Author Topic: Kuntien tulevaisuuden näkymät  (Read 226158 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7439
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #720 on: 06. 01. 2008 19:07 »

Niin mutta kun ei Mustasaaren kunnalla ole mitään yhteyttä sen työpaikka -nimisen yrityksen kanssa jossa ko. henkilö työskentelee, vaan sen henkilön kanssa joka asuu Mustasaaressa. Ja mielestäni jokainen saa asua missä itse haluaa riippumatta missä yrityksessä kulloinkin sattuu työskentelemään. Tiedän että olet asiasta eri mieltä mutta mielestäni "linkki" katkeaa tuohon mainitsemaani kohtaan. Suomessa kun on vielä asuinpaikan valinnan vapaus olemassa ja on syytä olla edelleenkin voimassa.

Offline ramiska

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 600
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #721 on: 06. 01. 2008 19:07 »
ramiska järjestää kirpputorin omalla pihallaan ja myy omia vanhoja tavaroitaan. Hän saa siitä (verovapaata) tuloa 1.000,- euroa. Antaa naapurilleen 300,- euroa. (Naapuri ei ole tehnyt asian eteen yhtään mitään.)

Tähän täytyy huomauttaa, että en olisi saanut kuin 500 euroa, jos naapuria ei olisi ollut. Hän on hyvämaineinen kaveri ja toimi erinomaisena PR-miehenä. Hänen tiedetään olevan hyvästä kodista, joten edisti myyntiä valtavasti. Kyllä naapurille tästä hyvästä kuuluukin se 300!

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #722 on: 06. 01. 2008 19:07 »
herkkoo, olet oikeassa, mutta... Mustasaaren kunnalla nimenomaan pitäisi olla yhteyttä sen Työpaikka Oy:n kanssa. Mutta kun ei siis ole. Fyysisestihän se on sitä Työpaikka Oy:n rahaa. Rahaa joka on Vaasasta kotoisin. (Pitäisi siis olla korvamerkittyä.) Ymmärrät sen, että Vaasa luo edellytykset ja Vaasa maksaa viulut. Mustasaari tienaa ainoastaan tämän järjestelmän vuoksi, järjestelmän ansiosta ja tekemättä yhtään mitään.

Siksi järjestelmä tulee muuttaa (sellaiseksi kun se ennenkin oli) tai kannustaa työssäkäyntialueen kokoiseen kuntaan.

Työntekijä ja ihmisethän saavat asua missä vain. Näin tulee ollakin. Se raha vain tulisi olla korvamerkittyä. Ei sitä ole Mustasaaren kunta tienannut omilla ansioillaan, vaan nimenomaan Vaasan ansiosta.

Tämä riittänee tästä aiheesta.


ramiska, ei ei ei!! Nyt puhut siitä toisesta naapurista. Minä puhun siitä, joka on istunut linnassakin kolme kertaa. Ja ei siis edistä sinun myyntiäsi mitenkään. Hänen vuokseen sait vain tonnin. Kauppa olisi käynyt paremmin, jos hän olisi hyvämaineinen. ;) Mutta älä siis muuta tätä totuutta. Anna vain se 300,- euroa hänelle.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7439
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #723 on: 06. 01. 2008 19:07 »
herkkoo, olet oikeassa, mutta... Mustasaaren kunnalla nimenomaan pitäisi olla yhteyttä sen Työpaikka Oy:n kanssa. Mutta kun ei siis ole. Fyysisestihän se on sitä Työpaikka Oy:n rahaa. Rahaa joka on Vaasasta kotoisin.

No nyt tullaan siihen  asian ytimeen, kun se yrityksen raha ei ole Vaasan kaupungin rahaa vaan sen yrityksen omaa rahaa, ja yrityksen pääpaikka voi olla vaikka esim. Helsingissä. Kun tätä logiikkaa viedään  tarpeeksi pitkälle niin Wärtsilän, ABB:n  ja Valtion työntekijät maksaa veronsa Helsinkiin, kuinkas sitten suu pannaan?

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #724 on: 06. 01. 2008 20:08 »
Hyvä!! Olet minun kanssani siis samaa mieltä, ettei se raha ainakaan Mustasaaren ole. Jopa siis sinunkin mielestäsi ennemminkin Helsingin. ;)

Olen kertonut logiikkani jo viestissä #719. Minun mielestäni jopa kunnallisverotkin saisi kerätä se kunta, jossa kustannuspaikka sijaitsee. (Sitä en näin selkeästi aikaisemmin sanonut.) Kustannuspaikka olisi siis se, missä ne työt tehdään, eikä se missä yritys on kirjoilla.

Mehän emme tätä päätä. Mikäli minä saisin päättää, niin hakisin varmasti sellaisen jakotavan, että kaikki saisivat ansionsa mukaan.

En jatka tästä nyt hetkeen. Menee jankkaamiseksi.

