Author Topic: Oma lääkäri  (Read 8253 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

eklu

  • Guest
Oma lääkäri
« on: 04. 11. 2010 12:12 »
Onko moinen systeemi vielä olemassa, epäilen koska omalla kohdalla lukuisten lääkärikäyntien aikana on ollut monia eri lääkäreitä. Kiireellisessä tapauksessa tietenki saa ekan vapaan lääkäriajan mutta kun normaalisti tilaa niin silloinkin lähes aina eri lääkäri, aina ei edes osaa puhua suomea. Siis onko omalääkäri systeemi haudattu.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Oma lääkäri
« Reply #1 on: 04. 11. 2010 12:12 »
Onko moinen systeemi vielä olemassa, epäilen koska omalla kohdalla lukuisten lääkärikäyntien aikana on ollut monia eri lääkäreitä. Kiireellisessä tapauksessa tietenki saa ekan vapaan lääkäriajan mutta kun normaalisti tilaa niin silloinkin lähes aina eri lääkäri, aina ei edes osaa puhua suomea. Siis onko omalääkäri systeemi haudattu.

En ole asiantuntija mutta systeemi on tietääkseni olemassa yhä mutta voi olla uhan alla ja aletaan taas keskittämään lääkäripalvelua yhteen paikkaan.  Siitä oli foorumissa puhetta vuosi sitten.  Omalääkäri ei kai tarkoita, että lääkäri fyysisesti olisi sama vaan vuorossa oleva.  Omalääkäri kai tarkoittaa, että terveysasema jossa lääkärin tapaat on meillä (siis sinulla ja minulla koska asumme täällä Gerby Wästervik) Gerbyn terveysasemalla.  Itse olen saanut hyvän kohtelun mutta olen toistaiseksi pysynyt suhtkoht terveenä.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

eklu

  • Guest
Vs: Oma lääkäri
« Reply #2 on: 04. 11. 2010 13:01 »
Mut eikö koko homman juju ollut juuri siinä että lääkäri "tuntee" potilaan eikä homma ala sillä et kerrot taas kaiken alusta asti ja lääkäri koittaa kuunnella ja samalla epätoivoisesti lukee päätteeltä tietoja jotka ovat ihan hujan hajan sielä. Omalta kohdalta alkaa tuntumaan samalta kuin leffassa päiväni murmelina, kaikki aina alusta alkaen ja lääkäri katsoo kelloa et aika kuluu ja jos potilas tyytyy samoihin lääkkeisiin kuin ennen niin respat äkkiä käteen ja ulos. Jos tämä oli tarkoitus niin pitänee tyytyä, mikähän lienee Markku Sirviön sähköposti osoite niin voisin ite päälliköltä kysyä onko homma kunnossa.

vanki

  • Guest
Vs: Oma lääkäri
« Reply #3 on: 04. 11. 2010 13:01 »
ei tuo omalääkärisysteemi kyllä toimi, ensinnäkin n. kuukauden odottelu jos sairastaa ei minun mielestä ole ihan niin kun pitäisi olla, pääterveyskeskukseen kun menee niin miltei aina on opiskelija lääkärinä, itselläni kesti kuukausia saada lähete sairaalaan, katsotaan, kokeillaan uusia lääkkeitä jne. sellainen oli kohdallani käsittely.
Miksi ihmeessä operatiivisessa johdossa on lääkäri, eikö paikalle olisi syytä hakea talouspuolen ammattilaista että lääkäri voisi hoitaa hänelle kuuluvaa työtä, mielestäni lääkärin täytyisi  hoitaa potilaita eikä johtajahommia.
Eikö kaupungin olisi syytä tehdä Promedian kanssa sopimuksen että myös kantaväestö saisi siellä käydä.

