ei-oppinut-mitaan-201030065

.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #13 on: 09. 11. 2018 16:04 »
Hän on ajanut samalla autolla 53 vuotta - miksi pitäisi hötkyillä autonvaihdon kansssa

Tuohon aikaan autoista tehtiin enempi liikkuvia sohvia ei paljoa sivuttaistukea mutta ehkä ajeltiinkin rauhallisemmin

Eurooppalaisissakin oli tuota tyyliä mm. 6-paikkainen Ford 17M/20M rattivaihteella, Volga ...

One Among Us: Driving the same car for 53 years

<a href="http://www.youtube.com/v/QwcRG2aEi3s?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/QwcRG2aEi3s?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=QwcRG2aEi3s

« Last Edit: 09. 11. 2018 16:04 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #14 on: 12. 11. 2018 14:02 »

Paku volkkarin pelastusoperaatio Ranskan alpeilta 1300 metrin korkeudesta

Peltitöitä lukuunottamatta kaikki peruskorjaus tehtiin paikan päällä metsässä, ajamalla pois

RESURRECTION - Rescue of a VW 1955 panelvan - Forest find !

<a href="http://www.youtube.com/v/z_aoJDpkjmM?version=3&amp;autohide=1&amp;start=79" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/z_aoJDpkjmM?version=3&amp;autohide=1&amp;start=79</a>

https://www.youtube.com/watch?v=z_aoJDpkjmM&feature=youtu.be&t=1m19s


Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #15 on: 25. 01. 2019 21:09 »

Yksi aikanaan seuratuimpia ohjelmia oli Ruotsin tv:n Trafikmagasinet 70-luvun lopusta 90-luvulle

Test av begagnad bil: SAAB 99 (Trafikmagasinet 1981)

<a href="http://www.youtube.com/v/B6r_lLHz1AE?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/B6r_lLHz1AE?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=B6r_lLHz1AE


Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #16 on: 27. 01. 2019 18:06 »
Tyypillinen 60-luvun mainos Konelasta

Tuossa mainitaan mm. Latvian Neuvostotasavallassa valmistettu RAF-bussi, olikohan niitä Suomen liikenteessä juurikaan. Perustui muistaakseni Volgan tekniikkaan

<a href="http://www.youtube.com/v/ZtLiRwT9S_s?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/ZtLiRwT9S_s?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=ZtLiRwT9S_s

 Matti Auer

"Mainos oli verrattain hyvä ja konstailematon. Nyt heräsi mielihalut Elite 1300 ja siihen vielä varaosat."

https://www.uusisuomi.fi/autot/78982-video-konelan-1960-luvun-sunnuntainayttelyn-mainospatka?qt-popular_articles=0&qt-talouselama=0

RAF:n tarina loppui Baltian maiden itsenäistymiseen, yhtä variaatiota valmistettiin Jerevanissa (ErAZ) vielä 90-luvulla

"The original staff were trained at the Riga Autobus Factory (RAF) in Latvia and UAZ in Russia. ErAZ was privatized in 1995 and declared bankruptcy in 2002."

https://en.wikipedia.org/wiki/ErAZ

https://en.wikipedia.org/wiki/Riga_Autobus_Factory
« Last Edit: 27. 01. 2019 19:07 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #17 on: 23. 03. 2019 10:10 »

Tässä jotain harvinaisempia automainoksia 60-70 luvuilta tuota Zwickauta sanottaisiin nykyään mopoautoksi koska perustui toista maailmansotaa edeltävään mopoteknologiaan lähinnä

Suomalaisia automainoksia 60- ja 70-luvulta

<a href="http://www.youtube.com/v/osVMHq3OhQI?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/osVMHq3OhQI?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=osVMHq3OhQI


Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #18 on: 16. 06. 2019 21:09 »

Yksi auto mistä ei olettaisi wankelia löytävänsä on VAZ-Lada mutta näitä oli tehty eriä ihan tehdastekoisena

Lada Samara Wankel engine

<a href="http://www.youtube.com/v/HHnifLauscU?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/HHnifLauscU?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=HHnifLauscU

Tiesitkö, että Ladaa valmistettiin myös wankelmoottorilla? – 120-heppainen Kantti-Lada oli KGB:n salainen ase

"Yllättävää kuitenkin on, että myös Ladaan oli saatavilla wankelmoottori – tosin vain melko eksoottiseen pienvalmistussarjaan.

