Author Topic: Terveydenhuollon palvelukonsepti  (Read 51812 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Terveydenhuollon palvelukonsepti
« Reply #200 on: 12. 02. 2013 15:03 »
Soitin suoraan päällikölle ja kas aikoja sitten onki, moni ei tohdi näin tehdä mutta mullapa ei ole enään estoja. Kunnallinen terveydenhuolto toimii mutta vaatii hirmuista aktiivisuutta ja monet tyytyy asemaansa, nyt oli todella syytä "kiilata" koska kyseessä oli vakava tilanne ottaen huomioon muut vaivat ja lääkityksen jonka takia en tunne kipua. Voisin väittää olevani onnellinen ja onnekas, systeemi on minut pakottanut toimimaan näin.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Terveydenhuollon palvelukonsepti
« Reply #201 on: 02. 03. 2013 19:07 »
Kyllä tämä toimii, opetushammashoitola kuvasi kaluston ja lähete Vaasan keskussairaalan hammaskirulgille joka poistaa pari hammasta jakorjaa leukaniveltä ja sitten hammas saneeraus opetushammashoitolassa, 24 hammasta saneerataan kandien hellässä huomassa noin 4 kerrallansa. Hinta on eläkeläis ystävällinen ja iso kiitos tästä Katri Palolle, nyt on pakko myöntää kunnallisten palvelujen toimivuus ja huikea laatu. Hivenen piti soitella ja homma lähti käyntiin, kivuissani purru leegot rikki ja nyt korjataan.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Terveydenhuollon palvelukonsepti
« Reply #202 on: 04. 04. 2013 14:02 »
Juuri kotiuduin opetushammashoitolasta, 2.5T kestänyt sessio toi mulle neljä uutta hammasta. Niin pätevä kandi että, välillä ylilääkäri kävi katsomassa miten menee ja kyseli mitä nyt aiot tehdä. Tarkasti lopputuloksen ja kehui kuten minä, ihmetteli miten kestin ilman puudutusta niin sanoi kivun olevan mielentila. Kovia kipuja kärsineenä ajattelin ettei tämä kauaa kestä 12.00-14.30 on pieni hetki ihmisen elämässä, sain uuden ajan ja taas neljä tai viisi hammasta fiksataan jotta purenta saadaan kuntoon ja jonossa keskussairaalaan leikkaukseen. Pakko antaa 10+ tästä suorituksesta ja tulevaisuus vaikuttaa erittäin hyvältä, kyllä meillä on ihmeiden tekijöitä kuhan heidän annetaan tehdä.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Vs: Terveydenhuollon palvelukonsepti
« Reply #203 on: 29. 04. 2013 18:06 »
Tein visiitin terkkariini reseptin uusimiseksi. Lähestyessäni ilmoittautumisluukkua soi puhelin, johon hoitaja vastasi - keskustelu käytiin ruotsiksi. Vastaanottoaikaa lääkärille haettiin - sopivaa aikaa arvottiin, joka löytyikin parin viikon päästä.
Äidinkielelläni ihmettelin, onko lääkärille pääsyn jonotusaika lyhentynyt noin hienosti? Nou vei, hoitajan sopertelua kuunneltuani olin ymmärtävinäni, että jonotusaika riippuu tilanteesta?? Toki akuutti tilanne vaatii välitöntä hoitoonpääsyä, siitäkö ehkä (toivottavasti) oli kyse.

Toinen tapaus: Tuttavani epäili itse jotain sairautta, vaiva ehkä viittasi johonkin vakavampaan. Yritti sitten samaan terkkariin lekuriaikaa. Lääkärin vastaanotolle merkittiin aika kahden ja puolen (2,5 kk.) kuun päähän. Tuttavani ei kuitenkaan leikkiin suostunut, vaan perui seuraavana päivänä ajan ja pääsi sitten parin päivän päästä yksityiselle (kotimaiselle) lääkäriasemalle. Käynti osoittautui aiheelliseksi.

Tämä lienee karu totuus tämän päivän sairaanhoidon tilasta Vaasassa. Kaupunki säästää ja pakottaa sairaat yksityisiin lääkärikeskuksiin. Varsinkin pienituloisia eläkeläisiä käy todella sääliksi - suomalaisten eliniän kasvun odotukselle se ei hyvää tiedä.
 

