Author Topic: Minun kaupunkini  (Read 5552 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Vierailija

  • Guest
Minun kaupunkini
« on: 16. 07. 2009 09:09 »
Yleisradion Radio Suomi on tehnyt komean ohjelman tämän blogin ja foorumin ylläpitäjästä Tapio Parkkarista. Ohjelman on  toimittanut Pekka Autio.

http://areena.yle.fi/ohjelma/Minun+kaupunkini.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Minun kaupunkini
« Reply #1 on: 16. 07. 2009 15:03 »
Yleisradion Radio Suomi on tehnyt komean ohjelman tämän blogin ja foorumin ylläpitäjästä Tapio Parkkarista. Ohjelman on  toimittanut Pekka Autio.

http://areena.yle.fi/ohjelma/Minun+kaupunkini.
Hyvä juttu. Kannattaa kuunnella, varsinkin ympäristökuntien asukkaiden....

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Re: Minun kaupunkini
« Reply #2 on: 16. 07. 2009 17:05 »
Tosiaan – hyvä juttu.
Tapio Parkkari näyttää selvittäneen kovasti Vaasan ja erikseen Palosaaren asioita, oman asumishistoriansa lisäksi. Olen itsekin asunut Präntööllä (Varisselänkadulla) elämäni ensimmäiset runsaat 25 vuotta ja Elegantin kulma ja Lemmenkuja olivat ihan lähialueella. Äiti oli duunissa Puuvillatehtaalla (Finlayson) joten myös Kapernaumissa ja Beetlehemissä oli kyläilypaikkoja. Mielenkiintoinen tarinatuokio.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Minun kaupunkini
« Reply #3 on: 05. 01. 2011 07:07 »
Oman kaupungin ja sen historian tuinteminen on osa ihmisen identiteettiä.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Minun kaupunkini
« Reply #4 on: 05. 01. 2011 09:09 »
Oman kaupungin ja sen historian tuinteminen on osa ihmisen identiteettiä.
Jokainen vanhan talon purkaminen sitä sitten rapauttaa. Mutta sitä jotkut kutsuvat "kehitykseksi" mitä se eittämättä onkin. Kehityshän on muutosta tilasta A tilaan B. Se ei sisällä arvolatausta.

Minusta siis (lähes) jokaisen vanhan rakennuksen purkaminen ja korvaaminen persoonattomalla "kustannustehokkaalla" elementtitalolla on isku vaasalaiseen identiteettiin.

Jonkun lapsuuden Paukkulanmetsän menettäminen on vähän sama asia.

Näiden arvojen tunnustajia sitten kehitysoptimistit kutsuvat viherpiipertäjiksi ja kukkahattutädeiksi.

Heimo Hokkanen

  • Guest
Vs: Minun kaupunkini
« Reply #5 on: 05. 01. 2011 10:10 »
Lemmenkuja - Rules! Kuusikymmentäluvulla oli monilla ajatuksena vain se, että vanhoista ja kylmistä "rötisköistä" päästään nopeasti eroon?
Asukkaat olivat vanhentuneet ja siirtyivät Fatikooliin ja omaiset halusivat paappojen ja mummojen rahat pois taloista ja tonteista!Toisaalta jos olisi oikein harkittu, niin esimerkiksi Lemmenkujan talot olisi suojeltu ja korjausrakentamista olisi tuettu edullisilla lainoilla. Hienoa oli kuitenkin, että Pitkämäen talo jäi Ruukinkartanon sisälle suojeltuna!
Kyllä kait monet haluaisivat suojella vanhoja asuma-alueita, muutkin kuin viherpiipertäjät ja kukkahatut. 