Mutta hyvä, että tänne kuntaliitos-ketjuun on saatu taas liikettä. Johtunee siitä, kun nyt on huomattu kuinka hirveän suuret rahat tässä on kyseessä.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7439
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #725 on: 06. 01. 2008 20:08 »
Hyvä!! Olet minun kanssani siis samaa mieltä, ettei se raha ainakaan Mustasaaren ole. Jopa siis sinunkin mielestäsi ennemminkin Helsingin. ;)


No sitä vaan mietin että jos mielestäsi Mustasaaressa asuva pääsee liian halvalla niin mikä estää muuttamasta Mustasaareen itsekin, päätös taloudellisesta asumisesta on onneksi vielä jokaisen itse päätettävissä :)

geezer

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #726 on: 06. 01. 2008 20:08 »

Ymmärsinkö oikein, olet helsinkiläisen yrityksen palkkalistoilla? Kun olen puhunut kustannuspaikasta, niin mielestäni se kustannuspaikka on Vaasa, mikäli olet täällä kiinteästi sijaitsevassa toimipaikassa töissä. Vaikka se yritys olisikin esim helsinkiläinen. (Vaasa on rakentanut infran.) Mikäli kiinteää kuntannuspaikkaa ei täällä ole, eli se olisi Helsingissä, niin silloin minun ajatteluni mukaan sinun verosi maksettaisiin Helsinkiin. Kustannuspaikka olisi kiinteästi silloin siellä. (Näin voisi olla esim etätyötä tekevien kohdalla.) Mielipiteitä?

Oikein verottajan puolesta on määritelty, että ensisijainen työntekemispaikkani on Helsinki. Olen osan aikaa Helsingissä ja osan aikaa kotona etätöissä. Tällä hetkellä. Asioilla on taipumus muuttua.

Yritän varovasti kertoa sellaisen mielipiteen, että jonkinlainen laskelma siitä, miten oikudenmukaiseti jaettaan muualla töissäkäyvän maksamat verot, on pahuksen vaikea. Jopa ihan yksinkertaisessakin tapauksessa.

Jossain vaiheessa elämääni tein osan aikaa free-lancer työtä kotona, osan aikaa kävin duunissa toisella paikkakunnalla yrityksessä a) ja osan aikaa vielä kolmannella paikakkunnalla yrityksessä b). Ja kesken vuotta minua lainattiin vielä yritykselle c) kuukaudeksi ulkomaan komennukselle. Siinä onkin setviminen mihin olisi verot pitänyt maksaa.

Ja jos laskelmaan vielä lisätään se, minkä kunnan mitäkin palveluksia tuli käytettyä, niin kyllä tuollaisessa laskelmassa hulluksi itsensä tekee. Ei kai kuntarajojejn yli tapahtuvasta liikenteestä  päästä eroon kuntaliitoksillakaan. Aina joku on menossa johonkin suuntaan rajan yli.

Paitsi jos tehdään Suomesta yksi iso kunta. :)

-geezer-

« Last Edit: 06. 01. 2008 20:08 by geezer »

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #727 on: 06. 01. 2008 22:10 »
Niinpä. Oli yksi tai sata kuntaa, niin raha tulisi olla korvamerkittyä. Ei saisi olla niin, että väärät kunnanherrat paukuttelevat henkseleitään, että ompa erikoinen systeemi. Ja ihmettelevät yhdessä konjakkiensa ja sikariensa kanssa sitä, että voiko näin helppoa rahaa ollakaan... Korvamerkittyä siis pitäisi olla.

Kuntarajat eivät tietenkään ongelmaa kokonaan poista, mutta helpottavat ja pienentävät sitä. Periaatteessa tuo yksi kunta koko Suomessa on oikeasti aivan hyvä ajatus. Peruslähtökohtahan on se, että mikä on lähtöjään ollut kunnan tarkoitus. Mitä kunnalla, kunnilla tehdään. Kunta ei saisi olla itseisarvo. Vaan se, että järjestelmä toimisi.

Se on oikeastaan sama miten, mutta jotenkin pitää löytää sellainen systeemi, ettei suuria virheitä tulisi.

Offline ramiska

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 600
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #728 on: 07. 01. 2008 07:07 »
Niinpä. Oli yksi tai sata kuntaa, niin raha tulisi olla korvamerkittyä.

Tämähän ajaisii siihen että kunnat, joissa teollisuutta ei hirveästi ole, ajautuisivat konurssiin ja erakoituisivat.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #729 on: 07. 01. 2008 08:08 »
HYVÄ!! Juuri niin sen pitäisi ollakin. Tätä minä olen koko ajan ajanut takaa.

Ei se kuuluisi olla Vaasan kaupungin asia, pitää huolta Mustasaaresta. Eikä Espoo-Helsingin asiana, pitää huolta Kauniaisista. Ei minuakaan, sinuakaan kukaan elätä... Tai no valtio elättää, mutta pirun nihkeästi, jos ei itse pidä huolta itsestään.

Tuolla pääkallopaikalla Helsingissä, on asiat rakennettu väärin. Rakennelma täytyy muuttua ja se muuttuu. Työssäkäyntikunta ratkaisisi täällä lähes kaikki ongelmat.

Joka puolella se ei riitä, kun työpaikkoja ei kerta kaikkiaan ole. Silloin pitää olla rohkeutta, päästää jopa kunta konkurssiin. (Totuus saattaa ottaa kipeää.)

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7439
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #730 on: 07. 01. 2008 09:09 »

No vähän tuo ajatusmaailma korventaa, jos edelllisellä ja sitä edellisellä sukupolvella on ollut varaa pitää koko maa asuttuna niin miten siihen ei olisi varaa nyt kun Suomi on vauraampi kuin koskaan? Haiskahtaa kyllä raa'alta uusliberalistiselta darwinismilta...