eklu

  • Guest
Vs: Oma lääkäri
« Reply #4 on: 04. 11. 2010 14:02 »
Kyllä kaupungilla on sopimukset kunnossa ainakin Mehiläiseen mut sinne pääsee vain mamut, meille ei jäänyt enään rahaa. Mä en usko että tämä on kiinni vain rahasta, jotain muuta on tehty perusteellisen väärin. Olisipa edes kunnon ohituskaista josta pääsisi maksamalla nopeammin, eilen Mehiläisessä kävi heti ilmi et kaikki kokeet/testit pitäisi tehdä uudestaan koska siellä ei lääkärillä ole pääsyä tuloksiin. Vaikka kuinka antaisit luvan niin vain joku kirjallinen epikriisi tulis postin kautta. Näistä tehdyistä testeistä ei ainakaan potilaalle kerrota mitään ja kun kerrottavaa ei ole ei taida terkkarin lekurikaan niistä mitään saada irti, ainut paikka jossa homma toimii on diapetes osasto ja siittä saisi muut ottaa mallia.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Oma lääkäri
« Reply #5 on: 04. 11. 2010 20:08 »
Olen  viimeksi käynyt oman lääkärin luona kaksi vuotta sitten. Huomasin, että homma ei toimi ja menin Mehiläiseen ja asiat hoitui, vastaan otolle pääsin seuraavana päivänä. Siihen loppui omalääkärijutut ja hoitotakuuseen usko. Minulla oli kiireellinen tilanne ja pyysin oman lääkärin vastaanottoa: tulkaa n. 3 viikkon kuluttua niin teille annetaan aika silloin kolmen viikon päähän. Kysyin, että eikös  se hoitotakuu edellytä
että kiireellisyyteni tarkistetaan. Sanoi itsetietoinen ja - riittoinen tampuurimajuri että on todennut kiireellisyyteni. Kysyin, että ettehän te ole kysynyt edes minun nimeäni, sosiaaliturvatunnuksesta puhumattakaan. Menin Mehiläiseen ja kysyin, että pääsisikö erikoislääkärin puheille. Voi voi pahoittelemme,
että meillä ei ole enää aikoja, mutta sopisiko huomenna  aamulla klo 9.00. Erinomaista!
Pääsisin erikoislääkärin puheille ja passitti kiireisesti leikkaukseen keskussairaalaan. Olen monta muutakin asiaa hoitanut yksityissektoruilla, ei ole moittimista. Jaa... sehän ei olekaan ilmaista?

Joka kerta olen varannut rahan ja maksanut käteisellä. Kelalla vain on korvausperusteena  ainakin 15 vuotta vanhat taksat. Hyvä jos kymmenen prosenttia korvaavat enää.

Nyt tuli taas kutsu silmänpohjakuvaukseen. Puolitoista vuotta sitten kävin. Vaastaotto aika klo 13.00.
Olin kymmenen minuuttia olin  etuajassa. Olin yksin käytävällä, odotin 50 minuuttia kaikkiaan. Kuuntelin oven takaa kuuluvaa kuhertelua. Kuului naisen kikatusta ja miehen mörähtelyjä kuin ääntä karhun pesästä. Klo 13.40 menin ja koputin oveen ja sanoin, että minulla oli aika klo 13.00, mutta oliko se mahdollisesti Ruotsin vai Venäjän aikaa? Siitä oven avauksesta lähti vihainen nainen niskojaan nakellen ja hämillinen mies käski istumaan. Mies sanioi, että hän lähettää tiedot lääkärille, kysyin n. puolen vuoden päästä että onko tullut tuloksia ei ole tullut.

Oli viime kesänä taas kutsu. Silloin ilmoitin perustellusti, että kiinnosta koko juttu. Nyt taas uudelleen. Tiedän kyllä, että minun pitäisi käydä joka vuosi, mutta humpuukijuttuihin en ota osaa. Kuulin, että kaupunki on ulkoistanut ja kilpailuttanut nämä kuvaukset yksityisille. Että se siitä. Omapa mun asiani.

Pentti Suksi

eklu

  • Guest
Vs: Oma lääkäri
« Reply #6 on: 05. 11. 2010 09:09 »
Pentti on valitettavan oikeassa ja toki oikean silmälääkärin kanssa voi jopa keskustella ja esittää kysymyksiä. Tässä kuvaus hommassa on kuitenkin yksi etu kun kuvia otetaan parin vuoden välein, kuvia vertailemalla tulee muutokset paremmin esiin kuin tarkastuksella. Silloin voidaan asiaan puuttua jo hyvissä ajoin, nyt kuvat on herratietää missä ja mitään ilmoitusta muutoksista ei tietenkään tule kun kunnon vastuuntuntoinen lääkäri ei niitä ole käynyt läpi, nyt ilmeisesti lähes sokealle kerrotaan et olet lähes sokea ja potilas on tiennyt tämän jo omilla havannoilla.

Oma lääkäri on vitsi ja ajan saa nyt noin kolmen viikon päästä, aamuisin jaetaan päivystys aikoja ja voi päästä suomea taitamattoman keikkalääkärin vastaanotolle, tulos käynnistä on jopa nollan alapuolella koska uusiin vaivoihin kirjoitetaan vanhojen vaivojen reseptit.

Nyt olisi aika Markku Sirviön astua esiin ja kertoa meille mistä tämä johtuu ettei potilaasta hoito tunnu asianmukaiselta, muistan vielä kuinka hyvä ja avulias lääkäri Markku oli mutta nyt pyörittelee papereita niinkuin loistava hammaslääkäri Kentala. Ylläpito voisi tiedostaa Sirviötä että tulisi tänne vastaamaan, avustaisi rekisteröimisessä. Jos se on siittä kiinni ettei halua nimimerkkien kanssa keskustella rekisteröin kyllä itseni omalla nimellä.