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Minun kaupunkini
« Reply #6 on: 05. 01. 2011 10:10 »
Lemmenkuja - Rules! Kuusikymmentäluvulla oli monilla ajatuksena vain se, että vanhoista ja kylmistä "rötisköistä" päästään nopeasti eroon?
Asukkaat olivat vanhentuneet ja siirtyivät Fatikooliin ja omaiset halusivat paappojen ja mummojen rahat pois taloista ja tonteista!Toisaalta jos olisi oikein harkittu, niin esimerkiksi Lemmenkujan talot olisi suojeltu ja korjausrakentamista olisi tuettu edullisilla lainoilla. Hienoa oli kuitenkin, että Pitkämäen talo jäi Ruukinkartanon sisälle suojeltuna!
Kyllä kait monet haluaisivat suojella vanhoja asuma-alueita, muutkin kuin viherpiipertäjät ja kukkahatut. 
Joo, ei sua viherpiipertäjäksi varmaan tuon takia haukuta. Uskon, että (mainitsemasi perillisten rahanhimon lisäksi) suojelu/"kehitys" rintamalinja kulkee siinä missä ko henkilö on syntynyt. Valtaosa vaikutusvaltaisista päättäjistä ja viranhaltijoista, kuten myös gryndereistä, on muualla kuin Vaasassa lapsuutensa elänyt.

Kouhi=Kauhajoki, Rauhala=Laihia, Lumio=Keski-Suomi?, Norman=Petalax, Österholm=Korsnäs, Skåtar=Vörå, Vehkaoja=Stadi, Sankelo=Syvä E-P, jne.

Minä vietin varhaislapsuuttani Vetokannaksella, sinä Kuhnankulmalla, ja molemmat olemme vuosien varrella asuneet monessa paikassa Vaasassa. Mutta aina Vaasassa (sinäkin?). Pisin aika minkä olen ollut pois Vaasasta on alle 3 kk.

Yli puolet Vaasalaisista on kuitenkin syntynyt muualla kuin Vaasassa.  Olisi varmaan "rasismia" vaatia, että Suunnittelujaoksen jäsenten tulisi olla syntyperäisiä vaasalaisia. Siellä sitä kaupunkikuvaa tuhotaan ja luodaan.

Ihmisen elämän tekee rikkaaksi tarinat. Kaupungilla kulkiessa on mukava muistella erilaisia vanhoja juttuja/tyyppejä jotka ovat joskus eri taloissa tapahtunut/elänyt. Tähän ikään mennessä melkoiseen määrään taloja liittyy muistoja. Ehdin jopa käydä Kapernaumissa friiuureissulla kun korvan taustat vielä olivat kosteat...

Kävin tuossa ulkomailla eräässä historiallisessa kaupungissa johon "kehitys" oli iskenyt caterpillarilla. Supersiisti lasisten pilvenpiirtäjien lego-kylä. Se oli ollut USAn sisällissodassa merkittävä kaupunki. Ei tainnut olla taloakaan jäljellä, ehkä yksi vanha kirkko. Rakennnuskelpoista maata oli vaikka kuinka paljon ympärillä...Ruotsissa on jotkut kaupunkikeskustat onnistuttu säilyttämään ja UUSI KAUPUNKI on rakennettu viereen. Jos minä olisin saanut aikoinaan päättää niin "uusi Vaasa" olisi rakennettu Klemettilään.

"Kehitys" johtaa siihen, että kaikista kaupungeista tulee samanlaisia, joissa samat globaalit kauppaketjut jyllääväät. Se lisää juurettomuutta ja muutenkin väki nykyään muuttaa paikasta toiseen mm. työn perässä paljon.
Ruotsinkielisen rannikon onnellisuus perustuu kotipaikkauskollisuuteen. Uusikaarlepyy on voittanut kisan ja kas, siellä on vanha rakennuskanta säästynyt "kehitykseltä".

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7438
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Minun kaupunkini
« Reply #7 on: 05. 01. 2011 14:02 »

.

Eihän Vaasassa ole todella vanhoja rakennuksia - nekin mitä puretaan on samanaikuisia kuin mitä "kurakauppalassa" myös puretaan, ja toinen juttu on se ettei juuri kukaan halua asua ylivanhassa talossa, tuskin ne jotka 1930-40 luvulla rakensi talon ajatteli että ne pitäisi olla käytössä vielä 2010 luvulla?

Ainoa oikeasti vanha taitaa olla se taiteilja Jakobssonin käytössä ollut (en tiedä onko enää) "residenssi" joka säästyi palolta?

.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Minun kaupunkini
« Reply #8 on: 05. 01. 2011 14:02 »
Lemmenkuja - Rules! Kuusikymmentäluvulla oli monilla ajatuksena vain se, että vanhoista ja kylmistä "rötisköistä" päästään nopeasti eroon?