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #731 on: 07. 01. 2008 10:10 »
Tanskassa on kuntien määrä vähennetty murto-osaan hiljattain. Siellä kunnallisverot maksetaan siihen kuntaan, jossa työpaikka sijaitsee.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7439
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #732 on: 07. 01. 2008 11:11 »
Viedään tätä ajattelua vielä pitemmälle eli kunnat olisivat täysin omillaan ilman valtionapuja (jokainen Mustasaarelainenhan tukee mm. Vaasaa valtionapujen kautta)  ja valtion työpaikkoja, jos nyt luin noita lukuja oikein  http://www.kunnat.net/k_perussivu.asp?path=1;29;347;93748;385;103321;115146 se tietäisi Vaasalle 86 miljoonan euron valtionapujen menetystä ja 3000 valtion työpaikan menetystä, saattaisi aiheuttaa pientä nikottelua ja toiminnan tehostamista

Offline ramiska

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 600
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #733 on: 07. 01. 2008 11:11 »
HYVÄ!! Juuri niin sen pitäisi ollakin. Tätä minä olen koko ajan ajanut takaa.

Tämä taas ajaa pikkuhiljaa Suomea tilaan, joka vallitsee kaikissa kehitysmaissa. Eli tuloerot ovat valtavan suuria ja esimerkiksi pohjoinen suomi (Vaasa mukaanlukien) köyhtyy, ihmiset köyhtyvät ja täällä loppujen lopukis asuttaisiin ties missä kuusenhavumajoissa. Ei kai sen niin pitäisi olla? Vai millä ajattelit että tämä vältetään?

geezer

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #734 on: 07. 01. 2008 14:02 »
Tanskassa on kuntien määrä vähennetty murto-osaan hiljattain. Siellä kunnallisverot maksetaan siihen kuntaan, jossa työpaikka sijaitsee.

Tällä järjestelyllä voisi olla tulevaisuutta Suomessakin. Kuntakokoa suurentamalla esim. edellä mainitun työssäkäyntialueen suuntaisesti voisi syntyä ehkä uudenlaista perustetta maksaa verot siihen kuntaan missä käy töissä. Ainakin noin suurin piirtein koska asuin- ja työssäkäyntikunta olisvat valtaosalla työssäkäyvistä samat. Eikä tarvittaisi kovin monimutkaisia laskukaavoja, jos hyväksyttäisiin, että pienen osan kohdalla homma ei toteutuisi.

Voisiko kuntaliitoksille rakentaa jopa seuraavanlaisen säännön: Jos omassa kunnassa työssäkäyvien osuus kaikista työssäkäyvistä jää esim. alle 50% liitetään kunta siihen kuntaan, johon eniten työmatkat suuntautuvat.

Varmaan tästäkin tulisi joitain ongelmia ja huonoja puolia on helppo keksiä. Esim. se, kuinka usein tällainen tsekkaus kuntien välillä pitäisi tehdä, olisiko aluejako koko ajan käymistilassa jne.

Mustasaaressa vuoden 2005 tiedoilla omassa kunnassa työssäkäyvien osuus työssäkäyvistä oli 37,6%. Laihialla 47,9% ja Vaasassa 87,2%. Tiedot Tilastokeskuksen kuntaportaalista http://www.tilastokeskus.fi/tup/kunnat/tilastot_aakkosittain.html



-geezer-

Offline Meijer

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 28
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #735 on: 07. 01. 2008 18:06 »
Quote
Tämä taas ajaa pikkuhiljaa Suomea tilaan, joka vallitsee kaikissa kehitysmaissa. Eli tuloerot ovat valtavan suuria ...

Suomessa on muiden Pohjoismaiden kera Euroopan pienimmät tuloerot ja erot ovat vain pienentyneet. Lähde www.stat.fi.

Offline ramiska

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 600
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #736 on: 07. 01. 2008 18:06 »
Niin, nyt on, mutta tämä malli jota täällä esitetään, ajaisi päinvastaiseen suuntaan. Nyt kun verotusmalli on tällainen millainen on, eli kotikuntaan maksetaan verot, ei tuolvääristymää alueittain pääse tapahtumaan.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #737 on: 07. 01. 2008 19:07 »
Quote from: Tapio Osala

Tanskassa on kuntien määrä vähennetty murto-osaan hiljattain. Siellä kunnallisverot maksetaan siihen kuntaan, jossa työpaikka sijaitsee.


Kiitos tästä tiedosta. Tämä on juuri sitä, mitä minäkin olen yrittänyt toitottaa. (En sitten näköjään tätä itse keksinytkään.) Näin tämä pitää olla Suomessakin. Tanskalaiset ovat muutenkin aika välkkyä porukkaa.

Quote from: ramiska

Niin, nyt on, mutta tämä malli jota täällä esitetään, ajaisi päinvastaiseen suuntaan. Nyt kun verotusmalli on tällainen millainen on, eli kotikuntaan maksetaan verot, ei tuolvääristymää alueittain pääse tapahtumaan.


Sinähän ramiska et hae oikeudenmukaisuutta. Väität olevasi vaasalainen ja ajat kuitenkin koko ajan Mustasaaren etua. "Alue" josta tässä realikeskustelussa nyt keskustelemme, on tänä päivänä esim Vaasa ja/tai Mustasaari. Meillähän nimenomaan ei täällä vielä ole alueellista oikeudenmukaisuutta. Meillä ei ole taloudellisesti yhteistä aluetta. On vain edellä mainitut kunnat.

Ja miksi haluaisit Mustasaaren kohdalta esim kuntaliitosta Mustasaari-Vöyri/Maksamaa-Oravainen? Tiedätkö, siihen ei ole muuta selitystä kuin kotikuntasi, joka on Mustasaari. (Tarjoan lounaan, mikäli näin ei ole.) Olisit ryhdikäs ja myöntäisit tämän suoraan! Mitä muuten vastasit etusivulle tänään tulleeseen kuntakyselyyn? Kyllä vai ei?