Offline make

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1882
  • “Intolerance is a species of violence" M Gandhi
    • View Profile
Vs: Terveydenhuollon palvelukonsepti
« Reply #204 on: 29. 04. 2013 19:07 »
Tilanne on tosiaan hirvittävä. Ainoastaan selvällä rakennemuutoksella voidaan öytää ratkaisuja. Velkaa otetaan 8 miljardia vuodessa lisää. Veronmaksajat vähenee. Vanhusten määrä nousee. Aikamoinen yhtälö ratkaistavaksi. Voidaankin kysyä miksi tanskalainen lääkäri ehtii hoitaa samassa ajassa kaksi kertaa enemmän potilaita kuin suomalainen. Kuunteleeko tanskalainen lääkäri paremmin "asiakastaan", että ei tarvitse tulla uudestaan? Kuluuko suomalaisella aikaa turhaan virkamiesbyrokratiaan? Mikä on vialla?
“People who prefer to believe the worst of others will breed war and religious persecutions while the world lasts.”
― Dorothy L. Sayers, The Letters of Dorothy L. Sayers: 1899-1936: The Making of a Detective Novelist

AD

  • Guest
Vs: Terveydenhuollon palvelukonsepti
« Reply #205 on: 29. 04. 2013 19:07 »
Tein visiitin terkkariini reseptin uusimiseksi. Lähestyessäni ilmoittautumisluukkua soi puhelin, johon hoitaja vastasi - keskustelu käytiin ruotsiksi. Vastaanottoaikaa lääkärille haettiin - sopivaa aikaa arvottiin, joka löytyikin parin viikon päästä.
Äidinkielelläni ihmettelin, onko lääkärille pääsyn jonotusaika lyhentynyt noin hienosti? Nou vei, hoitajan sopertelua kuunneltuani olin ymmärtävinäni, että jonotusaika riippuu tilanteesta?? Toki akuutti tilanne vaatii välitöntä hoitoonpääsyä, siitäkö ehkä (toivottavasti) oli kyse.

Toinen tapaus: Tuttavani epäili itse jotain sairautta, vaiva ehkä viittasi johonkin vakavampaan. Yritti sitten samaan terkkariin lekuriaikaa. Lääkärin vastaanotolle merkittiin aika kahden ja puolen (2,5 kk.) kuun päähän. Tuttavani ei kuitenkaan leikkiin suostunut, vaan perui seuraavana päivänä ajan ja pääsi sitten parin päivän päästä yksityiselle (kotimaiselle) lääkäriasemalle. Käynti osoittautui aiheelliseksi.


Tämä lienee karu totuus tämän päivän sairaanhoidon tilasta Vaasassa. Kaupunki säästää ja pakottaa sairaat yksityisiin lääkärikeskuksiin. Varsinkin pienituloisia eläkeläisiä käy todella sääliksi - suomalaisten eliniän kasvun odotukselle se ei hyvää tiedä.
Et ole harkinnut muuttoa tänne parempien suomenkielisten kaupunginosaan?
Täällä saattaa mennä sormi suuhun jos et Suomea puhu.
Palvelu on ainakin mielestäni kokonaisuudessaan parempaa kuin hyvää.
Niin kaupunginosahan on sitten se jossa on ruotsinkieli välissä.

Offline Risto Helin

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2167
    • View Profile
    • Olen Suomalainen
    • Email
Vs: Terveydenhuollon palvelukonsepti
« Reply #206 on: 29. 04. 2013 19:07 »
Olen todella harvoin ollut lääkärissä ja olen ollut sellaisessa naivissa uskossa , että lääkäriin pääsy on helppoa. Parisen kuukautta sitten olin potenut kuumetta jo jonkun aikaa ja ajattelin mennä terveyskeskukseen , siinä jonotkin siihen ilmoittautumis luukulle ja sitten kun pääsin esittämään asiani niin tiskin takana oleva nainen kertoi , että minun on mentävä omaan terveyskeskukseen joka sijaitsi rakennuksen toisessa kerroksessa . Sitten saavuttuani siellä luukulle ei ollut aikoja mutta onnekseni pääsin hoitajan juttusille joka lähetti minut kokeita varten alakerran laboratorioon ja siellä ottivat molemmista sieraimista näytetteet jotka seuraavana päivänä todettiin sikainfuelenssaksi . Parin viikon levon jälkeen paranin ilman jälkitauteja , mutta tulipa todettua ettei lääkäriin pääsy oikein helppoa ollut.
veritas odium parit.

