Author Topic: Automobiileja  (Read 1324 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6705
  • Gender: Male
    • View Profile
Automobiileja
« on: 24. 12. 2016 10:10 »
.

Kaikki taunuksen versiot ei olleet takavetoisia rinnalla valmistettiin pitkään myös etuvetoisia v4-taunuksia



"Ford Taunus 15M TS ´67 – Etuvetoinen edelläkävijä

"Vanhoja etuveto-Taunuksia ei näe kovin usein edes alan tapahtumissa.

http://www.klassikot.fi/727/ford-taunus-15m-ts-1967

<a href="http://www.youtube.com/v/SF_I46fdcL8?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/SF_I46fdcL8?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=SF_I46fdcL8

.

Vaasalaisia.info - keskustelut

Automobiileja
« on: 24. 12. 2016 10:10 »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6705
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Automobiileja
« Reply #1 on: 25. 12. 2016 23:11 »
.

NSU oli loppuvaiheissa yksi edistyksellimmistä autontuottajista mutta fuusioitiin Volkswagen konserniin Audin kanssa mm. wankel moottorin tuottamien ongelmien takia joita ei saatu ratkaistua

Volkswagen pystyi hyödyntämään NSU:n osaamista myöhemmin mm. VW Golfissa

<a href="http://www.youtube.com/v/Dt3CL8h-Zns?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/Dt3CL8h-Zns?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=Dt3CL8h-Zns

Audi-NSU fuusio

"Elokuun 21. päivänä vuonna 1969 fuusioituivat silloinen NSU Motorenwerke AG ja Volkswagen-konserniin kuulunut Auto Union GmbH, jonka pääkonttori sijaitsi Ingolstadtissa, Audi NSU Auto Union AG:ksi, jonka pääkonttori sijaitsee Neckarsulmissa.

Tuolloin kehitystyön alla ollut NSU K70 -malli nimetään  Volkswagen K70:ksi.  "



Volkswagen K70 (Type 48) on ensimmäinen Volkswagenin etuvetoinen ja vesijäähdytteinen malli.

http://www.autowiki.fi/index.php/NSU

NSU Wankel Spider

<a href="http://www.youtube.com/v/yt7jlvNguGw?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/yt7jlvNguGw?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=yt7jlvNguGw

.
« Last Edit: 26. 12. 2016 00:12 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6705
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Automobiileja
« Reply #2 on: 07. 01. 2017 18:06 »
.

DDR:ssä tehtiin paitsi karheita demokraattisia kansanautoja myös ylellisempiäkin versioita ajoittain

Nämä lienee tehty käsityönä muiden tuotantomallien (Zwickau, Trabant) seassa

Vähän isompia luxusautoja oli tsekkiläinen Tatra ja venäläiset Tsaika ja ZIL


Sachsenring P240

"The Sachsenring P240 was a luxury car built by the VEB Kraftfahrzeugwerk Horch Zwickau in East Germany between 1955 and 1959. The early preproduction models can be identified by the grill, which is divided in two and has vertical bars.

Despite a provision issued by the Comecon limiting production of luxurious cars in Czechoslovakia to no more than 300 per year, Tatra was making more than that. This became an issue in 1957 and 1958, especially considering East Germany was producing the Sachsenring P240 as its own luxurious car.

The Comecon decided that the two countries must reach a deal to decide which country would continue production to supply the other with luxurious vehicles. In 1958 the Ministries of Interior of both countries took part in trials, which the East German Minister of Machinery personally attended. The Tatra 603 won, and subsequently East Germany's higher communist officials began to drive the T603, while lower officials had to drive imports from the USSR (especially Volga)."



https://en.wikipedia.org/wiki/Sachsenring_P240


<a href="http://www.youtube.com/v/98c13o5_OvI?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/98c13o5_OvI?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=98c13o5_OvI

.
« Last Edit: 07. 01. 2017 18:06 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6705
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Automobiileja
« Reply #3 on: 04. 02. 2017 09:09 »
.

Ehkä mielenkiintoisin yksityiskohta (NSU) VW K70:ssä oli tuo kojelaudan muotoilu - kuin 20 vuotta uudemmasta. Ainoastaan suorien mittarilasien peilailu kertoo oikean suunnitteluajankohdan 60-luvun puolivälistä

Tuohon aikaan kojelaudat oli paljon kolhompia ja peltisempiä 60-luvun lopulla ja 70-luvun alussakin

<a href="http://www.youtube.com/v/dZ7Ed2J7CEY?version=3&amp;autohide=1&amp;start=17" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/dZ7Ed2J7CEY?version=3&amp;autohide=1&amp;start=17</a>

https://www.youtube.com/watch?v=dZ7Ed2J7CEY&feature=youtu.be&t=17s

.

