Vaasa ja ympäristö > Sekalaista keskustelua

Joka kuritta kasvaa

(1/18) > >>

Tapio Parkkari:
Alppilan yläasteen erityisopettajaa uhkaa potkut.  Opettaja oli työntänyt selästa suutaan  soittavan oppilaan ruokalasta kun rehtorin mielestä oppilas olisi pitänyt taluttaa ruokalasta kauniista hartioista kiinni pitäen.

Noh.  Vuonna 1960 Onkilahden kansakoulun vanha opettaja "Saaren Kalle" otti niskuroivan oppilaan nenän etu ja keskisormiensa väliin ja väänsi, että rutina kuului.  Se tehosi joka kerta.  Samoin kuin sormille annettu iskiu karttakepillä.

Aika on nyt toinen.  Nyt keskustellaan siitä saako lasta tukistaa, läimäyttää tai yleensä
ranghaista.

40 ja 50-luvuilla syntyneillä oli sentään kaksi vaihtoehtoa:  joko solkipääremmillä ja tai sillä pehmeämmällä päällä.

Vanhankansan mukaan: "Joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee", vai kuoleeko?

Timo Rintamäki:
Tässä uutisessa rehtori varmaankin pelkäsi vanhempien reaktiota ja tästä syystä ojensi opettajaa, että haluatko sinä todellakin hankkia koulun suuriin vaikeuksiin ja otsikoihin, kuten kävikin.

Obscurantti:
Meillä on kaksi nyt jo aikuista lasta kumpaakin merkkiä. Heidän ikäeronsa on vajaat kaksi vuotta.  Koko lapsuutensa he tappeliva kuin kissa ja koira.  Heidän eroittamiseen toisistaa tarvittiin, jos ei nyt ihan rautakankea, niin aika rajuja otteita.  Noissa yhteyksilä lapsia tuli myös tutkistettua ja läimäytettyä.

Nytaikuisena olen kysellyt heiltä asiasta ja molemmat vakuuttavat että eivät juuri läimäyksiä ja tukistelua muista, mutta muistavat kyllä tapelleensa.  Nyt aikuisena heillä on hyväja luottamuksellinen suhde.

Anna-Maija Salo:
Vai uhkaa Alppilan yläasteen opettajaa potkut siitä hyvästä, että ohjasi suutaan soittavan oppilaan ulos luokasta.
 
Missä Alppilan yläaste on? Vaasassako? Pyydän anteeksi huonoa paikallistuntemustani ja ylipäätään tämän keissin tuntemusta.

Mutta itse asia: Missä ihmisentaimi oppii ensimmäiseksi kuria, jos ei koulussa ja kotona? Kurinalaisuus on jokaiselle ihmiselle tärkeä asia, jotta hän  selviytyisi edes jotenkuten kunnialla elämässään. Olemme lukeneet lehdistä, miten kurinalaisia esim. menestyneet taiteilija ovat. Ja jokainen ns. kunnollinen ja tavallinen ihminen on kurinalainen.

Minä sain  itse Koivuniemenherrasta, jos tein väärin. Näin jälkeeenpäin muistellen, niin aina aiheesta. Sen Koivuiniemenherran sai hakea itse pihakoivusta. Valitsin tietenkin pehmeimmän. Äiti antoi piiskaa, koska isää ei enää ollut.

Jos opettajaa uhkaavat potkut sen takia, että hän on toiminut hyväksi tunnetun ja tunnustetun  tavan mukaisesti ja kasvattanut niskuroivaa nuorta sillä ainoalla tavalla, joka siinä tilanteessa oli mahdollinen, herää kysymys, onko potkujen antajalla arvot kohdallaan. Kuka se potkujen antaja on? Ei kai Vaasassa? 

vaasalainen:
Kysymys on Ylen uutisesta joka löytyy googlettamalla.  Alppilan yläasteen opettajalle antoi varoituksen rehtori ja teki asiasta myös ilmoituksen poliisille.  Taustalla saattaa olla myös koulun sisäinen kädenvääntö, mutta se ei poista itse ongelmaa:  mistä alkaa ja mihin päättyy opettajan oikeudet ojentaa kuritonta oppilasta.

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version