Offline make

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1882
  • “Intolerance is a species of violence" M Gandhi
    • View Profile
Vs: Terveydenhuollon palvelukonsepti
« Reply #207 on: 29. 04. 2013 19:07 »
Yllättävän hyvin pääsit kuitenkin. Yleensä kuumeiselle sanotaan, että jospa menisit muutamaksi päiväksi kotiin ja tule sitten takaisin, jos ei rupea hellittämään. Sulla taisi olla sen verran korkea kuume, että eivät voineet ottaa riskiä lähetää kotiin.
“People who prefer to believe the worst of others will breed war and religious persecutions while the world lasts.”
― Dorothy L. Sayers, The Letters of Dorothy L. Sayers: 1899-1936: The Making of a Detective Novelist

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Terveydenhuollon palvelukonsepti
« Reply #208 on: 21. 05. 2013 17:05 »
Taas opetushammashoitola pelasti mut, huomenna puolentoista tunnin aika. Mahtava Lauri on pois ja multa kysyttiin josko joku naiskandi saa hoitaa, tietenki saa. Hoito niin fantastista ja halpaa eli sairaseläkeläisen lompsa tykkää, ylilääkäri käy välillä katsomassa ja tekee arviointeja tulevista lääkäreistä ja vielä tarkistaa tehdyt työt. Mun romuhampaat hyvä kohde ja aina on tekijää kehuttu et hyvin tehty, minäkin kehun ja mulla vielä monta parintunnin sessiota. Tämä ja diabeteshoito on meillä mailman parasta, muu hoito ja jonotusajat taas ihan alle lipan. Nyt taas tuhlataan aikaa hampaaseen joka merkitty keskussairaalan hammaskirurgin pois leikattavaksi mutta olen jo 4kk jonottanut ja nyt paikka lähti taas pois ja kolme juurta huutaa kipua. Yksi juuri niin mutkalla ettei hoito onnistu ja annetaan vaan äijän kitua, perusterveydenhuoltoa ja mulla diabetes ja sydänvika jolloin riski saada joku bakteeri on todella vaarallinen. Mitä tekee keskussairaala, odottaa että kuolen pois jonosta.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Vs: Terveydenhuollon palvelukonsepti
« Reply #209 on: 21. 05. 2013 18:06 »
En tiedä mitä terveydenhuollossa ja keskussairaalassa on meneillään, mutta vastaanottotoiminta vaikuttaa siltä, että lääkäreitä on yksi, ja kun lääkäreitä on yksi niin potilaitakin on odotushuoneessa suunnilleen yksi kerrallaan. Tämä lääkäreiden vähäinen määrä on varmaankin se tekijä, joka aiheuttaa kuukauden pituiset jonot.

Se, että potilaita on odotushuoneessa vain yksi ei tarkoita, että potilaita olisi niin harvoin. Kyseiselle lääkärille on kuukauden pituinen jono. Lääkäri siis tarvitsisi pari kolme muutakin lääkäriä purkamaan niiden kotonaan lääkärille pääsyä odottavien ihmisten jonot. Toisaalta on olemassa päivystys, jonne pääsee heti. Päivystys on yleensä tupaten täynnä. Tosin päivystyksessä ei yleensä olekaan spesialisteille jonottavia vaan yleislääkärille pyrkiviä.

Jotenkin tuntuu, että tämä Suomen yhteiskunnan nykyinen toimintatyyli on mahdollista vain siksi, että kansalaiset ja poliittiset päätöksentekijät ovat erkaantuneet toisistaan hääräilemään omiaan. Jos poliitikkoihin kohdistettaisiin kansan taholta enemmän painetta heidän olisi pakko tehdä havaituille epäkohdille jotakin. Ongelma on siis se, että kansa ei yhdistä voimiaan. Tässä tarvittaisiin johtajia.