Vaasalaisia.info - keskustelut

Re: Automobiileja
« Reply #3 on: 04. 02. 2017 09:09 »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6705
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Automobiileja
« Reply #4 on: 04. 03. 2017 19:07 »
.

NSU Prinzissä oli omalaatuinen kiertokanki- nokka-akseliratkaisu jota ei liene ollut missään muualla

"Nokka-akseli on nykyään useimmiten sylinterinkannessa sijaitseva nelitahtisen polttomoottorin osa, joka käyttää venttiilikoneistoa.



Nokka-akselin käyttövoiman välittämiseksi on historian aikana ollut useita tapoja.

Hammaspyörästö; käytetään nykyään isoissa moottoreissa; esimerkiksi Wärtsilä 46

Ketju; aikaisemmin yleinen mutta monet autonvalmistajat luopuivat siitä sen meluisuuden tähden; kuitenkin yleistynyt jälleen 2000-luvulla hyvän toimintavarmuutensa ja huoltovapautensa ansiosta

Jakohihna; yleistyi 1980-luvulla halvan hintansa ja hiljaisuutensa takia, mutta sen suosio on vähentynyt, sillä se on ketjuun verrattuna epäluotettavampi ja on vaihdettava säännöllisesti

- Kiertokanki; harvinainen ratkaisu, joka oli käytössä NSU:n valmistamissa moottoripyörissä ja vanhemmissa Prinz-henkilöautoissa"

https://fi.wikipedia.org/wiki/Nokka-akseli

NSU Ultramax System

Design: Albert Roder (1896 - 1970)



The NSU Ultramax system

 

A distance rod B drive rods
C counterweight D distance ring
E bronze sleeve - connecting piece

Left the camshaft with the rockers

http://www.nsu4.nl/english/e1ultramaxcamshaftsystem.html

<a href="http://www.youtube.com/v/lMeqiJaC88g?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/lMeqiJaC88g?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=lMeqiJaC88g

.
« Last Edit: 04. 03. 2017 19:07 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6705
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Automobiileja
« Reply #5 on: 11. 03. 2017 13:01 »
.

Chevrolet suunnitteli amerikan markkinoille kuplan tappajamalli Chevrolet Corvairin - tosin kopioi siihen myös kuplan huonoimmat ominaisuudet mm. heiluriakseliston joka oli tehokkaassa takamoottoriautossa vaarallinen yhdistelmä ja paljon onnettomuuksia tapahtui auton reagoidessa suurella nopeudella mutkaan ajettaessa yllättävästi kun takapyörä taittui alle

Viimeinen generaatio suunniteltiin kokonaan uudestaan mutta vahinko oli  jo tapahtunut ja myynti lopahti (Ralph Nader kirjoitti kirjan "Unsafe at any speed" )

<a href="http://www.youtube.com/v/7V73rIcCnu4?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/7V73rIcCnu4?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=7V73rIcCnu4

.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6705
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Automobiileja
« Reply #6 on: 21. 12. 2017 15:03 »
.

Trabantin kanssa melko lailla yhteensopivaa teknologiaa käyttänyt länsisaksalainen DKW 1000 oli tuotannossa pitkälle 60-luvulle saakka

Jonkinlainen erikoisuus oli panorama tuulilasi joka oli käytössä lähinnä sen aikaisissa jenkkiautoissa mutta muuten putputtavaa sodanjälkeistä perus kakstahti-teknologiaa (ensimmäiset Saabin mallit olivat myös kaksitahtisia)


<a href="http://www.youtube.com/v/PBXx52nkCm8?version=3&amp;autohide=1&amp;start=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/PBXx52nkCm8?version=3&amp;autohide=1&amp;start=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=PBXx52nkCm8

.
« Last Edit: 21. 12. 2017 16:04 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6705
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Automobiileja
« Reply #7 on: 22. 12. 2017 19:07 »
.