Koneen mallinimi oli VAZ-311. Sen kammiotilavuus oli ilmeisesti 650 cm3, mikä vastaa perinteisessä mäntäkoneessa noin 1,3-litraista moottoria.

Tehoa oli 70 hevosvoimaa 6 000 minuuttikierroksella, eli suunnilleen saman verran kuin Ladan nelitahtisessa 1300-moottorissa (69 hv/5 600 1/min).

Polttoainetta 311-moottoriin syötettiin perinteisen kaasuttimen kautta, mutta sytytys oli hoidettu ajalleen hyvin edistyksellisesti täysin elektronisesti, ja mikroprosessori valitsi oikean sytytyshetken moottorin kuormituksen ja kierrosnopeuden perusteella.

Edes Lada ei saanut ratkaistua wankelmoottorin perusongelmia."

https://tekniikanmaailma.fi/tiesitko-etta-ladaa-valmistettiin-myos-wankelmoottorilla-120-heppainen-kantti-lada-oli-kgbn-salainen-ase/


Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #19 on: 17. 06. 2019 00:12 »

Top gearin kunnianosoitus Saabin runkorakenneteknologialle luultavimmin tuossa toisessa merkissä loppuu stereon jumputus samanaikaisesti mikä tietenkin on hyvä asia

Saab strength vs BMW - TopGear


<a href="http://www.youtube.com/v/_9fw9nou_G8?version=3&amp;autohide=1&amp;start=21" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/_9fw9nou_G8?version=3&amp;autohide=1&amp;start=21</a>

https://www.youtube.com/watch?v=_9fw9nou_G8&feature=youtu.be&t=21

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #20 on: 13. 09. 2019 00:12 »
Nämä wanhat wekottimet parhaimmillaan tositoimissa wanhoja paloautoja MDR dokumentissa tuosta saa hyvin selvän tapahtumista vaikka kieltä ei niin osaisikaan

Blaulicht, Barkas, Blechkarossen - Ein Feuerwehrmuseum zieht um
07.09.2019 MDR Dok ∙ MDR Fernsehen

"25 vuotta sitten Siegfried Bossack pelasti vanhan perävaunun romutuksesta. Se oli alku ryhmälle harrastajia rakennetulle kokoelmalle."




MDR dokumentti palomiesmuseosta

« Last Edit: 13. 09. 2019 00:12 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #21 on: 19. 04. 2020 19:07 »
Sarjassa autoja joita ei tule joka päivä vastaan

Facel oli ranskalainen autonvalmistaja joka käytti amerikkalaisia V8 -moottoreita, alamäki alkoi kun yritti käyttää ranskalaista tekniikkaa pienemmässä mallissa moottorit ei kestäneet pienen mutta typerän suunnitteluvian vuoksi

FACEL VEGA FV4 TYPHOON 1957 - RARE THY6 HEMI V8 ENGINE, ONLY 26 MADE | SCC TV

<a href="http://www.youtube.com/v/OBaYAedyHwk?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/OBaYAedyHwk?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=OBaYAedyHwk

1960 FACEL-VEGA Excellence – Unforgettable! Huomaa taka-"kaappariovet"

<a href="http://www.youtube.com/v/GShE5RBPoho?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/GShE5RBPoho?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=GShE5RBPoho



https://autobild.fi/uutinen/ei-voi-olla-totta--ranskalainen-automerkki-tekee-yllatyspaluun-6.182.118269.3a90784597

« Last Edit: 19. 04. 2020 20:08 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #22 on: 24. 04. 2020 13:01 »
Flint,  Michigan 1957 tuote oikein oivallisessa originaalikunnossa

1957 Chevrolet Bel Air Survivor on Original Tires ! & Engine Sound - My Car Story with Lou Costabile

<a href="http://www.youtube.com/v/im0UcLXrf3A?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/im0UcLXrf3A?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=im0UcLXrf3A
« Last Edit: 24. 04. 2020 13:01 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #23 on: 27. 06. 2020 10:10 »
Tatra 97:n ja VW kuplan välillä yhdennäköisyys on aivan ilmeinen joten ei ihme että Hitleri poisti Tatran autonäyttelystä enempiä häiritsemästä



VW Beetle



Tatra 97, which was later copied as the VW Beetle. Photo by dave_7 – Flickr CC BY-SA 2.0
https://www.thevintagenews.com/2019/01/13/vw-beetle/

 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tatra_97

Pöllitty mikä pöllitty

"Kuplavolkkari on velkaa Tatralle suuren osan synnystään. Jos demoversio V570 oli perusta, monet toiminnallisuudet otettiin varsin suoraan Tatran mallista V97. Sitä ehdittiin valmistaa vuosina 1936–39 alle tuhat kappaletta. Kupla sai siltä paitsi alustansa, myös taakse sijoitetun nelisylinterisen ilmajäähdytteisen vastaisku- eli bokserimoottorin.