Tanskassa on vain 98 kuntaa. Mielenkiintoista tietoa:
http://www.kunnat.net/binary.asp?path=1;29;69557;101555;101556;100184&field=FileAttachment&version=2#8
Sivulla 10 kerrotaan esim. se, että Tanskassa liitoksille annettiin vain 1,5 vuotta aikaa ja ainoastaan viidessä tapauksessa valtio joutui sovittelijaksi. Mielestäni Vanha Vaasan lääni voisi toimia koko alueen seutukuntana. (Joita Tanskassa on vain viisi.)

Offline ramiska

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 600
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #738 on: 07. 01. 2008 21:09 »
Sinähän ramiska et hae oikeudenmukaisuutta. Väität olevasi vaasalainen ja ajat kuitenkin koko ajan Mustasaaren etua.

Minun mielestäni tuollainen kyseenalainen toisen, ja vain yhden kunnan, nimittely varkaaksi ei ole kovin älykästä. Sellaisella nimittelyllä ei varmasti saada mitään positiivista aikaan.
Minä olen realisti. Tämän päivän argumenteilla Mustasaarta ja Vaasaa ei saada yhdistymään vapaaehtoisesti. Eikä sitä saada yhdistymään nimittelyllä. Paljon fiksumpi tapa olisi etsiä niitä positiivisia puolia.

Maantieteellisesti liittyminen Mustasaareen olisi järkevää, mutta ne kaikki negatiiviset puolet sitten painavat vaa'an toisella puolella paljon enemmän. En haluaisi Vaasasta/Mustasaaresta Suomi-ruotsi taistelukenttää, johon tämä vääjäämättä ajaa. Ennemmin käyttäisin energiaa jonkun yhteistyöhaluisemman kunnan kanssa kauppojen hierontaan.

Pakkokeinot ovat sitten jo viho viimeinen keino. Niissä vasta kitkaa onkin ja ylikuumenemista tapahtuu.

Vähemmän näen Laihian suunnassa kitkaa...

Quote
Ja miksi haluaisit Mustasaaren kohdalta esim kuntaliitosta Mustasaari-Vöyri/Maksamaa-Oravainen?

Minä en halua mitään, minulle riittäisi tämä nykyinen ratkaisu vallan hyvin. Minä vain realistisena näkisin Mustasaarelle kannattavempana kumppanina näitä muita ruotsalaisia maalaiskuntia.

Quote
Tiedätkö, siihen ei ole muuta selitystä kuin kotikuntasi, joka on Mustasaari. (Tarjoan lounaan, mikäli näin ei ole.) Olisit ryhdikäs ja myöntäisit tämän suoraan!

Olet lounaan velkaa!

Quote
Mitä muuten vastasit etusivulle tänään tulleeseen kuntakyselyyn? Kyllä vai ei?

Hmm.. enpäs ole katsonut etusivua. Täytyy kurkata.

Quote
Tanskassa on vain 98 kuntaa. Mielenkiintoista tietoa:
http://www.kunnat.net/binary.asp?path=1;29;69557;101555;101556;100184&field=FileAttachment&version=2#8
Sivulla 10 kerrotaan esim. se, että Tanskassa liitoksille annettiin vain 1,5 vuotta aikaa ja ainoastaan viidessä tapauksessa valtio joutui sovittelijaksi. Mielestäni Vanha Vaasan lääni voisi toimia koko alueen seutukuntana. (Joita Tanskassa on vain viisi.)

Ns. Suur-Vaasan näkisin järkevimpänä vaihtoehtona, eli Mustasaari, Laihia, Kyröt, Vöyrit ja Maksamaat. Kaikki yhdeksi kunnaksi. Silloin alkaisi puntit olemaan tasan ja varmasti riittäisi joka kunnanisillekkin joku puuhakenttä.

EDIT:
Johan oli sattumaa! Etusivulla puhuttiin juurikin tuosta mistä kirjoitin. Eli äänestin kyllä! Täytyisi varmaan lotota, kun tällainen sattuma osuu kohdalle. :)
« Last Edit: 07. 01. 2008 21:09 by ramiska »

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #739 on: 07. 01. 2008 22:10 »
Niin ramiska, yksi kuntahan tässä kuitenkin siivestää ja vie verotuloja toiselta. Ei se ole edes nimittelyä, se on totta ja arkirealismia. On myös pakko käyttää voimakasta kieltä, jotta silmät ihmisillä aukeavat. (Minä en vain pysty olemaan kohtelias tuollaista naapurikuntaa kohtaan ja sitä et voi minulta vaatia.)

Miksihän ramiska Mustasaari ei kerro lopullista kantaansa? Hehän vain sanovat haluavansa olla itsenäisiä. Minä taas pidän itsestään selvänä sitä, että kyllä Mustasaari jollain ehdoilla kuntaliitokseen suostuisi. Mitkähän ne ehdot ovat? (Kortit pöytään!)

Tuo Tanskan malli tulisi saada käyttöön mahdollisimman pian! (Siellä kunnallisverot maksetaan siihen kuntaan, jossa työpaikka sijaitsee.) Alkaisi Mustasaari oma-aloitteisesti puhumaan kuntaliitoksesta, sillä heidän 58% työpaikkaomavaraisuusaste ei nykyiselle veroäyrille lähimainkaan riitä.

Muuten näyttää siltä, että mehän olemmekin (yllättäen) monesta asiasta samaa mieltä. Realistina en kuitenkaan sinua näe. Tämä oli aivan uutta tietoa.