Aikansa kansanauto Suomessa (osittain myös siksi että muita ei saanut rahallakaan)

Nuo voimansiirron ulinat ehkä saisi osin vaimennettua mutta sitten katoaisi olennainen osa mossen identiteetistä sen muistaa kaikki kekkosslovakiassa eläneet

<a href="http://www.youtube.com/v/-5_i9RXHRJc?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/-5_i9RXHRJc?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=-5_i9RXHRJc

EDIT : Tässä saman restauroijan Cadillac ja Mosse 60-luvun alusta eihän niissä suurta eroa ole :)

<a href="http://www.youtube.com/v/b8Hu3SWFFTs?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/b8Hu3SWFFTs?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=b8Hu3SWFFTs

Korotettu nelivetomalli oli kaikkein villein inkarnaatio mitään napalukkoja tai maastovaihteita näissä ei luultavasti ollut joten eteneminen ei vastannut oikeita maastureita

<a href="http://www.youtube.com/v/LKaovDFUPJs?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/LKaovDFUPJs?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=LKaovDFUPJs


.
« Last Edit: 22. 12. 2017 19:07 by herkkoo »

Vaasalaisia.info - keskustelut

Re: Automobiileja
« Reply #7 on: 22. 12. 2017 19:07 »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6705
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Automobiileja
« Reply #8 on: 22. 12. 2017 20:08 »

.

"Tila"-autoja oli jo 50-60 luvuilla tosin ei kutsuttu tila-autoiksi silloin

Sedan-versiosta poiketen nämä oli rakennettu erillisrungon päälle

<a href="http://www.youtube.com/v/ZUHqwZ2-WTg?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/ZUHqwZ2-WTg?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=ZUHqwZ2-WTg

.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6705
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Automobiileja
« Reply #9 on: 23. 12. 2017 07:07 »
.

Erillisrungoista tulee heti mieleen Toyota Crown aikanaan Ford 20M ja Opel Recordin / Commodoren kilpailija

Yksi mikä kiinnittää huomiota on tuuletusruutujen puuttuminen etuovista - ei aivan tavallista vuonna 1970



Toyota Crown 1983 S120 chassis

<a href="http://www.youtube.com/v/43a7pBSFWN0?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/43a7pBSFWN0?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=43a7pBSFWN0

.
« Last Edit: 23. 12. 2017 07:07 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6705
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Automobiileja
« Reply #10 on: 22. 03. 2018 19:07 »
.

Vaihtelun vuoksi näitä mälyttömiä amerikanrautoja joissa tosin oli osin edistyksellistäkin teknologiaa mitä muualla tuli käyttöön vasta kymmeniä vuosia myöhemmin

Panorama tuulilasi ja siivekkeet kuvasi avaruusajan alkua

"Amazing Original Rare Unrestored '59 Impala at Wheels In Motion Pottstown - Eastwood"

<a href="http://www.youtube.com/v/DS6zFbB9SpU?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/DS6zFbB9SpU?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=DS6zFbB9SpU

.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6705
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Automobiileja
« Reply #11 on: 20. 06. 2018 21:09 »
.

Yksi kohta mikä näissä Volvo 142-144 1973 ja uudemmissa otti silmään oli nuo takavalorykelmät jotka oli kuin väkisin survottu rälläkällä  tuohon paikalleen kun alkuperäisessä 1967 mallissa oli sirommat pystymalliset takavalot johon tuo muotoilukin oli alunperin tehty

1973 Volvo 144 DL DE LUXE 2.0 Saloon

<a href="http://www.youtube.com/v/mG4aijl0-9I?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/mG4aijl0-9I?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=mG4aijl0-9I

.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6705
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Automobiileja
« Reply #12 on: 22. 06. 2018 17:05 »
.

Rautalanka-hohtimet-vasara ym. viritykset ei jääneetkään mosse-aikakaudelle vaan ne on tekemässä come-bäckin nippusiteiden muodossa ja tehdasasennuksena

Nippuside näytti, että Volkswagen ei oppinut mitään

Kari Pitkänen Aamulehti

"Tämän täytyy olla vitsi, tai ainakin vain puolitotuus. Totta se kuitenkin on. Tekniikan Maailma löysi ongelman VW-konsernin autojen takapenkin turvavyön lukoista, ja valmistaja fiksasi sen muka kuntoon muovisella nippusiteellä.