Hitlerin mielistymisen lisäksi Ferdinand Porschella itsellään oli yhteys Tatraan. Porsche kehitti jo ensimmäisen maailmansodan aikana ajoneuvoja Itävalta-Unkarin armeijalle. Mies tunsi useiden suunnittelutoimistojen väkeä, ja näiden joukossa oli Hans Ledwinka, Ferdinandin vanha opiskelutoveri ja sittemmin Tatran tekninen johtaja.

Myöhemmin Porsche myönsikin luntanneensa Ledwinkan konsepteja VW-pähkäilyihinsä.

Tatra nosti oikeusjutun, jossa syytettiin Porschea kaikkiaan 11 selkeästä patenttirikkomuksesta ja muusta filungista. Ferdinand Porsche yritti sopia asian, mutta Hitler sanoi hoitavansa sen.

Sanottu ja tehty. Saksa liitti sille Münchenin sopimuksessa luvatut Tšekkoslovakian Sudeettialueet hallintaansa 1938. Määrin-Sleesiassa sijaitseva Kopivnice ja näin ollen Tatra liittyivät kolmanteen valtakuntaan siinä samassa. Liikoja aikailematta natsit vohkivat myös T97:n piirustukset.

Johdonmukaiset saksalaiset poistivat sekä Tatra T97:n että T57:n vuoden 1939 Berliinin autonäyttelystä aivan avajaisten alla. Tatra T97 oli liian samanlainen kuin näyttelyn tähdeksi puleerattu Kupla."

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/hitler-haluan-tallaisen-saksan-teille-natsiajan-kdf-wagenista-kehitettya-vw-kuplaa-valmistettiin-hetki-myos-heinolassa/200623fe-8d0b-432c-a863-e3250768bba3

1938 Tatra T-97  "The Type 97 is a mid-class saloon car from Czechoslovak car-maker Tatra. It was produced for a short time in the pre-war period, from 1936 to 1939"

<a href="http://www.youtube.com/v/Id6gmrKtUQo?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/Id6gmrKtUQo?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=Id6gmrKtUQo

"Sodan jälkeen Volkswagenin valmistus alkoi ja samalla vanha patenttikiista kaivettiin esiin. Lopulta vuonna 1961 Volkswagen kuittasi kiistan maksamalla kolme miljoonaa Saksan markkaa korvauksena patenttirikkomuksesta.
Summaa voidaan pitää pienenä verrattuna Volkswagen Kuplan 21 miljoonan kappaleen tuotantomäärään."  https://fi.wikipedia.org/wiki/Tatra_97
« Last Edit: 27. 06. 2020 10:10 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #24 on: 27. 06. 2020 11:11 »
Tuohon nyt vielä loogisena jatkumona jos kerran vw kupla = Tatra niin tällainen olisi ollut kuplan luxusmalli tai sitte ei
Onpahan melkoinen laitos extreme pahnapuhallin
Noita korinmyötäisiä kahvoja ei ollut monessakaan autossa vielä 50-60 luvuillakaan

Tatra 77 (1936) driving experience

<a href="http://www.youtube.com/v/FEVwHDJ6hOc?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/FEVwHDJ6hOc?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=FEVwHDJ6hOc

"Driving of this aerodynamic icon from Czechoslovakia is a real pleasure! Tatra 77 was built in Kopřivnice in 1936, this very example is probably the best in the world with clear history. Restorations works took about 20 years and all were done by experts in Czech Republic."
« Last Edit: 27. 06. 2020 12:12 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #25 on: 29. 06. 2020 16:04 »
Wheeler Dealers -sarjassa käpistellään joskus mielenkiintoisia kulkineita mm. volkkarit ja corvairit
Tässä modataan International Scout 800A maasturiajoneuvoa hiukan uudempaan uskoon (video näkyy parhaiten chrome/brave -selaimella, dailymotion)
Mielenkiintoista sinänsä että mitä lähempänä ollaan amerikkalaista hyötyajoneuvoa sitä varmemmin siihen löytyy kaikenlaisia varaosia vaikka koko merkki on käytännössä kuopattu ajoneuvotuotannosta jo 30 vuotta sitten (mm. ne keltaiset amerikkalaiset koulubussit oli useimmiten Internationalin tekoa).