Virallisesti olemme edustuksellinen demokratia, mutta käytännössä emme ole. Poliitikot eivät vaalisalaisuuden takia edes tiedä kuka heitä äänesti, että yhteys äänestäjän ja edustajan välillä on siis näin ovelasti katkaistu. Järjestelmän pyrkimys on erottaa poliitikot kansasta järjestelmän omiksi kumileimasimiksi ja valitettavasti poliitikot ovat vahvistaneet vaalisalaisuuden ja ylläpitävät sitä ja ovat siis katkaisseet yhteytensä kansaan ja äänestäjiinsä. Voisi kysyä miten voi edustaa äänestäjää, jos edustaja ei varmuudella tiedä kuka hänen äänestäjänsä on. Vaalisalaisuudesta luopuminen pitäisi tehdä vapaaehtoiseksi antamalla äänestäjälle kuitti, josta ilmenee varmuudella kuka äänesti ketä.
« Last Edit: 21. 05. 2013 18:06 by Timo Rintamäki »

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Terveydenhuollon palvelukonsepti
« Reply #210 on: 21. 05. 2013 18:06 »
Timo, olen ajatellut panna naamaan kenkäplankkia ja sossun kautta taxilla tulkki mukan  hoitoon ja maksu semmosella yhdellä A4 paperilla ja heti. Näitä olen nähnyt jonottaessani, maksoin yli 30V veroja ihan turhaan. Lähelle kuolemaa koitin jaksaa ja nyt, en palkkaa odota mutta ihmisarvoista kohtelua. Nyt on ihan selvää etten sitä saa ja kukaan ei edes yritä auttaa, voin sanoa että kipu on helvetinmoinen ja lopetin morffiinin käytön ihan itse niin yhden hampaanko takia aloitan sen helvetin uudestaan. Todennäköisesti tänään ja mulla on muhkeat varastot ku lopetin, voidaanko ihminen ajaa tähän jamaan yhen hampaan takia.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline make

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1882
  • “Intolerance is a species of violence" M Gandhi
    • View Profile
Vs: Terveydenhuollon palvelukonsepti
« Reply #211 on: 21. 05. 2013 18:06 »
Suomalainen hyvinvointivaltio, heh

Ei mikään ihme, täälläkin sivustolla jotkut vastustavat henkeen ja vereen kaikkea ruotsalaista ja skandinaavia. Tanskassa lääkäri ehtii hoitaa samassa ajassa tuplamäärän potilaita, mutta kantasuomalainenhan ei voi ottaa mallia muualta, koska muualla asiat ovat heidän mielestään aina huonommin. Oli se sitten Venäjä, USA, Ruotsi tai Viro ja asia mikä hyvänsä.

Täällä on erityisesti yleisradion toimesta luotu illuusio hyvinvointivaltiosta, jossa kaikki on hyvin. Ikinä ei oteta huomioon, että länsimaisittain meillä murhataan, tapetaan, pahoinpidellään, ja tehdään itsemurhia eniten. Täällä syödään lähes eniten mielialalääkkeitä maailmassa.

Suomalainen "itsetunto" tai sisu, tai mitkä tekijät sen nyt yhdessä tekevätkään, vaikeuttavat, että asioita voitaisiin parantaa. Yhden asian puolueet mieluummin kiukuttelevat kuin että lähtisivät aidosti yhteistuumin parantamaan Suomea. Aina osoitetaan muita syypäiksi, kuin että joskus pysähdyttäisiin ja katsottaisiin peiliin ja aidosti ruvettaisiin ainaisen marinan sijaan parantamaan asioita.
“People who prefer to believe the worst of others will breed war and religious persecutions while the world lasts.”
― Dorothy L. Sayers, The Letters of Dorothy L. Sayers: 1899-1936: The Making of a Detective Novelist

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Terveydenhuollon palvelukonsepti
« Reply #212 on: 21. 05. 2013 19:07 »
Häpeääkö päättäjät kun tiedän heidän lukevan tätä ja esiinnyn omalla nimellä, kerron melko tarkkaan mikä mättää ja olenhan mä soittanut näille pomoille. Tulos sama kuin persujen äänestäminen eli mitään ei panna kuntoon ja eiko se Henry jo kuole, kaikkemme olemme tehneet että kuolis tai muuttuis edes narkomaaniksi jotta voisimme määrätä lisää lääkkeitä. Luulevat et heitän veivin nurkkaan onnellisena, nyt ku särkee niin unilääkkeitä sais. Mitä mä niillä teen ku on aikaa valvoa kivuissani, kemiallinen uni sammuttaa valot vintistä mutta heräät zompina, ei käy mulle.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Vs: Terveydenhuollon palvelukonsepti
« Reply #213 on: 29. 05. 2013 09:09 »
Että Pohjalainen on ihan oikeasti uskaltanut ottaa kantaa suomalaisia sortavaan tk-menettelyyn Vaasassa! 
Näitä asioita yleensä korkeintaan päivitellään suomalaisten keskuudessa, kukaan ei tee asialle yhtikäs mitään. Vaasassa ruotsinkielinen virkamiesjohto (kaksi jopa mustasaarelaisia) voi näköjään tehdä mielensä mukaan kaikissa asioissa. Kaupungin poliittiset päättäjät, joille valta loppujen lopuksi kuuluisi, eivät edes vikise.
Edellisestä kielii myös se, että ostolääkäreistä vastaa riikinruotsalainen Attendo (toimii kaikissa pohjoismaissa). Johtopäätöksensä voi kukin tehdä itse.