Laitahan nyt vielä minulle yksityisviesti, niin sovitaan missä nähdään, jotta pääsen tarjoamaan sen lounaan. (Minä pidän sanani.)

===========================================================
Vaasan tuottamia tai maksamia palveluja, joihin Mustasaari ei osallistu oikeassa suhteessa:
Työpaikat 130%, (Mustasaari 58%) Vasa Svenska Teater, Vaasan Kaupunginteatteri, Uimahalli, Satama, RG-Line, Rautatieasema, Linja-autoasema, uusi Matkakeskus, tusinan verran Museoita ja Taidehalleja, Tori/kävelykeskusta, kymmenet Urheilukentät ja Harrastepaikat, Variska, Golfkenttä, Minigolf x 3, vanha Keilahalli, uusi Keilahalli Bowlandia, Trobiclandia, Vasalandia, Vaskiluodon Voima, Vaasan Sähkö, Vaasan Vesi, Kaupunginorkesteri, Voas, Pikipruukki, Ravirata, Hietalahden Jalkapallostadion, Pesäpallostadion, vanha Moottorirata, Työväen Opisto, Koulut, Vaasansport, VPS, Palosaaren Yrityskeskus, Leirintäalue, Vaasan Uimarannat, Puistot…

Vaasan kaupungin alueella sijaitsevista työpaikoista, Mustasaaren kunta tienaa aineettomasti yli 40 miljoonaa euroa kunnallisverokertymänä vuosittain. Vaasa on suunnitellut ja rakentanut niiden olosuhteet, sekä yksin maksanut infrastruktuurin kustannukset.

Mustasaaren kunnan sivuilta, liikenneyhteydet:
”Liikenneyhteydet Mustasaareen ovat hyvät. Eurooppatiet 8 ja 12 kulkevat kunnan halki. Junalla saavut Vaasan rautatieasemalle. Asemalta on 5 kilometrin matka Mustasaareen. Matkaa Vaasan lentokentälle on noin 10 kilometriä. Vaasan satamasta Mustasaareen on noin 7 kilometriä. Vaasan Paikallisliikenteen linja-autot liikennöivät myös Mustasaaressa.”

Lainaus foliohattu:
"Palvelujen tuotannon kehittämisestä, palveluiden rahoituksen järjstestämisestä, taloudesta.... näistä asioista kuntaliitoksissa on kysymys. Vain näistä. Siitä huolimatta nämä ovat asioita, joista kukaan ei keskustele. Ainoat asiat mitä mietitään ovat RKP:n kielipolitiikka ja se mikä uuden kunnan nimeksi tulee. Ehkä ihmiset ovat tyhmiä tai sitten poliitikot pitävät ihmisiä tyhminä, eivätkä johdata keskustelua oikeiden asioiden äärelle."
===========================================================

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7439
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #740 on: 07. 01. 2008 22:10 »

Miksihän ramiska Mustasaari ei kerro lopullista kantaansa? Hehän vain sanovat haluavansa olla itsenäisiä. Minä taas pidän itsestään selvänä sitä, että kyllä Mustasaari jollain ehdoilla kuntaliitokseen suostuisi.

Mikä siinä on mahdoton ymmärtää, jos Mustasaari sanoo haluavansa olla itsenäinen sehän on selvää tekstiä ja that's it.  Tuskin heitä liikuttaa se mitä joku pitää omasta mielestään itsestään selvänä. Ja ihmetyttää tämä "rankaisu" mentaliteetti ylipäänsäkin, tullaanko kaikkia naapureita rankaisemaan siitä että sijaitsevat Vaasan lähellä? Ei ole oikein hyvä yhteistyön motiivi moinen asenne.


Offline ramiska

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 600
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #741 on: 08. 01. 2008 07:07 »
Niin ramiska, yksi kuntahan tässä kuitenkin siivestää ja vie verotuloja toiselta.

Tarkoitat siis, että Mustasaari on yksi ja ainut kunta joka on "varas"? Kukaan muu ei "varasta" Vaasalta?

Quote
Ei se ole edes nimittelyä, se on totta ja arkirealismia. On myös pakko käyttää voimakasta kieltä, jotta silmät ihmisillä aukeavat. (Minä en vain pysty olemaan kohtelias tuollaista naapurikuntaa kohtaan ja sitä et voi minulta vaatia.)

Minä osaan olla realisitinen ja olla kiitollinen, että maakunnasta riittää työvoimaa jopa 80km päästä tänne Vaasaan. Jos heitä ei olisi, ei olisi minulla tätä työpaikkaakaan. Tämä yritys olisi jo aikopäiviä siirtynyt ulkomaille, mikäli näin vahvaa ammattiosaamista ei olisi pohjanmaalla.

Quote
Miksihän ramiska Mustasaari ei kerro lopullista kantaansa? Hehän vain sanovat haluavansa olla itsenäisiä.

Mielestäni tämä lause on ristiriitainen. Ilmeisesti halauisit kuulla heiltä sen mikä nyt on sokaissut sinut täysin kaikelta muulta. Jotenkin tunnut olevasi niin kiihkoissasi, että et edes näe muita vaihtoehtoja?

Quote
Muuten näyttää siltä, että mehän olemmekin (yllättäen) monesta asiasta samaa mieltä. Realistina en kuitenkaan sinua näe. Tämä oli aivan uutta tietoa.

Minulla on tapana vain pohtia asioita hieman kokonaisvaltaisemmin. Voisin nähdä Mustasaaren halukkuuden liittyä Vaasaan useamman maalaiskunnan kanssa -  en yksinään. Toki jälkimmäinen vaihoehto olisi Vaasalle parempi - mutta kuten sanottua, olen realisti.