http://scoutparts.com/gallery/

Wheeler Dealers S15E05 1970 International Harvester Scout 800A

<a href="http://www.dailymotion.com/swf/video/x6rl76l?autoPlay=0" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.dailymotion.com/swf/video/x6rl76l?autoPlay=0</a>

http://www.dailymotion.com/video/x6rl76l
« Last Edit: 29. 06. 2020 16:04 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #26 on: 29. 06. 2020 18:06 »
Vielä volkkari T3 type noilta samoilta sivuilta
Opimme mm. ei kannata kiskoa asioita liian äkkinäisesti  veteraaniajoneuvoissa eikä muutenkaan hötkyillä

Wheeler Dealers S03 E1 1989 Volkswagen Transporter T3

<a href="http://www.dailymotion.com/swf/video/x6fjv3z?autoPlay=0" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.dailymotion.com/swf/video/x6fjv3z?autoPlay=0</a>

http://www.dailymotion.com/video/x6fjv3z

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #27 on: 14. 07. 2020 21:09 »
Nämä "hiiviskellään toisten nurkissa" -videot on vähän siinä moraalisuuden rajoilla (ei taida kuulua jokamiehen oikeuksiin)  mutta onpahan uskomatonta kalustoa vähän saman näköistä kuin oli eräs S:llä  alkava hajottamo Torrvikissa (onko se vielä toiminnassa?)

Hiljentynyt hajottamo-purkamo. 300 vanhaa autoa menneiltä vuosikymmeniltä.

<a href="http://www.youtube.com/v/_qy7u0BaHnw?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/_qy7u0BaHnw?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=_qy7u0BaHnw
« Last Edit: 14. 07. 2020 21:09 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #28 on: 17. 09. 2020 23:11 »
Kuvaa vappuajoista Vaasassa 2019 erityisen sykähdyttäviä  on nuo korotettukattoiset piilofarmari-volvot erittäin suomalaiseen (vero)liikennekulttuurihistoriaan kuuluvia

Vaasan vappuajo 2019 (autot)

<a href="http://www.youtube.com/v/worKl2R-Lg8?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/worKl2R-Lg8?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=worKl2R-Lg8

« Last Edit: 17. 09. 2020 23:11 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #29 on: 19. 10. 2020 11:11 »
Wheels-lehden toimialaan ei juuri kuulu esim. itäautot mutta olipa melkoinen pläjäys  vuodelta 1948 (tässä ei ollut läheskään kaikki)
Esim. noita "sarvi"-traktoreita on ollut jo teknisen historian alusta lähtien

Neuvostoliiton teollisuusnäyttely keväällä 1948



Ensimmäiseen teollisuusnäyttelyyn Neuvostoliiton koneteollisuuden merkittävimmät saavutukset koottiin Josef Stalinin ja V.I. Leninin valvovien silmien alle.



Helsingin messuhallin näyttelyssä paraatipaikalle puolueen tähtien suojaan oli nostettu ZIS-110 limusiini. Auton historia juontaa juurensa amerikkalaiseen Packard 180 malliin



Vuonna 1947 aloitettiin myös tämän MAZ-205 kippikuorma-auton valmistus. Jätteiden kuljetukseen suunniteltua viiden tonnin kuorma-autoa vauhditti 4,7-litrainen nelisylinterinen dieselmoottori, joka tuotti 120 hevosvoimaa. Autoa valmistettiin vuoteen 1966 asti.



Kylvö- ja istutustöiden aikana esillä ollut laite näyttää kiinnostaneen erityisesti näyttelyssä vieraillutta naisväkeä.



Pobeda GAZ-M20 oli 1950-luvulla tuttu näky suomalaisilla kelirikkoteillä ja taksitolpilla. Neuvostoliittolaisen GAZ-autotehtaan vuosina 1946–1958 valmistama automallista tehtiin pieni sarja avattavalla kangaskatolla.

https://www.wheels.fi/kun-neukkumasinat-stadin-valtas-neuvostoliiton-teollisuusnayttely-kevaalla-1948/


Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #30 on: 05. 07. 2021 23:11 »
Harppisaksan alkuaikoina vielä tehtiin autoista erikoismalleja esim. Wartburg 311 Sport Coupe