http://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/ruotsin-kielella-paasee-jonon-ohi-laakariin-1.1397222

Edellisellä sivulla oleva tekstini Jerpyyn tk:sta antaa viittauksia eriarvoiseen kohteluun laajemminkin Vaasassa ja Ranta-Pohjanmaalla. Myöskään keskussairaalan jonojen pituuksista eri kieliryhmien välillä ei tietenkään sallita minkäänlaisia tutkimuksia. ÅA ei julkaise - suomenkieliset tutkimukset estetään.
Kaikkea muuta (jos mairittelee ruotsalaisrannikkoa) tutkitaan - ilmeisesti päämäärä pyhittää tarkoitushakuisesti tutkimuskohteet/julkaisut, vai mitä?

Offline make

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1882
  • “Intolerance is a species of violence" M Gandhi
    • View Profile
Vs: Terveydenhuollon palvelukonsepti
« Reply #214 on: 29. 05. 2013 09:09 »
Manteiro voi kysyä asiaa Jukka Kentalalta, joka vastaa näistä asioista.

Tuosta Attendosta päästään taas halutessa ajatukseen verotuksesta. Suomalainen verotus perustuu katkeruuteen yrittäjiä kohtaan. Verotuksen tason hulluudesta johtuen suomalainen yrittäminen valuu yhä enemmässä määrin ulkomaille. Joko yritykset myydään ulkomaisille yrityksille, tai toimintoja siirretään ulkomaille, kuten Viroon. Jos verotus olisi kannustava, niin syntyisi aivan varmasti Attendon kaltaisia suomalaisia yrityksiä, mutta nyt kannustavuus ohjaa väärään suuntaan.
Valitettavasti.
“People who prefer to believe the worst of others will breed war and religious persecutions while the world lasts.”
― Dorothy L. Sayers, The Letters of Dorothy L. Sayers: 1899-1936: The Making of a Detective Novelist

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Vs: Terveydenhuollon palvelukonsepti
« Reply #215 on: 29. 05. 2013 10:10 »
Voi mikä pyhä yksinkertaisuus, make!

Kentala on vain yksi suomenkielinen nimi ruotsinkielisessä virkamiesjohtoryhmässä. Oma vastuunsa on Sirviölläkin, mutta minkäs teet kielellisille luovutetun vallan edessä?
http://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/ruotsin-kielella-paasee-jonon-ohi-laakariin-1.1397222
Suomessa on liikuvia keikkalääkäreitä pilvin pimein - Promedi on esimerkiksi vaasanseutulaisten omissa käsissä oleva lääkärikeskus (se siitä verotuksesta).  Kyseessä on politikonti, joten meidän, kuulepas make, on turhaa muuta kuin lähinnä arvailla näitä juitsuja vanhojen kokemusten perusteella. Meillä suomenkielisillä ne ovat valitettavasti huononlaisia! 

Offline make

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1882
  • “Intolerance is a species of violence" M Gandhi
    • View Profile
Vs: Terveydenhuollon palvelukonsepti
« Reply #216 on: 29. 05. 2013 10:10 »
Joo. Ruotsin kieltä osaaville jonot ovat silloin lyhyemmät, kun päivystyksessä on silloin tällöin ainoastaan ruotsinkielinen lääkäri suomenkielisen lisäksi. Itse olen kerran suomenkielisenä päässyt jonossa hieman eteenpäin, kun uskalsin vastaanotossa sanoa, että osaan mä jonkin verran ruotsia. Tässä tapauksessa tälläiset sanat: tar ont, hostar mycket
Kovin vaikeata asiaa ei riikinruotsalainen lääkäri kysynyt. Taisi kysyä kuinka kauan ja pyysi ottamaan paidan pois. Ihan peruskoulun ruotsilla pärjäsin. Lienee toisaalta asennekysymys. Jotkut luulee varmaan, että ruotsalaiset lääkärit yrittää ottaa meiltä suomalaisilta nirrin pois.