Quote
Laitahan nyt vielä minulle yksityisviesti, niin sovitaan missä nähdään, jotta pääsen tarjoamaan sen lounaan. (Minä pidän sanani.)

Minä mielummin pysyttelen anonyyminä ja toistaiseksi olen saanut leivän kannettua pöytääni. :)


Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7439
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #742 on: 08. 01. 2008 17:05 »

Mua taas korventaa se että Vaasa siivestää 86 miljoonaa veronmaksajien rahoja tekemättä mitään :)


Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #743 on: 08. 01. 2008 17:05 »
Quote from: ramiska
Tarkoitat siis, että Mustasaari on yksi ja ainut kunta joka on "varas"? Kukaan muu ei "varasta" Vaasalta?

(Haluat puhua asiasta suoraan.) Kyllä! Muiden "rikokset" ovat todellakin paljon pienempiä. Sen lisäksi ne muut ovat ilmoittaneet edes jonkinlaisen kiinnostuksensa kuntaliitokseen. (Tarkoitan nyt lähikuntia, Maalahti, Laihia ja Vähäkyrö.) Mustasaari taktikoi, eikä pelaa avoimin kortein. Se pelaa vain aikaa. (Kuten myös Vöyri-Maksamaa.) Katsopas tilastoja, niin huomaat että mustasaarelaisten työpaikat ovat tilastollisesti kaikki Vaasassa. Ja mustasaarelaisten käyttämät palvelut ovat kaikki Vaasassa. Mustasaari kiertää Vaasan ympäri ja Sepänkylästä on Vaasan keskustaan lyhyempi, kuin esim Gerbystä. Mutta mitä tätä toistamaan ja toistamaan.

Toki sen vielä toistan, että tämä kaikenlainen siivestäminen maksaa Vaasan kaupungille pitkästi yli 40.000.000,- miljoonaa euroa vuosittain. (Nyt tuo summa menee Mustasaarelle, vaikka se kuuluisi Vaasalle.) Ihan pikkurikoksesta ei siis todellakaan ole kysymys. ??? Jokainen vaasalainen veronmaksaja häviävää yli 700,- euroa omia rahojaan vuosittain Mustasaarelle!! Jokainen meistä siis komean pikkuauton verran 20 vuodessa!! Gggrrr!!  Mutta sinulla on otsaa tulla tänne minua arvostelemaan!! (Niin ramiska, sinä oletkin realisti.) ;)

Quote from: ramiska
Mielestäni tämä lause on ristiriitainen. Ilmeisesti halauisit kuulla heiltä sen mikä nyt on sokaissut sinut täysin kaikelta muulta. Jotenkin tunnut olevasi niin kiihkoissasi, että et edes näe muita vaihtoehtoja?

Muita vaihtoehtoja ei ole. Niin kauan kun kunnallisverojen kanto menee työntekijän asuinkunnan mukaan. (Mikäli se muuttuu työpaikan sijainnin mukaan kuten Tanskassa, emme tarvitse Mustasaarta enää. Ainoastaan markkinoidessamme isompaa kuntaa, siitä olisi hyötyä. Siinä kohtaa siitä olisi apua paljonkin, mutta sen kanssa voimme elää. Tämän nykytilanteen kanssa emme.)

Quote from: ramiska
Minä mielummin pysyttelen anonyyminä ja toistaiseksi olen saanut leivän kannettua pöytääni. :)

Joopajoo ramiska. Pidän siis sinua anonyyminä mustasaarelaisena!

Ja nyt ramiska lopetan vänkäämästä kanssasi näistä samoista asioista. Näitä on nyt käännetty ja väännetty viikkotolkulla täällä. Emmekä pääse asiasta yhtään pidemmälle. Onneksi asioista päättävät tahot ovat saaneet tätä infoa ja Helsingissäkin asti tiedetään nyt tästä Vaasan alueen tilanteesta enemmän.

==================================
Loppukevennys:
Huhun mukaan ramiska, tilasit juuri sellaisen hienon grillikodan, jossa on penkit ja niissä porontaljat, grillit ja kaikki aivan valmiina. Mene nyt kertomaan sille ilkeälle naapurillesi, että hän voi huoletta käyttää sitä kuin omaansa. Olettehan naapureita! (Kerro, että olet vahvasti tämän ideologian takana. Kerro että jopa nettiin kirjoitat näitä ajatuksiasi. Koska olet realisti.)
==================================

Asiasta kolmanteen, kuuluuko Vanha Vaasa tai tarkemmin Vanhan Vaasan kirkon rauniot Mustasaarelle?? Kunnan sivuilta kun löytyi tälläistä tietoa: http://www.korsholm.fi/fi/document.aspx?docID=4105

belurisk

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #744 on: 08. 01. 2008 18:06 »
Voi h-tti!
Hillitkää nyt itsenne jo tuossa kiihkossa ja kirjoittelussa Ramiska ja Analyyssi.
Siirtykää vaikka keskenäiseen viesteilyyn.
On tuo sen verran luokatonta ja asioitten sivussa - ja toistamista ja toistamista toistamisen perään.   Sivuraiteille ootte menneet pahemman kerran. 
Eihän teidän vääntöä tästä aiheesta enää kukaan viitsi/jaksa lukea.
Keksikää vaikka uusi harrastus (ihan foorumilaisten iloksi ja omaksi iloksenne).