Itse käytin nippusidettä viimeksi, kun siirtolapuutarhamökin puutarhaletku piti kiinnittää rautaiseen tukivarteensa. Ja kyllä – nippusiteet kelpaavat myös autokäyttöön. Niillä saa pahvisuojuksen kätevästi kiinni maskin ritilään estämään moottoriin puhaltavaa pakkasviimaa.

Maallikkona vain ei ikinä olisi tullut mieleen yrittää korjata turvavyötä nippusiteellä.

Hätajarrutuksessa nippuside katkesi

Tekniikan Maailma teki ansiokasta työtä keväällä, kun se omissa väistötesteissä löysi selvän turvallisuusongelman Seat Ibizan, Volkswagen Polon ja Seat Aronan takapenkeiltä.

Kun penkeillä istui kolme ihmistä ja auto joutui väistöliikkeeseen, turvavöiden lukot painuivat vastakkain ja vasemman reunapaikan lukko aukesi.

Valmistaja tunnusti puutteen ja kutsui yli 400 000 autoa korjauksiin ympäri maailmaa. Suomessa ongelma koskee 3 000 autoa.

TM testasi korjatun Aronan uudelleen. Lukkojen kiinnitysvyöt oli liitetty yhteen nippusiteellä maahantuojan korjaamolla. Saksan että Espanjan tyyppihyväksyntäviranomaiset ovat hyväksyneet korjausmenetelmän.

Turvavyö pysyi kiinni väistökokeen uusinnassa viidellä matkustajalla. Kun mukaan tuli hätäjarrutus vain 50 kilometrin tuntinopeudesta, nippuside katkesi. Sen jälkeen väistökokeessa kävi kuten aikaisemmin, eli yksi takaturvavyö aukesi omia aikojaan.

Tapaus ei lisää Volkkarin luotettavuutta

Turvavöiden vetolujuus, lukot, soljet, istuimet ja kaikki muutkin ajoneuvon passiiviseen turvallisuuteen liittyvät varusteet ovat tarkasti säänneltyjä ja määriteltyjä. Ainakin niiden pitäisi olla.

Volkkarilla ikävä ja yllättävä ongelma lienee yritetty lakaista maton alle nopeasti vähimmän vaivan periaatteella ja minimaalisilla kuluilla. Viranomaiset taas ovat luottaneet valmistajan vakuutteluihin ratkaisun toimivuudesta ilman omia testejä."

https://www.aamulehti.fi/uutiset/nippuside-naytti-etta-volkswagen-ei-oppinut-mitaan-201030065

.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6705
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Automobiileja
« Reply #13 on: 09. 11. 2018 16:04 »
Hän on ajanut samalla autolla 53 vuotta - miksi pitäisi hötkyillä autonvaihdon kansssa

Tuohon aikaan autoista tehtiin enempi liikkuvia sohvia ei paljoa sivuttaistukea mutta ehkä ajeltiinkin rauhallisemmin

Eurooppalaisissakin oli tuota tyyliä mm. 6-paikkainen Ford 17M/20M rattivaihteella, Volga ...

One Among Us: Driving the same car for 53 years

<a href="http://www.youtube.com/v/QwcRG2aEi3s?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/QwcRG2aEi3s?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=QwcRG2aEi3s

« Last Edit: 09. 11. 2018 16:04 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6705
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Automobiileja
« Reply #14 on: 12. 11. 2018 14:02 »

Paku volkkarin pelastusoperaatio Ranskan alpeilta 1300 metrin korkeudesta

Peltitöitä lukuunottamatta kaikki peruskorjaus tehtiin paikan päällä metsässä, ajamalla pois

RESURRECTION - Rescue of a VW 1955 panelvan - Forest find !

<a href="http://www.youtube.com/v/z_aoJDpkjmM?version=3&amp;autohide=1&amp;start=79" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/z_aoJDpkjmM?version=3&amp;autohide=1&amp;start=79</a>

https://www.youtube.com/watch?v=z_aoJDpkjmM&feature=youtu.be&t=1m19s


Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6705
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Automobiileja
« Reply #15 on: 25. 01. 2019 21:09 »

Yksi aikanaan seuratuimpia ohjelmia oli Ruotsin tv:n Trafikmagasinet 70-luvun lopusta 90-luvulle

Test av begagnad bil: SAAB 99 (Trafikmagasinet 1981)

<a href="http://www.youtube.com/v/B6r_lLHz1AE?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/B6r_lLHz1AE?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=B6r_lLHz1AE


Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6705
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Automobiileja
« Reply #16 on: 27. 01. 2019 18:06 »
Tyypillinen 60-luvun mainos Konelasta

Tuossa mainitaan mm. Latvian Neuvostotasavallassa valmistettu RAF-bussi, olikohan niitä Suomen liikenteessä juurikaan. Perustui muistaakseni Volgan tekniikkaan

<a href="http://www.youtube.com/v/ZtLiRwT9S_s?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/ZtLiRwT9S_s?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=ZtLiRwT9S_s

 Matti Auer

"Mainos oli verrattain hyvä ja konstailematon. Nyt heräsi mielihalut Elite 1300 ja siihen vielä varaosat."

https://www.uusisuomi.fi/autot/78982-video-konelan-1960-luvun-sunnuntainayttelyn-mainospatka?qt-popular_articles=0&qt-talouselama=0

RAF:n tarina loppui Baltian maiden itsenäistymiseen, yhtä variaatiota valmistettiin Jerevanissa (ErAZ) vielä 90-luvulla

"The original staff were trained at the Riga Autobus Factory (RAF) in Latvia and UAZ in Russia. ErAZ was privatized in 1995 and declared bankruptcy in 2002."

https://en.wikipedia.org/wiki/ErAZ

https://en.wikipedia.org/wiki/Riga_Autobus_Factory
« Last Edit: 27. 01. 2019 19:07 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6705
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Automobiileja
« Reply #17 on: 23. 03. 2019 10:10 »

Tässä jotain harvinaisempia automainoksia 60-70 luvuilta tuota Zwickauta sanottaisiin nykyään mopoautoksi koska perustui toista maailmansotaa edeltävään mopoteknologiaan lähinnä

Suomalaisia automainoksia 60- ja 70-luvulta

<a href="http://www.youtube.com/v/osVMHq3OhQI?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/osVMHq3OhQI?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=osVMHq3OhQI


Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6705
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Automobiileja
« Reply #18 on: 16. 06. 2019 21:09 »

Yksi auto mistä ei olettaisi wankelia löytävänsä on VAZ-Lada mutta näitä oli tehty eriä ihan tehdastekoisena

Lada Samara Wankel engine

<a href="http://www.youtube.com/v/HHnifLauscU?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/HHnifLauscU?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=HHnifLauscU

Tiesitkö, että Ladaa valmistettiin myös wankelmoottorilla? – 120-heppainen Kantti-Lada oli KGB:n salainen ase

"Yllättävää kuitenkin on, että myös Ladaan oli saatavilla wankelmoottori – tosin vain melko eksoottiseen pienvalmistussarjaan.

Koneen mallinimi oli VAZ-311. Sen kammiotilavuus oli ilmeisesti 650 cm3, mikä vastaa perinteisessä mäntäkoneessa noin 1,3-litraista moottoria.

Tehoa oli 70 hevosvoimaa 6 000 minuuttikierroksella, eli suunnilleen saman verran kuin Ladan nelitahtisessa 1300-moottorissa (69 hv/5 600 1/min).

Polttoainetta 311-moottoriin syötettiin perinteisen kaasuttimen kautta, mutta sytytys oli hoidettu ajalleen hyvin edistyksellisesti täysin elektronisesti, ja mikroprosessori valitsi oikean sytytyshetken moottorin kuormituksen ja kierrosnopeuden perusteella.

Edes Lada ei saanut ratkaistua wankelmoottorin perusongelmia."

https://tekniikanmaailma.fi/tiesitko-etta-ladaa-valmistettiin-myos-wankelmoottorilla-120-heppainen-kantti-lada-oli-kgbn-salainen-ase/


Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6705
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Automobiileja
« Reply #19 on: 17. 06. 2019 00:12 »

Top gearin kunnianosoitus Saabin runkorakenneteknologialle luultavimmin tuossa toisessa merkissä loppuu stereon jumputus samanaikaisesti mikä tietenkin on hyvä asia

Saab strength vs BMW - TopGear


<a href="http://www.youtube.com/v/_9fw9nou_G8?version=3&amp;autohide=1&amp;start=21" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/_9fw9nou_G8?version=3&amp;autohide=1&amp;start=21</a>

https://www.youtube.com/watch?v=_9fw9nou_G8&feature=youtu.be&t=21

Vaasalaisia.info - keskustelut

Re: Automobiileja
« Reply #19 on: 17. 06. 2019 00:12 »