 WARTBURG, TRABANT, BARKAS & IFA ‹ Projektit
 Toveri Sladimir
"Sport Coupen kori on käsityötä, eikä tinaa ole säästetty. Etulokasuojat ovat jatkettu sedanin lokareista, samoin takalokarit. Takaluukun runko on sedanista, tosin runko on pätkitty 12 kertaa poikki ja hitsattu uudelleen. Korin viimeinen metri on sedanista, tosin takaluukun reunoja on hieman loivennettu. Etusisälokasuojat ovat saaneet jatkopalat. Muut korin osat ovatkin sitten vain Sport Coupeen tarkoitettuja.
Coupe on nelipaikkainen ja siinä on sedanin keula ja perä kokonaisuudessaan.
Sport Coupe on kaksipaikkainen ja koriltaan n. 100 mm matalampi."



Seuraa miten Suomen ainoa Wartburg 313 Sport Coupe saa uuden elämän http://warreteam.com/forum

« Last Edit: 06. 07. 2021 00:12 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #31 on: 10. 07. 2021 19:07 »
Muistelen että tätäkin mainosta paheksuttiin muka bensasta pitäisi maksaa yli 2mk / litra?



https://hausk.in/img/normal/20191224/KVH/20191224.jpg

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #32 on: 23. 07. 2021 20:08 »
HeHeeee vai ei muka lontoobussilta onnistu käsijrarrukäännös kyllä veteraani näyttää

Look At Life: Driving Test (1959)

<a href="http://www.youtube.com/v/ALgncX0LyKo?version=3&amp;autohide=1&amp;start=501" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/ALgncX0LyKo?version=3&amp;autohide=1&amp;start=501</a>

https://www.youtube.com/watch?v=ALgncX0LyKo&feature=youtu.be&t=8m21s

Christopher Hulse
1 month ago
"Remember, the other driver may not be sober or even sane! nothing has changed!"

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #33 on: 24. 07. 2021 02:02 »
Mitenkähän sähköautojen aikakaudella onnistuu tällaisten kohtausten teko kun oleelliset elementit melu, autojen älytön ulkonäkö ja silmitön saastuttaminen puuttuvat

Elokuvahistorian mahtavimpia loukkauksia Great insults

American Graffiti (7/10) Movie CLIP - Must Be Your Mama's Car (1973) HD

<a href="http://www.youtube.com/v/z2OoxzYqgNY?version=3&amp;autohide=1&amp;start=47" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/z2OoxzYqgNY?version=3&amp;autohide=1&amp;start=47</a>

https://www.youtube.com/watch?v=z2OoxzYqgNY&feature=youtu.be&t=0m47s

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #34 on: 07. 08. 2021 10:10 »
Miten pohjois-amerikassa ei ole skodaa

The only Skoda Superb in the USA

<a href="http://www.youtube.com/v/34F1eBvlfTo?version=3&amp;autohide=1&amp;start=11" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/34F1eBvlfTo?version=3&amp;autohide=1&amp;start=11</a>

https://www.youtube.com/watch?v=34F1eBvlfTo&feature=youtu.be&t=0m11s

Szarobury Kur
5 years ago
"Czech Skoda. In UK Spec."
« Last Edit: 07. 08. 2021 11:11 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #35 on: 08. 08. 2021 10:10 »
Onhan tämäkin älytön kokeilu ilmeisen liiterimenetelmillä tehtiin Saabiin V-8 moottori kahdesta rivinelosen osista -  vain Suomessa

Uudenkaupungin autotehtaalla kehitettiin salaa niin tehokas moottori Saabiin, että poliisikin hämmentyi – Talousvaikeudet ja mustasukkaiset ruotsalaiset kaatoivat lopulta projektin

"Osittain Uudessakaupungissa suunniteltu Saab 900:n avomalli kävi kaupaksi Amerikassa 1980-luvun lopulla. Saab-Valmetin Uudenkaupungin autotehtaan johtaja Juhani Linnoinen oli tavannut vierailullaan Saab Automotiven Amerikan-johtajan Robert Sinclairin.

Avo-Saabin menestys oli pitkälle Sinclairin ansiota. Hänen mielestään Saabilla tuli olla kahdeksansylinterinen huippumalli. Nelisylinterisellä turbomoottorilla varustettu auto ei täyttänyt puritaanisten amerikkalaisten vaatimuksia.

– Linnoinen kysyi minulta, voisinko ottaa hoidettavaksi moottoriprojektin, Uudenkaupungin autotehtaan kokeilujaoksen esimies Simo Vuorio kertoo.