Jonoa oli silloin myös tällöin ruotsalaiselle lääkärille, ehkä jonkin verran lyhyempi kuin näille parille muulle. Mielestäni tämä oli kuitenkin parempi vaihtoehto suomenkielisillekin, että olisi vain kaksi lääkäriä, silloin odotus olisi kestänyt kaikilla kauemmin. Perisuomalainen kateus on tietysti sellaista, että mieluummin kaikilla huonosti kuin että kaikilla vähän paremmin ja toisilla vielä hieman paremmin.
“People who prefer to believe the worst of others will breed war and religious persecutions while the world lasts.”
― Dorothy L. Sayers, The Letters of Dorothy L. Sayers: 1899-1936: The Making of a Detective Novelist

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Terveydenhuollon palvelukonsepti
« Reply #217 on: 29. 05. 2013 14:02 »

.

Hallintohimmeleiden rakentaminen saa kritiikkiä jopa sairaanhoitopiirin johdosta

Satakunnan sairaanhoitopiirin johtaja Ahti Pisto ei näe sosiaali- ja terveysuudistuksesta koituvan hyötyä, jos sairaanhoitopiirin tehtävät siirretään Porin kaupungin alaisuuteen. Hän toivoo, että järki voittaa uudistuksen valmistelussa.

"Hallituksen viime viikolla julkaisema sote-linjaus ei tullut yllätyksenä Satakunnan sairaanhoitopiirille. Uudistuksessa nykyiset sairaanhoitopiirit puretaan ja maahan perustetaan 20-30 isäntäkuntamallilla johdettua sote-aluetta, jotka ottavat sairaanhoitopiirien tehtävät vastuulleen. Satakunnassa tämä tarkoittaisi erikoissairaanhoidon siirtymistä Porin kaupungin vastattavaksi. Satakunnan sairaanhoitopiirin johtaja Ahti Pisto ei näe uudistuksen tuovan hyötyä satakuntalaisille.

- Potilaallehan tästä ei ole luvassa erinomaista uutta. Hallintohimmeleitä puretaan ja rakennetaan hallintohimmeleitä, Pisto toteaa."



Satakunnan sairaanhoitopiirin johtaja Ahti Pisto ei näe uudistuksen tuovan hyötyä satakuntalaisille

http://yle.fi/uutiset/sairaanhoitopiirin_johtaja_uskon_ja_toivon_etta_jarki_voittaa/6638370

.

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Vs: Terveydenhuollon palvelukonsepti
« Reply #218 on: 29. 05. 2013 19:07 »
Suomessa tarvittaisiin median kautta enemmän tietoa siitä miten Suomen eri järjestelmät toimivat kansainvälisessä vertailussa. Toimimattomien järjestelmien ylläpito tulisi näin Suomessa hiukan vaikeammaksi.

Muualla Euroopassa "Lääkäri on itsenäinen ammatinharjoittaja, joka laittaa laskun yhteiskunnan järjestämälle maksajalle. Potilas valitsee itse lääkärinsä, ja hänelle käynti on maksuton. Vastaanotolle pääsee tarvittaessa vaikka samana päivänä."

"Suomi on ainoa EU-maa, jossa terveydenhuollon järjestämisestä vastaavat kunnat - ja samalla maa, jossa lääkärille jonotetaan viikkokausia."

"Muualla Euroopassa kunnat eivät tuota terveydenhuoltopalveluita. Omasta mielestäni nykyiset ongelmat ovat seurausta kuntavetoisuudesta, ja meidän pitäisi erottaa perusterveydenhuolto kokonaan pois kunnilta," kertoo professori Kari Mattila.