Meidän vanha rötiskä Varisselänkadulla pistettiin myös 60-luvun loppupuolella maan tasalle. :-)  Se sama missä Heikki Lamminmäkikin joskus asusteli.

Muistan vieläkin lämmöllä muuttoa siihen samalle tontille uuteen keskuslämmitystaloon. Se oli luksusta, jota osasi tuossa mökkipahasessa asunut arvostaa. Uskoakseni samasta syystä en ole koskaan myöskään haikaillut sähkötöntä mummonmökkiä kesäasunnoksi.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Minun kaupunkini
« Reply #9 on: 05. 01. 2011 15:03 »
Lemmenkuja - Rules! Kuusikymmentäluvulla oli monilla ajatuksena vain se, että vanhoista ja kylmistä "rötisköistä" päästään nopeasti eroon?

Meidän vanha rötiskä Varisselänkadulla pistettiin myös 60-luvun loppupuolella maan tasalle. :-)  Se sama missä Heikki Lamminmäkikin joskus asusteli.

Muistan vieläkin lämmöllä muuttoa siihen samalle tontille uuteen keskuslämmitystaloon. Se oli luksusta, jota osasi tuossa mökkipahasessa asunut arvostaa. Uskoakseni samasta syystä en ole koskaan myöskään haikaillut sähkötöntä mummonmökkiä kesäasunnoksi.


Noinhan se menee. Ne jotka ovat asuneet vanhoissa taloissa, joissa vesi kannettiin sisään ja ulos, ulkovessat, puulämmitys...suhtautuvat kauhulla tuohon "kurjuuden" aikaan. Pois kaikki vanhat "rötisköt" silmistä!

Vaikka hyvin tiedämme, että vanhat,varsinkin hirsirunkoiset, talot ovat kohtuuhinnalla muutettavissa mukaviksi asunnoiksi. Niiden kysyntä on kaupungin keskustassa nostanut neliöhinnatkin  elementtikerrostalojen hintojen yli. Mutta "kehitystä" on kiihdyttänyt ennen kaikkea se, että puretun talon tilalle on grynderi saanut lisää rakennusoikeutta. Noista rakennusprojekteista on sitten "hyötyneet" duunarit ja kapitalistit...

Offline Risto Helin

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2167
    • View Profile
    • Olen Suomalainen
    • Email
Vs: Minun kaupunkini
« Reply #10 on: 05. 01. 2011 15:03 »
Samanaikaisesti kun puretaan vanhoja taloja ja alueita, niin samalla katoaa myös osa kaupungin vetovoimasta. Kateellisena on tullut monta kertaa silmäiltyä esim. Kristiinankaupungin vanhoja hienoja kujia ja kortteleja, kuinka upea paikka olisikaan tuo mainittu lemmenkuja jos se olisi kokonaisuudessaan tallella ja entisöitynä , no onneksi jättivät edes sen yhden nurkan.
veritas odium parit.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7438
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Minun kaupunkini
« Reply #11 on: 05. 01. 2011 15:03 »

.

Pitäisi laatia * LAKI * ettei kesäasunnoksi voi rakentaa mitään muuta kuin hirsirakenteinen mummonmökki jota ei tarvitse lämpöylläpitää talvella niin turha energiankulutus vähenee entisestään

.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Minun kaupunkini
« Reply #12 on: 05. 01. 2011 17:05 »
Noinhan se menee. Ne jotka ovat asuneet vanhoissa taloissa, joissa vesi kannettiin sisään ja ulos, ulkovessat, puulämmitys...suhtautuvat kauhulla tuohon "kurjuuden" aikaan. Pois kaikki vanhat "rötisköt" silmistä!

Vaikka hyvin tiedämme, että vanhat,varsinkin hirsirunkoiset, talot ovat kohtuuhinnalla muutettavissa mukaviksi asunnoiksi.

Onhan noita kaiketi Palosaarella jonkin verran saneerattukin. Varsinkin Viikingalle mentäessä. Meidän talo ei ollut hirsinen, eikä takuulla enää saneerattavissa. Katselin tuossa juuri, että Varisselänkadun ja Luotsikadun kulmassa olevaa ”Ketelän” taloa paraikaa saneerataan.