Vuoriota ei tarvinnut kahdesti pyytää. Moottorin tuli mahtua vuonna 1984 esitellyn Saab 9000 -mallin keulalle poikittain.

Uudessakaupungissa oli luonnollisesti kehitetty myös avomallin prototyyppi 9000-sarjalaisesta.

Piilossa ruotsalaisilta

Moottori piti toteuttaa kustannustehokkaasti. Jotta idea lähtisi kunnolla lentoon, tulisi ruotsalaisille näyttää vasta toimiva prototyyppi.

Haastetta riitti, sillä ruotsalaiset olivat todenneet, ettei ysitonniseen saa mitenkään mahdutettua veekasia.

Moottorissa piti olla niin hyvä alavääntö, että automaattivaihteistoa ei tarvittaisi. Käytännön syy tähän oli, ettei Saabilla ollut valikoimissaan riittävän järeää automaattivaihteistoa. Niinpä tehokkaimman turbomoottorin huipputehoa ja vääntömomenttia piti rajoittaa automaattivaihteisessa versiossa.

– Teimme moottorista ensin rälläkkäversion: laikkasimme kaksi nelosmoottorin lohkoa ja hitsasimme ne yhteen veekasiksi, Vuorio kertoo.

Näin moottoria pystyttiin sovittamaan keulalle. Selvisi, että 9000-mallin runko levenee etupäässä. Sinne suunnattiin etummainen lohkon puolikas.

Lisätilaa järjestyi myös teettämällä uudenlaiset vaihdelaatikon kuoret ja kytkinkotelo, jolloin moottori siirtyi puolitoista senttiä lähemmäs vaihdelaatikkoa.

Tämän jälkeen alkoi sopivan moottorinvalmistajan etsiminen. Valmet Linnavuori oli luonnollinen valinta.

Tommila firaabeli

Elokuussa 1988 Juhani Linnoinen otti yhteyttä Valmetin Linnavuoren tehtaaseen.

Moottorivalmistajan tuli toteuttaa Saab-Valmetin määritysten mukaisen V8-moottorin piirustukset ja kokoonpano. Pyyntö oli erikoinen siinäkin mielessä, että Linnavuoressa valmistetaan edelleenkin vain dieselmoottoreita.



Projektin vetovastuu lankesi Linnavuoren moottoriryhmän johtajalle Jouko Tommilalle. Työ käynnistyi lokakuun alussa ja sen piti olla valmis kesälomien jälkeen 1989.

Salassapitosopimus tehtiin kymmeneksi vuodeksi. Tätä varten suunnittelukonttorin alakertaan perustettiin työhuone, johon vain viidellä henkilöllä oli avaimet.

Projekti sai nimen TF, twin four.

– Aika nopeasti se vääntyi muotoon Tommila firaabeli, silloinen pääsuunnittelija Mauno Ylivakeri hekottaa.

Kustannustehokkuuden vuoksi suunnittelussa piti käyttää mahdollisimman paljon Saabin osia. Oli alusta asti selvää, että moottori tultaisiin tekemään kahdesta nelisylinterisestä moottorista.

Suurimmat teetetyt komponentit olivat moottorin lohko ja vaihdelaatikon kuoret. Sylinterin ja kampiakselin kulmiksi valittiin 90 astetta. Valittu geometria vaati vastapainot kampiakseliin, mutta moottorista saatiin helposti käyntiominaisuuksiltaan tasapainoinen ja värinätön.

– Ratkaisu oli edullinen ensimmäisten kertaluvun värähtelyiden ja tilankäytön kannalta, Ylivakeri kertoo.
”Teillä oli hieman nopeutta”

Aikataulu piti. Ensimmäinen prototyyppi valmistui maaliskuussa, moottori toimi huhtikuun lopulla ja sitä ajettiin ensin moottoridynamometrissä.

Vääntävän moottorin valmistamisessa onnistuttiin hyvin: maksimivääntö 330 Nm saavutettiin alle 2000 kierroksella minuutissa. Huipputehoa moottori kirnusi maltilliset 280 hevosvoimaa.

Moottori asennettiin Saab-Valmetilla Saab 9000 turbon sedan-malliin, johon se sopi, kun turbon viisivaihteinen vaihdelaatikko oli leivottu uusiin kuoriin.