Kuntien pitäisi todellakin tehostaa lääkärivastaanottojen toimintaa ja potilaiden hoidonsaamista koska järjestelmän olemassaolon oikeutus riippuu siitä. Ei toimimatonta järjestelmää voida ylläpitää kuntalaisten terveyden, hoidonsaamisen ja jonotusaikojen kustannuksella. Tietysti, jos kunnilta kysytään niin kuntapohjainen terveydenhoitojärjestelmä toimii esimerkillisen hyvin.

Jos kunnilta otettaisiin pois terveydenhoidon järjestäminen ja siirrettäisiin se itsenäisinä ammatinharjoittajina toimiville lääkäreille, jotka veloittaisivat valtiota palveluistaan, niin terveydenhoitoa ei varmaankaan sitten olisi joka niemessä ja notkossa vaan ainoastaan siellä missä sille on riittävä asiakaspohja. Sitten on vielä sairaalatasoisen hoidon järjestäminen, joka olisi talossa toimivien itsenäisten ammatinharjoittajien laskutuspohjaisena todella suurien laskujen kirjoittelua valtion maksettavaksi.
« Last Edit: 29. 05. 2013 19:07 by Timo Rintamäki »

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Terveydenhuollon palvelukonsepti
« Reply #219 on: 29. 05. 2013 19:07 »
Ei onnistu kun Tampereen Yliopistollisessa sairaalassa olisi lääkäri joka tietäisi minun sairaudesta jotain mutta ilman lähetettä en pääse eikä kukaan kirjoita sitä lähetettä kun meillä on omia taitavia lääkäreitä joiden taidot ei sitten riitäkkään. Yksityisaikoja ei hänelle saa ja kehoitti kun soitin hankkimaan lähetteen, sen verran iäkäs ettei enään tee friraabelia ja ehkä ainut joka voisi auttaa. Pyysin häntä itseään kirjoittamaan lähetteen mutta se ei käy, ymmärsi hyvin ongelmani mutta mene hoitoon mihinkä haluat koskee vain tavislääkäreitä. Siis paperilla hyvä mutta käytännössä vitsi, ehkä pitäisi mennä Tampereelle ja panna sinne puistoon maate ja joku soittais sit lanssin niin ehkä pääsisin vastaanotolle lääkärille joka ehkä voisi minua auttaa. Parantaa ei voi mutta ehkä estää taudin eteneminen, kysyi kyllä omalääkärin nimen että jotain toivoa olis. Siis kauhea rumba taas vaihtaa lääkkeitä, paree sekin ku ei mitään. Muuten tämä on ihan leikkiä ja ihmettelen Sirviötä ja Kentalaa kuinka he saavat yönsä nukuttua.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Vs: Terveydenhuollon palvelukonsepti
« Reply #220 on: 30. 05. 2013 10:10 »
Päivän Pohjalainen jatkaa artikulointia Vaasan tk:n viikonloppupäivystysksestä ja tilanteen laittomuudesta.

Kuvaavaa on, että Suomen ruotsalainen Öhman puolustelee laitonta käytäntöä, ei voi mittään!

Mutta - että myös suomalainen Rapo - Vaasan poliitikkokunkku levittelee käsiään ja ymmärtää ihan hyvin tuota ruotsalaista lääkäritoimintaa Vaasassa! Rapo hyväksyy tilanteen, vaikka se kohdistuu suomalaisiin, joopa joo!

Väitän, että suomalainen keikkalääkäri löytyisi Vaasaankin heti, jos vain halua on!

Offline make

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1882
  • “Intolerance is a species of violence" M Gandhi
    • View Profile
Vs: Terveydenhuollon palvelukonsepti
« Reply #221 on: 30. 05. 2013 11:11 »
Samaan aikaan on oltava sekä suomen- ja ruotsinkielen taitoinen. Jos paikalla on vaikkapa 2-3 lääkäriä, niin varmasti löytyy tämän yhden ruotsinkielisen tilalle toinen suomenkielinen. Mutta sitten pitää sen jälkeen löytää myös ruotsinkielen taitoinen. Ja luulen, että tämä on syy, miksi välillä pitää olla sekä yksistään suomen- ja ruotsinkielisiä, koska kaksikielisiä lääkäreitä ei varmaan ole paljoa.
“People who prefer to believe the worst of others will breed war and religious persecutions while the world lasts.”
― Dorothy L. Sayers, The Letters of Dorothy L. Sayers: 1899-1936: The Making of a Detective Novelist