Henry E klund

  • Guest
Vs: Oma lääkäri
« Reply #7 on: 19. 12. 2010 12:12 »
Nyt on oma nimi vaikka E ja K:n väliin tuli turha väli, astu nyt esiin Markku Sirviö ja kerro miksi johtamasi systeemi ei kerta kaikkiaan toimi. Minä en ole varmastikkaan ainoa joka kaipaa tietoa ja apua, tule ja kerro.

PeppiP

  • Guest
Vs: Oma lääkäri
« Reply #8 on: 26. 04. 2011 18:06 »
Olen pettynyt muutamaan asiaan, jotka Vaasassa hoidetaan, mutta julkinen terveydenhoito on kyllä tähän saakka toiminut omalla kohdallani hyvin. Toki olen ns. perusterve henkilö, mutta ne kerrat kun olemme terveydenhuoltopalveluja joutuneet käyttämään (ja lapsiperheenä niitä on kyllä tullut vastaan) ovat kyllä olleet pelkästään positiivisia. Tai sitten on vain sattunut hyvä tuuri päivystysaikojen saannin ja lääkäreiden kohdalla. Omalääkärivastaanotot ovat toimineet ainakin Palosaaren ja Gerbyn terveysasemilla. Samaten Malmöntalon hammashoitola - hammaslääkärit A.H ja H.K hoitajineen -kiitos! Ja lääkärit H.Y, S.K, H.N ja J.N - iso kiitos teillekin! Ai niin, on toki yksi lääkäri, jonka toiminta oli melkoisen loukkaavaa.. ja se oli synnytyksen yhteydessä, mutta annettakoon se nyt anteeksi :)

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Oma lääkäri
« Reply #9 on: 27. 04. 2011 19:07 »
Sinä kehut ja minä kiroan kuuaksi sitten sain ajan omalle lääkärille joka on saanuut ohjeet hoitoom 8.6 oli aika ja aikaistettiini 31.5. Tilalle pantiin vanha lääkitys ja niin paljon ja voimakas että saatan käydä psykiatrilla taas kun vanha lopetetaan jokin uusi aloitetaan, yhtäaikaa noita myrkkyjä ei voi syöda, taasko sama lääkäri pelastaa mun hengen, eikö mitään opita tehdyistä virheistä. Ei sairas kestä tätä vaan antaisivat tabletin millä tuska ja läheisten kiusaaminen loppuu. Ne on lähes onnistuneet tässä meni vikaan kun hain apua itse muualta, nyt en jaksa vaan jään heidän armoille ja en odota kuin kuolemaa, vapautusta tästä helvetistä.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Oma lääkäri
« Reply #10 on: 01. 06. 2011 18:06 »
Ensi perjantaina menee vaihtoon, ihan sama mihinkä. Pitääkö asia hoitaa siellä uudessa vai vanhassa paikassa kysyy kuntalainen. Nythän on oikeus vaihtaa terveysasemaa ja samalla omalääkäriä ja saako asiasta esittää kysymyksiä sen uuden lääkärin ammattitaidosta vai onko se arpapeliä ihan nimen perusteellä vai päättääkö se uusi asema sen lääkärin. Nyt olis sitten kiite koska tämä tehdään 3.6 heti aamutuimaan.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline ThorsHamR

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 37
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Oma lääkäri
« Reply #11 on: 01. 06. 2011 19:07 »
Ensi perjantaina menee vaihtoon, ihan sama mihinkä. Pitääkö asia hoitaa siellä uudessa vai vanhassa paikassa kysyy kuntalainen. Nythän on oikeus vaihtaa terveysasemaa ja samalla omalääkäriä ja saako asiasta esittää kysymyksiä sen uuden lääkärin ammattitaidosta vai onko se arpapeliä ihan nimen perusteellä vai päättääkö se uusi asema sen lääkärin. Nyt olis sitten kiite koska tämä tehdään 3.6 heti aamutuimaan.