Mikään talousihme moottori ei ollut – matka-ajossa kului polttoainetta kymmenen litraa sadalla kilometrillä. Kulutusta olisi toki saatu pienennettyä uudella kalibroinnilla. Veekasia ajettiin nelosmoottorin peruja olevilla ohjelmilla.

Hämmästelyä ja mustasukkaisuutta

– Kävin esittelemässä TF-moottoria kolmella tehtaalla Ruotsissa. Olihan se hämmästyksen aihe, Vuorio kertoo.

Vaikka kyseessä oli Saab-moottori, ruotsalaiset olivat mustasukkaisia neloskoneiden valmistuslinjoista.

– Kävi selväksi, kuinka korkea kynnys uuden tuotteen tuotantoon saamisessa on. Ruotsalaisilla oli tuolloin täysi työ saada pidettyä omat turbomoottorit tuotannossa. GM ehdotti Saabille jopa epätaloudellisen ja tehottoman amerikkalaisen nelosmoottorin käyttöä.

Uudessakaupungissa vieraillut GM:n talousjohtaja ajoi TF:lla Turusta Linnavuoreen. Moottori ei vain sopinut hänen piirustuksiinsa.

GM oli juuri avannut Walesiin moottoritehtaan, jossa valmistettiin kolmilitraista V6-moottoria. Se teki uuden omistajan mielestä V8-mallista tarpeettoman."

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/uudenkaupungin-autotehtaalla-kehitettiin-salaa-niin-tehokas-moottori-saabiin-etta-poliisikin-hammentyi-talousvaikeudet-ja-mustasukkaiset-ruotsalaiset-kaatoivat-lopulta-projektin/4c5b6c5b-6f58-419f-a963-c19c23d78954


Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #36 on: 28. 10. 2021 19:07 »

Tämä NSU (myöhemmin VW) K70 oli mielenkiintoinen autouutuus oli vain pilattu hinnalla älkää vain tätä ostako ostakaa niitä mooseksenaikaisia pahnapuhaltimia vaan



Auto, joka jäi kummajaiseksi
Volkswagen K 70 - Vuoden Valinta 1971


" – Olemme valinneet yhden tämän vuoden aikana ajamistamme autoista parhaaksi. Mielestämme Volkswagen K 70 edustaa nykyaikaista autorakennustapaa. Tähän autoon on pystytty rakentamaan korkealuokkainen ajomukavuus, ja sekä aktiiviset että passiiviset turvallisuustekijät. Jo suunnitteluvaiheessa on otettu huomioon huoltojärjestelyt.
   1. Volkswagen K 70 - Vuoden Valinta 1971
Vuosikerta: 1971
Kirjoittaja: Erkki Raukko


Noin perusteli Tuulilasin raati Vuoden Valintaansa, ja edustihan tämä alunperin NSU:na syntynyt automalli korkealaatuista uutta tekniikkaa. Tuulilasi kertoi esittelyssään myös pätkän automallin historiasta:

– Tämä on Volkswagen, mutta aivan erilainen kuin ennen. Sen moottori on nestejäähdytteinen ja sijoitettu auton keulaan. Tosin vanhaan hyvään tapaan vetävien pyörien päälle.

– Aikamiehen ikään ehtinyt Volkswagen sai näin perheenlisäystä. Avioliitto oli solmittu vuonna 1968. Perillinen oli pantu alulle jo vuonna 1965, jolloin NSU aloitti K 70 -suunnitelman kehittämisen.

– Volkswagen AG hankki NSU:n osake-enemmistön 1968 ja sai melkein valmiin auton, jota sitten vuoden 1970 lopulla alettiin valmistaa Volkswagenina.

Auton sisätilat saivat hyvän arvostelun:
- Sisältä on auto erittäin valoisa. Ajetun auton vaalea sisäverhoilu vain korosti tätä vaikutelmaa. Matkustamo on tilava. Jalkatilaa on riittävästi hyvin pitkällekin kuljettajalle. Takana on suunnilleen yhtä paljon tilaa kuin Opel Rekordissa. Kolmelle takamatkustajalle on vielä kohtuullisesti leveyttä. Päätilaa on riittävästi.

Tuohon aikaa alettiin ottaa kantaa myös autojen turvallisuustekijöihin:
- Pyrkimys turvallisuuteen näkyy selvästi. Aktiiviset, ajon helppouteen vaikuttavat tekijät ovat hyvät. Ne ovat ennalta ehkäiseviä tekijöitä. Passiiviset, kolarissa suojaavat turvallisuustekijät ovat myös todennäköisesti korkeata tasoa. Oikeastaan ne on pakko ottaa nykyään huomioon autossa, jota myydään pitkään lähivuosina jatkuvasti kiristyvien turvallisuusmääräysten aikana.