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Terveydenhuollon palvelukonsepti
« Reply #222 on: 05. 06. 2013 17:05 »
Hienosti toimii, 4kk jonossa keskussairaalan hammaskirurgille kolmen hampaan poistoon ja leukanivelen korjaukseen. Jokainen voi mielessään kuvitella päivittäisen kivun, onko hoitotakuu vielä voimassa. Lähete ja röntgen kuvat on lähettänyt opetushammashoitolan ylilääkäri, jouduttiin tekemään mun vastuulla melkoisen hurja ratkaisu ihan vaan että voin syödä. Ei tullut tänäänkään postissa ja lomat painaa niin ehkä joulukuussa, tietenki edellyttää että elän koska kuulun hampaiden suhteen kahteen riskiryhmään. Oliko niin et soitan Tampereelle niin Vaasa maksaa kun potilas valikoi terveydelle välttämättömän hoidon, olen tiedustellut niin Tampereella sais hoidon heti mutta kuka maksaa ja kyydit vielä kun en varmaan kykene ajamaan takaisin ja menokin heikkoa koska pitää olla ilman lääkkeitä ja syömättä, diabeetikko auton rattiin syömättä.

Näin toimii terveydenhuolto ja vastuussa olevat henkilöt voivat soittaa mulle O4O533591O
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline peili

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 309
    • View Profile
    • Email
Vs: Terveydenhuollon palvelukonsepti
« Reply #223 on: 18. 06. 2013 16:04 »
Kävin tuolla Vaasan pääterveysasemalla ensimmäisen kerran eläissäni, osoite Sepänkyläntie 14-16. Mutta sehän ei ole oikein koska sinne kulku on Tammikaivontieltä niin myös osoite kuuluu olla se mistä on ajo kiinteistölle on järjestetty. Toki kyllä tiesin rakennuksen missä se on mutta ihmetytti kuitenkin kuinka osoite voi olla risteävä katu josta ei ole minkäänlaista kulkua kiinteistölle. Vaikka Sepänkyläntieltä oli opasteet, samoin Tammikaivontieltä niin sitten ei ollut enää sisäänajotieltä minkäänlaista kylttiä Pääterveysasemalle, löytyihän se sitten kun hiukan puöri ympyrää ja katsoi oven edessä olevaa opastintaulua mistä mennään rakennukseen sisälle, siihen oven yläpuolelle kyllä pitää saada iso kyltti Pääterveysasema ja opastintaulun paikka on sisääntulotien alussa josta sen huomaa kaikki alueelle ajavat koska siellä on monta muutakin sisäänkulkua eri osiin Sairaalarakennusta.

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Vs: Terveydenhuollon palvelukonsepti
« Reply #224 on: 05. 08. 2013 12:12 »
Maarit Feldt-Ranta siellä, Miapetra täällä.

http://vmlouek.puheenvuoro.uusisuomi.fi/146225-raaseporin-hankinnoista-ja-laakareiden-suomen-kielen-taidoista-kantelut-aviiin

Mikähän lienee Vaasan tilanne tänään, olisiko jopa heikentynyt (suomalaisten kannalta) - vai mitä ne pikkulinnut lauleskelevat.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Terveydenhuollon palvelukonsepti
« Reply #225 on: 15. 08. 2013 14:02 »
Kehutaanpas nyt kun syytä on, opetushammashoitolasta valmistui loistava lääkäri Lauri ja hän oli ennen kesälaitumelle lähtöä merkinnyt että mun hammas saneeraus on kesken. Soitin sinne ajan varaukseen ja oops mun hoito kesken ja jatkuu viikolla 37 kun uudet kandit tulee, jipii. Lauri oli pannut mulle pari aikaa tässä kesällä ristinummen hammashoitolaan kun oli huolestunut yhestä jossa ei paikka pysynyt ja sanoin että älä paa tilapäispaikkaa vaan kovempaa kun se on merkitty pois leikattavaksi. Kun tuonne pääsee uusien tulevien lääkäreiden käsittelyyn ja ylilääkäri käy valvomassa niin parempaa ei ole, tekevät niin huolellista työtä ja laskut naurattaa maksaa. Kun kerran kehutaan niin diabeteshoito toimii myös loistavasti, soitto niin saat samantien lähteä.

Keskussailaaja sitten kusee kintuille, yllämainitut todella toimii. Vähät veroni maksan mielelläni, olen kyllä plussan puolella.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.