Valvira kertoo seuraavaa:http://www.valvira.fi/ohjaus_ja_valvonta/terveydenhuolto/potilaan_oikeudet

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Oma lääkäri
« Reply #12 on: 02. 06. 2011 16:04 »
Tosta linkistä sain paljon hyvää tietoa ja aivan uskomattoman lyhyitä aikoja kuinka potilasta pitää hoitaa, Perjantainahan tuo selviää kun aloitan omasta naapuriterkkarista ja sitten lähden etsimään keskusta jonka palveluksessa on sisätauteihin/kipuun erikoistunut lääkäri ja nyt puhun ilman mitään syrjintää mutta mielellään hivenen yli 50v mies lääkäri, vastaavan ikäinen ja kokemuksen omaava lääkäri saa olla nainen. Usein koiraa ulkoiluttaessa näen tupakilla Leena Kettusen mutta onko johtaja vain käymässä vai saako hänelle aikoja niin jos saa en vaihda asemaa. Olen ollut Leenan hoidossa vuosia sitten ja tuskin se on niistä ajoista pehmentynyt ja kelpaa mulle mutta asia pitää saada päätökseen ja jatkuva reseptien haku lopettaa koska vien vain jonku muun kipeän ajan ihan turhaan. Olen maksanut tonnin jo tänävuonna turhaan kun lääkärit eivät ole tehneet ilmoitusta Kelaan josta tulisi uusi kortti jossa niitä mystisiä numeroita takana olisi enemmän. Reiulu tonni puolessa vuodessa tekee kaksi tonnia vuodessa sairaseläkeläiselle, käsittääkseni mun taskusta luvatta otettua rahaa.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Oma lääkäri
« Reply #13 on: 03. 06. 2011 18:06 »
Pääsin vielä omalle lääkärille hänen vapaa aikana ja näin hänen ilmeestä että miten voin olla siinä taas vaikka hän kirjoittii lähetteen että mut otetaan osastolle koska avohoidossa ei voida vaihttaa, ei mun kantti kestänyt pyhua vaihdosta ja hän soitti nyt ja pyysi konsultaatiota mita nyt tehdään ja lääkkeet meni vielä vaihtoon ja jos apua ei tule niin lähete tampereelle hullujen osastolle koska vaasan neurologit ei kirjoita opiaatteja. Oma lääkäri oli ihan itkuinen että mitä ny tehdaan ja sain ennen kesäseisokkia vielä tarkistusajan ja sanoin että näet heti auttoiko tämä uusi lääkitys koska tulen kukkapuskan kanssa ja potilas ei saa antaataa lääkärille palkkaa lääkkeista niin sanoin että ne ovat ystävän lahja toiselle ystävälle oman ajan käytöstä eli kyllä mies saa antaa kukkia naiselle ihan pelkästä kiitollisuudesta. Eli en voi ajatella nyt lääkärin enkä aseman vaihtoa kun näin kuinka ystävälliset hoitajat/lääkärit voivat toimia, putiikki oli jo kiinni ja vartia päästi ulos. Nimi tulee risuja ja ruusuja palstalle.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Oma lääkäri
« Reply #14 on: 02. 08. 2011 12:12 »
Kävin Promedissa hieman korjaamassa omalääkärin kirjoittamia lääkkeitä, Promedin lääkäri sanoi hyvä ettet kuollut vaan osasit tulla tänne, lääkepaketissa luki 4 tautia/oirerra jotka mulla on ettei saa käyttää jos näitä vikoja on. Nyt etsin omalääkärin yksityiseltä puolelta, kärsin vieläkin 5vko sitten tehdystä hoitovirheestä. Oon mä vaan kurja potilas eikö.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Oma lääkäri
« Reply #15 on: 22. 09. 2011 14:02 »
Nyt on hyvät toverit asiat kunnossa, ollaan omalääkärin kanssa paiskattu kättä jä unohdettu kaikki vanhat. Eräs yksityinen omalääkäri joka teki viikon päivässä toitä kaupungin sairaalassa soitti mulle sairaslomallaan ja snoi ettei jätä mua pulaan vaan pani kolleegansa tekemää hoitotestamentin mun omalääkärille ja saan kaikki lääkkeet nyt omalääkäriltä joka on tossa 5min. kävelymatkan päässä ja näytän kipupolille pitkää nenää. Iso työläs taistelu on nut käyty ja voin sanoa että mulla on nyt koistava omalääkäri joka on uhrennut myös omaa aikaa hoitooni, ilman lupaa en sano nimeä mutta jos hän kestää edes parivuotta mua meillä on nuorehko terveyskeskuslääkäri joka on perehtynyt kivun hoitoon. Sellaisia lääkäreitä tarvitaan ja viimeinki tunnen oloni turvalliseksi ja säästän rahaa, vaivaa ja en ole kerran kuussa viemässä aikaa oikeasti sairaalta vain reseptien uusimisen takia. Ilmoitan tästä Sirviölle että saa tietää kuinka hyviä alaisia hänellä on kun potilas vaan jaksaa taistella. Olen moittinut syystäkin mutta nyt vedän takaisin ja kiitän ja kehun.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.