Yhdeksän kunnan liitos - hoh´hoijaa. 
Kun nyt ensin saataisiin yksi + 2-3 kuntaa järkevään liitokseen.
Vöyri-Maksamaa, Oravainen, Korsnäs ja Mustasaari?????????

Offline Original Wiik,

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2699
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #745 on: 08. 01. 2008 18:06 »
Ihan pikkurikoksesta ei siis todellakaan ole kysymys. ??? Jokainen vaasalainen veronmaksaja häviävää yli 700,- euroa omia rahojaan vuosittain Mustasaarelle!! Jokainen meistä siis komean pikkuauton verran 20 vuodessa!! Gggrrr!!  Mutta sinulla on otsaa tulla tänne minua arvostelemaan!! (Niin ramiska, sinä oletkin realisti.) ;)
 

Tämä koko ongelma ratkeaisi sillä että työn verotus lopetettaisiin tai tehtäisiin marginaaliseksi vaikutuksiltaan.  Nytkin isot yritykset tekevät työt verottomissa tai lähes verottomissa maissa ja myyvät tuotteet Vaasalaisille kovaan hintaan.  Tuo  ilmeiseti ei ole varastamista. Pitäisi jotenkin saada etäisyyttä vanhaan hallinto uskovaisuuteen, että alkaisi nähdä metsän puilta. Kuntaliitokset eivät perusongelmaan pure lainkaan.

Offline ramiska

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 600
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #746 on: 08. 01. 2008 19:07 »
Ja nyt ramiska lopetan vänkäämästä kanssasi näistä samoista asioista. Näitä on nyt käännetty ja väännetty viikkotolkulla täällä. Emmekä pääse asiasta yhtään pidemmälle.

Juu lopeta vain, kun et edes kykene vastaamaan mitä sinulta kysyn. Jankutat vain varastamisesta. :) Edelleenkin meidän täytyy mielestäni kiittää maakuntia siitä, että heillä on mahdollisuus majoittaa meidän kaipaamaa työvoimaa.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #747 on: 10. 01. 2008 16:04 »
Vähän aikaa sitten jopa teksti-tv puhui siitä, että sähköyhtiöt alkavat veloittamaan palvelutuottajakunnan ulkopuolisilta kunnilta enemmän kuin omalta kunnaltaan… Niin, miten on Vaasan Sähkön kohdalla? Ehkä meidän vaasalaisten sähkölasku ei nousekaan niin paljon.

Entäs miten menettelee kaukolämpöyhtiö? Tekeekö Vaskiluodon Voima myös näin? En siis näe syytä, miksi naapurikunnille myydään sähköä ja kaukolämpöä samaan hintaan, kuin palveluntuottajakunnalle. Mikäli ei ole pakko, niin miksi ei maksimoida voittoa?

Mitähän keskustelevat huomenna Mustasaaren ja Vaasan kunnanherrat tapaamisessaan? Viimeksi emme saaneet lukea mitään uutisia asian tiimoilta, joko olisi jotain uutisoitavaa? Poistanko Mustasaaren tuosta kartastani? Eli onko kuntaliitos lopullisesti ohi?? Vastauksen voisi jo antaa, mitä sitä kiertelemään.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7439
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #748 on: 10. 01. 2008 16:04 »

Entäs miten menettelee kaukolämpöyhtiö? Tekeekö Vaskiluodon Voima myös näin? En siis näe syytä, miksi naapurikunnille myydään sähköä ja kaukolämpöä samaan hintaan, kuin palveluntuottajakunnalle. Mikäli ei ole pakko, niin miksi ei maksimoida voittoa?



No kun ei eletä vielä siinä Neuvostoliitto-Vaasassa vaan pelkästään Vaasassa, niin kysynnän ja tarjonnan laki tekee sen ettei naapurit osta sitä sähköä Vaasan Sähköltä eikä mitään muutakaan jos hinnat ei ole kilpailukykyisiä.


Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #749 on: 10. 01. 2008 17:05 »
Ei minun esitykseni poissulje myöskään hintojen alennusta, mikäli se on välttämätöntä. Näinhän se luonnollisesti on. Oletko herkkoo vastaan sitä, että nostetaan hintaa, mikäli hinta sen kestäisi? (Niin täällä joku väitti, että naapureille myydään samaan hintaan sähköt ja kaukolämmöt.) Viisikin prosenttia olisi Vaasalle paljon rahaa. Mikähän se nykyinen hintataso on??

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7439
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #750 on: 10. 01. 2008 17:05 »
Oletko herkkoo vastaan sitä, että nostetaan hintaa, mikäli hinta sen kestäisi? (Niin täällä joku väitti, että naapureille myydään samaan hintaan sähköt ja kaukolämmöt.)

Sanoisin että aika outo kysymys kun ei ole mitään yhtä suurta asiakasta nimeltä "naapurit" vaan jokainen sähköliittymän tarvitsija valitsee itse sähköyhtiönsä ja äänestää "jaloillaan" jos hinnoittelu ei miellytä...

Ja kaukolämpöä tuskin edes myydään Mustasaarta kauemmas? Jos sinnekään asti?

EDIT: Mustasaaressa on oma kaukolämpöyhtiönsä

"Smedsby Värmeservice Ab vastaa kaukolämmön myynnistä ja jakelusta keskeisiin osiin Sepänkylää."
« Last Edit: 10. 01. 2008 17:05 by herkkoo »

Offline ramiska

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 600
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #751 on: 11. 01. 2008 07:07 »
Vähän aikaa sitten jopa teksti-tv puhui siitä, että sähköyhtiöt alkavat veloittamaan palvelutuottajakunnan ulkopuolisilta kunnilta enemmän kuin omalta kunnaltaan… Niin, miten on Vaasan Sähkön kohdalla?