Ajo-ominaisuudetkaan eivät saaneet varsinaisesti moitteita kuten seuraavasta lainauksesta voi päätellä:
- Jo etuvetoisuuden takia voi päätellä, että tämän auton suuntavakavuus on hyvä. Sivutuulen vaikutus on varsin pieni. On suorastaan miellyttävää ajaa autolla, jonka ohjauspyörää ei tarvitse alituisesti pyörittää suunnan säilyttämiseksi.
Sama linja jatkuu muidenkin ajo-ominaisuuksien arvostelussa.

Jarrut ja pyörät saavat sentään hiukan moitteitakin:
- Jarrut ovat tehokkaat. Tarvittava poljinvoima on tehostimen ansiosta hyvin pieni ja hidastuvuus hyvä. Aivan huippuluokkaa jarrut eivät ole, sillä renkaat (Michelin XZ) eivät ole parhaat mahdolliset. Voimakkaan tehostuksen aiheuttama lievä tunnottomuus vaatii tarkkuutta jarrutuksissa. Takapyörät pyrkivät joskus lukkiutumaan.

Moottorit tuossa autossa olivat iskutilavuudeltaan 1 605 cm3:n suuruiset – yläpuolisella nokka-akselilla varustetut. Tehot olivat 75 hv ja 90 hv – molemmat samalla kierrosnopeudella 5 200 r/min. Tehoero johtui pääasiallisesti puristussuhteesta. Vastaavasti parhaat vääntömomentit olivat 12,5 kpm/3 500 r/min. ja 13,7 kpm/4 000 r/min.

Aivan koeajon viimeisenä lauseena todetaan:
- Kallis, mutta todennäköisesti kilpailukykyinen uuden sukupolven auto.

Tekniikkaa
VW K70

Moottori: Neliylinterinen rivimoottori edessä pitkittäin, 32° oikealle kallistettuna. Iskutilavuus 1 605 cm3. Suurin teho 90 hv (DIN)/5 200 r/min. Suurin vääntömomentti 13,7 kpm/4 000 r/min.

Voimansiirto: Kuiva yksilevykytkin ja nelivaihteinen vaihteisto, etuvetorakenne.

Alustarakenne: Edessä joustintuet ja poikittaiset kolmiotukivarret, kallistuksenvakain. Takana joustintuet ja vinottaiset eteen suunnatut kolmiotukivarret, kallistuksenvakain. Edessä levy-, takana rumpujarrut, tehostin. Hammastanko-ohjaus. Renkaat 165SR14.

Mitat ja paino: Pituus 442 cm, leveys 168,5 cm, omapaino 1050 kg. suoritusarvot: Kiihtyvyys 70–120 km/h 12,7 s. Huippunopeus 154 km/h. Koeajokulutus 12,4 l/100 km.

Hinta: 33 500 mk. "

http://web.archive.org/web/20061007095914/http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=vuodenvalinnat&article=100194


Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #37 on: 29. 10. 2021 18:06 »

Saksan fordilla ehkä ajateltiin 60-luvun lopulla että ihmiset siirtyy isompiin "Lincoln" autoihin euroopassakin ja mallistosta puuttui jonkin aikaa myöhemipi keskikokoinen "Knuddsen" -taunus kokonaan

Ford 26M sedan

<a href="http://www.youtube.com/v/HBkQLZxE-WI?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/HBkQLZxE-WI?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=HBkQLZxE-WI

1963 Lincoln Continental Ruby Red with Air conditioning

<a href="http://www.youtube.com/v/NKYNA2KJqKM?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/NKYNA2KJqKM?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=NKYNA2KJqKM

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Automobiileja
« Reply #38 on: 02. 04. 2022 13:01 »
Itäsaksalaisen awe (Automobile Werke Eisenach) autotehtaan museo ja virtual tour

#OnTour #AWE #Eisenach
Automobile Welt Eisenach - Rundgang durch über 120 Jahre Automobilbau

<a href="http://www.youtube.com/v/bh7cnwZBp20?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/bh7cnwZBp20?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=bh7cnwZBp20

Virtual tour



Virtual tour

https://awe-museum.de/

http://192.81.221.236/keskustelut/index.php?topic=4110.msg133972#msg133972


Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
« Last Edit: 05. 05. 2022 19:07 by herkkoo »