Onhan Vaasan Sähköllä eri hinnat oman verkon ulkopuolelle.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #752 on: 11. 01. 2008 18:06 »
Verkon ulkopuoli onkin aika laaja käsite. :)

Nykyinen sähköverkko käsittää monta kuntaa. Mutta onko hinnoissa eroa omistajakunnan ja muiden kuntien kohdalla? (Mikäli ei ole, niin miksi ei?)

Vapaaseen hinnoitteluun on mahdollisuus olemassa. Vaasan Sähkö saa itse päättää millä hinnalla sähköä myy/tarjoaa. Tietääkö kukaan tarkkoja hintoja vaasalaisille käyttäjille ja esim Mustasaaren käytttäjille? Vai perustuuko sopimuksiin, että hintaa ei voi lyhyellä tähtäimellä korottaa? Minkä hintainen on muuten kilpailijoiden hintataso?

Tämä koko kysymys ja sen taustat siis kiinnostavat. Periaatteessa riippumatta siitä mikä on tämän hetkinen tilanne. Lähtökohtanani on se, että Vaasan Sähkön pitäisi (ulkokuntalaisten kohdalla) maksimoida voitot. Nykyisen tiedon perusteella, se ei näin tee.

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #753 on: 11. 01. 2008 19:07 »
Ilman sarvia ja hampaita... Joskus tuntuu, että sähköyhtiöt maksimoivat kyllä voittonsa. Niin olematonta se kilpailu on tällä hetkellä.

Ja ei se Vaasan sähkö voi kovin erilaista hintaa pitää "ulkopaikkakuntalaisille" sillä voipi olla, että nämä ottavat mieluummin sähkönsä jatkossa esim Fortumilta tai Vattenfallilta.

Offline ramiska

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 600
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #754 on: 11. 01. 2008 19:07 »
Verkon ulkopuoli onkin aika laaja käsite. :)

Saattaa olla. Erillinen taksa on ollut jo ainakin viime vuodesta saakka "oman verkon" asiakkaille. Vaasan sähköltä selviää kysymällä mitä tuolla omalla verkolla tarkoitetaan. Luultavasti sitä osaa verkosta, josta heillä on oikeus periä sähkön siirtomaksu.
Mikäli hinta olisi merkittävästi kalliimpi esimerkiksi Laihialaisille tai muille lähikuntalaisille, niin tod. näk. siirtyisivät muiden yhtiöiden asiakkaiksi.
Tämän jälkeen Vaasalaisille ei olisikaan enää mahdollisuutta antaa edullista sähköä, mutta hällä väliä kunhan MUUT eivät saa MEIDÄN sähköä. Vai mitä? ;)

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #755 on: 11. 01. 2008 20:08 »
Quote from: ramiska

Mikäli hinta olisi merkittävästi kalliimpi esimerkiksi Laihialaisille tai muille lähikuntalaisille, niin tod. näk. siirtyisivät muiden yhtiöiden asiakkaiksi.


Olen järjestelmällisesti puhunut esim. vain 5%:sta. Sen verran aina on varaa korottaa.

Quote from: ramiska

...kunhan MUUT eivät saa MEIDÄN sähköä. Vai mitä? ;)


Eri mieltä.

Offline ramiska

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 600
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #756 on: 12. 01. 2008 14:02 »
Olen järjestelmällisesti puhunut esim. vain 5%:sta. Sen verran aina on varaa korottaa.

Laihialaisista kun on kyse, niin pian vaihtaisivat toimittajaa tuon 5% vuoksi. ;)

Totta puhuen, jos jostain saa edullisempaa sähkö, niin sinne ne asiakkaat menevät.

Quote
Quote from: ramiska
...kunhan MUUT eivät saa MEIDÄN sähköä. Vai mitä? ;)

Eri mieltä.

Tarkoititko että "Kunhan MUUT eivät saa MEIDÄN sähköä samalla hinnalla kuin ME"?

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #757 on: 14. 01. 2008 11:11 »
Vähän minua tuo kunta nimeltä Maahti tuossa etusivulla häikäisee silmään.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #758 on: 14. 01. 2008 15:03 »
Mustasaaressa on todella jakelusta vastaava kaukolämpö yhtiö, mutta Vaasasta tulee kaukolämpövesi. Tämä on sama malli kuin Vähänkyrön vesilaitos joka omistaa verkoston ja Vaasan toimittaa talousveden.

Sähkön kohdalla on toisin ja joten hinnoittelu ei voi olla erisuuruinen, mutta Vaasalaisille ei ole kiellettyä antaa alennusta.

Kannatan alennuksen antamista Vaasan kuluttajille!

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #759 on: 15. 01. 2008 12:12 »
KHO on päätöksensä tehnyt! Valitukset Sipoon osaliitoksesta Helsinkin on hylätty! Alueliitos tulee siis toteutumaan.

Vaasalla on nyt etsikkoaikansa - Vaasan päättäjien kyky ja tahto kaupungin kehittämiseksi punnitaan lähiaikoina. Sipoon ratkaisu on täydellinen malli myös Vaasalle.

Osa Mustasaaresta on liitettävä kaupunkiin ja kuntaliitokset Vaasan ja Kyrönmaan kuntien kesken on saatettava pikaisesti käyntiin!
Näin turvataan myös se St. Wallinin ja RKP:n vaalima hallintokieli Mustasaaressa ja Maalahdessa.